Otázka: Renesanční sloh v Itálii s přesahy do vývoje umění
Předmět: Dějiny umění
Přidal(a): Dasha
Technologie fresky
- 15. stol = raný novověk v Itálii
Renesance = znovuzrození, návrat k antice
- Počátek 1401
Humanistické hnutí = víra ve schopnost člověka poznávat a ovládat svět
- Věda, umění, člověk, příroda, pozemský svět
- Literární průkopníci: Dante, Petrarca, Bocaccio
- Kalokaghatia (harmonie těla a duše)
- Charakteristický realismus a racionalismus
Itálie
- Raná renesance / Trecento (15. stol, Florencie)
- Vrcholná / klasická renesance / Quattricento – manýrismus
- (1500 – 2630, hl Řím, Florencie, Benátky)
- Pozdní renesance / Cinoquecento (1520 – 1590, Řím, Florencie, Benátky, Parma, Vincenza,..)
- Do evropských zemí na přelomu 15 a 16. stol v podobě pozdní renesance
- Popření gotických principů a myšlenek:
- Dynamika, vertikalita x statičnost, horizontalita
- Skelet ze žeber x plná zeď
- Antické vzory: podélný i kruhový půdorys, okna s valeným obloukem, pilíře, arkády, průčelí zdobená bosáží, sgrafita, střechy zakryté štíty (= atika)
- Světská architektura rovnocenná chrámové
- proporce měřeny zlatým řezem
- architekti většinou zároveň sochaři a malíři
- nově zřízeny akademie
- základem pravý úhel, základní geometrické obrazce: čtverec, obdélník, krychle, koule
- centrem Florencie – bankéřský rod Mediceiů
- 1401 umělecká soutěž na severní bronzové dveře florentského babtiseria
- Obětování Izáka – Fillipo Brunelleschi [bruneleski] x Lorenzo Ghilberti (vítěz)
- LG nakonec vyhrál i třetí „Rajské dveře“ – motiv vyhnání Adama a Evy z ráje
Fillipo Bruneleschi
- 1418 soutěž na kopuli Maria del Fiore
- Ještě goticky převýšená osmiboká kláštěrní stavba
- průměr kopule asi 42,5 m (Římský Pantheon asi 43 m)
- vzor pro kupoli Sv. Petra (Řím, Michelangelo)
- florentský nalezinec Ospedale Degli Innocenti
- první renezanční dílo
- kostel Lorenzo (sv. Vavřinec) – všechny rovnoběžky se sbíhají v oltáři
- palác Pitti
- objevil matematický základ perspektivy
Leone Alberti
- velmi úzce navazuje na antické vzory
- průčelí chrámu Maria Novella
- první volutový štít
- kostel Andrea v Mantově – typ jako vzor pro baroko
Sochařství:
- uvolnění vztahu k architektuře -> volná plastika
- dokonalá anatomie
Donatello
- socha sv. Jiří (1416) – první renesanční socha
- Gattamellaty – první jezdecká monumentální poantická socha (Padova)
- Prorok Habakuk
Lucia Della Robbia
- plastika z glazované terakoty (Medailony na Nalezinci, Florencie)
- (Terakota / terra cotta (lat. pálená hlína) = druh neglazované keramiky vysokého žáru)
Andrea Verrocchio
- jezdecká socha Colleoniho (= ten vyobrazený pán, Benátky)
- Ježíš a nevěřící Tomáš
Malířství:
- fresco, desková malba, knižní iluminace, malba na skle
- Jako podložka i plátno
- Převrat rozšíření olejomalby (1415 Jan Van Eyck)
- Bratři Eyckové z Brugg odstranili zlaté gotické pozadí (Madona kancléře Rolina)
- Osamostatnění krajinomalby až v nizozemském a německém malířství v 16. stol
Giotto
- předstaitel gotiky, ale předchůdce renesance
- Vyjádření objemu, realističnosti (x symbolická stylizace)
Massacio (1401 – 1428)
- zakladatel raně renes. malířství
- Obraz jako realistickým vyuobrazením viděného světa – prespektiva
- Tvoří fresky ve Florencii:
- Fresky v kapli Brancacciů (Santa Maria del Carmine, Florencie) – Sv. Petr + JC
- Vyhnání Adama a Evy z ráje – první renes akty + exprese
