Téma: Tvarová a silová spojení strojních součástí
Předmět: Stavba a provoz strojů
Přidal(a): Rubblu
K čemu slouží spojení strojních součástí?
- Slouží k přenosu sil a momentu.
Princip tvarového spojení?
- Přenos tlaku z jedné součástky na druhou.
Princip silového spojení?
- Zatížení mezi hřídelí a nábojem se přenáší pouze třením.
Popiš kolíkové spoje.
- Rozebíratelný spoj tvarový, kolíky jsou normalizované. Namáhání na střih a tlak. Slouží k zajištění vzájemné polohy.
Popište čepy.
- Volnější uložení, tlustější. Jsou normalizování a je to rozebíratelný tvarový spoj. Namáháno na ohyb.
- Musí se zajistit – závlačkou, segrovkou.
Popište spojení pomocí per.
- Tvarové spojení, rozebíratelné, normalizované. Nejčastěji používaná jsou pera těsná, pak výměnná a woodruffovo. Namáháno na střih a tlak.
Popište drážkované hřídele.
- Pro vysoké Mk. Je to tvarový spoj. Mk přenáší styčných ploch. Dělíme na rovnoboké a evolventní. Je možné je středit na vnitřní průměr, vnější a na boky zubů. Jsou vhodné pro přesuvné náboje na hřídeli.
Popiš jemné drážkování.
- Tvarový spoj pro velké Mk. Nevhodné pro přesuvné náboje. Jemné drážkování méně zeslabuje hřídel.
Popište klíny.
- Klínové spojení je kombinace tvarového a silového rozebíratelného spoje, spoje přenáší Mk i axiální sílu. Druhy máme ploské, drážkové a tangenciální, přičemž ploské a drážkové se vyrábějí s nosem nebo bez (na vyražení klínu). Tangenciální se používají vždy dva páry.
Popište pera.
- Je to strojní součást. Pera slouží k přenosu Mk. Podle tvaru rozdělujeme na pera těsná, výměnná a woodruffovo.
- Pera těsná se naklepnou do drážky v hřídeli.
- Pero výměnné je připevněno šrouby
- Woodruffovo pero je v hluboké úsečové drážce, velký vrub v hřídeli, ale jednoduchá výroba
Popište svěrný spoj dělený.
- Náboj je rozdělen, obě poloviny jsou přitlačovány na hřídel po obou stranách šrouby
Popište svěrný spoj rozříznutý.
- Šroub nebo šrouby jsou umístěny z jedné strany.
- Ve spoji se využívá vlastní poddajnosti materiálu.
Popište svěrný spoj s kuželem.
- Styčnou třecí plochou je kužel.
- Spoj lze použít na konci hřídele (normalizované kuželové konce hřídelů).
Popište tlakové spoje, výhody a nevýhody.
- Vzniknou při spojením hřídele a náboje, kdy je nejmenší průměr hřídele větší než největší průměr otvoru náboje.
- Výhody: Hřídel ani náboj není zeslaben drážkami-nevznikají vruby a dochází k úspoře strojního času a financí.
- Nevýhody: náročná demontáž, může dojít k poškození součástí
Možnost montáže tlakových spojů.
- Lisováním – nutno srazit hranu hřídele a náboje
- Smrštěním – zahřáním náboje a po nasazení hřídele se smrští
- Roztažení – podchlazená hřídel se vloží do náboje a po ohřátí se roztáhne
- Možná kombinace