Řemenové, řetězové převody, variátory

Proč je zakázané kopírování? 💾 Stáhnout materiálVIP členstvíNahlásit chybu

informatika

 

Téma: Řemenové, řetězové převody, variátory

Předmět: Stavba a provoz strojů

Přidal(a): Rubblu

 

Co jsou to převody?

  • vzájemný vztah mezi otáčkami, kroutícím momentem, průměrem
  • 2 druhy přenosu – tvarový nebo silový

 

Co je to převodový poměr?

  • Je číslo, které ukazuje v jakém poměru se převádí otáčky, kroutící moment atd i<1 – do rychla, i>1 do pomala

 

Co jsou třecí převody a jejich princip?

  • Mezi kotouči se obvodová síla přenáší pouze třením díky přítlačnou silou
  • Dělí se na:
    • převody se stálým převodovým číslem a na plynule měnitelným – variátory
  • Výhody:
    • Jednoduchá konstrukce, snadná údržba, tichý a klidný chod, tlumí rázy, chrání hnaný stroj před přetížením
  • Nevýhody:
    • Velká přítlačná síla – namáhání ložisek, nepřesný chod – skluz, velké namáhání hřídele

 

Rozdělení třecích převodů:

  • Mezi rovnoběžné hřídele:
    • S hladkým obvodem – soukolí vnější a vnitřní
    • S klínovou drážkou na obvodě – soukolí vnější a vnitřní
  • Mezi různoběžné hřídele:
    • S kuželovými koly a s lícními koly

 

Materiály třecích kol:

  • Kalená ocel: velké přítlačné síly, velký přenos Mk, měly by se mazat
  • Pryž: menší přítlačné síly, pryž stárne a mění své parametry
  • Ostatní, hlavně plasty

 

Co jsou řemenové převody?

  • Opásané převody, Mk se přenáší řemenem
  • Výhody: tichý chod, zachycují a tlumí rázy, nízká cena, snadná zaměnitelnost řemenů. bez mazání
  • Nevýhody: namáhání ložisek, skluz (proměnný převod. poměr), nutnost napnutí řemene

 

Rozdělení klínových řemenů:

  • Řezané a obalované. Řezané jsou ve všem lepší. (přesnější, vyšší životnost)

 

Co jsou ozubené převody?

  • U ozubených převodů se Mk přenáší tvarových stykem – bez prokluzu
  • Používají se pro vysoké obvodové otáčky a vysoké teploty.

 

Řetězové převody

  • Opásaný převod s tvarovým stykem. Pro přenos vysokých výkonů na různé vzdálenosti.
  • Výhody: bez prokluzu, malé napínací síly, malé namáhání ložisek a hřídelů, vysoká účinnost
  • Nevýhody: nutno mazat, těžké a hlučné, vhodné pro nižší obvodové rychlosti

 

Druhy řetězů:

  • Článkový (kladkostroje), pouzdrový, válečkový (jízdní kola), zubový Renoldův (motorové pily), lamelový

 

Variátory

  • Zařízení umožňující plynulý přechod otáček za chodu. Existují variátory – třecí, řemenové, řetězové