- Peníz daně – izokefalie = hlavy na obraze v jedné linii (ve výši očí diváka)
- Nejsvětější trojice – na rovné zdi výklenku iluze reálné kaple – užití centrální prespektivy, Otec+Syn+Duch Svatý, Panna Marie + Sv. Jan, u diváka donátoři, vespod Adamova kostra
Další malíři:
Paolo Uccello
- Bitva u San Romana
Sandro Botticceli
- Primavera
- Zrození Venuše
- Ilustrace Dantovy Božské komedie
Střední Itálie (umbrijská škola): Piero Della Francesca – Zvěstování
Padovská škola: Andrea Mantegna – Svatý Šebestián
Vrcholná renesance
Architektura:
- vůdčí osobností Bramante
Pietro In Montorio
- na místě ukřižování Sv. Petra v Římě (Neronův cirkus)
- Chrám Sv. Petra
- Dostavby se ujímá Michelangelo Buonarotti – kopule
- Prostorové úpravy Kapitolu v Římě – jezdecký pomník Marka Aurelia
Giorgio Vasari – ovlivněn Michelangelem
- Galerie Iffozo (Florencie)
Sansovino
- knihovna Sv. Marka na náměstí Sv. Marka
Palladio
- bazilika ve Vicenze
- Giorgio Maggiore (Benátky)
Sochařství:
Michelangelo – David (1504) – z poškozeného kusu mramoru, se kterým si nikdo nevěděl rady
- Socha Vousatého otroka
- Medicejský náhrobek
Malířství:
Leonardo da Vinci – malíř, sochař, architekt, přírodovědec, filosof
- Symbol renesance
- Vynálezce šerosvitu (postavy vystupují z polostínu)
- Sfumata (zahalení části obrazu mlžným závojem – prohlubuje prostor)
- Zkoumal lidskou anatomii, pitvy
- Zrcadlové písmo ve svých zápiscích
- Poslední večeře – freska v jídelně kláštera Sta Maria (Miláno)
- Vitruviánský muž, Zvěstování, Madona ve skalách, Anna samotřetí, Mona Lisa, Sv. Jan Křitel
Michelangelo – fresky v Sixtinské kapli
- Poslední soud
- Libyjská Sibyla
- Fresky v Cappella Paolina (Vatikán) – Obrácení sv. Pavla, Ukřižování Sv. Pavla
Rafael Santi
- vatikánské Stance v Římě
- Dvorní malíř císaře Julia II ve Vatikáně
- Fresky v papežových pokojích = stanzy
- Disputace o Nejsvětější svátosti
- Tapiserie pro Sixtinskou kapli
- Sixtinská madona
Giorgione – Venkovský koncert
Tizian – Podobizna Karla V. na koni
- Peníz daně
- Venuše na mnoho způsobů
Manýrismus od „maniera“ (napodobování)
- Umělci dospěli k přesvědčení, že vrcholná díla jsou laťkou -> snažili se je napodobit
- Umění je svými možnostmi a prostředky dokonalejší než příroda
- Hl kresba (disegno)
- Změna významu : napodobování x vlastní pravidla
- Deformace tvarů, proporce lidské postavy, šroubovitost, prespektivní zkratky
- Přechod v pozdní renesanci
Parmigianino – Madona s dlouhým krkem
Tintoretto – Bičování Krista
Paolo Veronese
Architektura – svévolné zacházení s přirozenou logikou stavby
Andrea Palladio
- Villa Rotonda
Giovanni Bologna
- Únos Sabinek – postavy ze sebe „vyrůstají“
Historický přesah renesance
Neorenesance (novorenesance) = historizující umělecký sloh 2. poloviny 19 stol, vychází z renesance
- Ke konci 19 stol i secesní prvky
- zámek Ferrières (Francie)
- Bazilika Sv. Štěpána (Budapešť)
- Uměleckohistorické muzeum (Vídeň)
Česko: generace národního divadla
- Národní divadlo, Nár muzeum, Rudolfinum, Muzeum hl města Prahy, Nuselská radnice
- Přesah do umění 20. století
- postmoderna, motiv harmonie člověka a přírody v linii
- Giorgionne – Venkovský koncert
- Edouard Manet – tematicky navázal na Giorgionneho, harmonie člověka a přírody
- Snídaně v trávě (1863)
- Claude Monet – benátská barevná uvolněnost, světlo, nenucenost, pohoda
- Snídaně v trávě (1866)
- Alain Jacquet [elen žake] – Snídaně v trávě (1964).