Renesanční sloh v Itálii s přesahy do vývoje umění

 

Otázka: Renesanční sloh v Itálii s přesahy do vývoje umění

Předmět: Dějiny umění

Přidal(a): Dasha

 

 

Technologie fresky

  • 15. stol = raný novověk v Itálii

Renesance = znovuzrození, návrat k antice

  • Počátek 1401

 

Humanistické hnutí = víra ve schopnost člověka poznávat a ovládat svět

  • Věda, umění, člověk, příroda, pozemský svět
  • Literární průkopníci: Dante, Petrarca, Bocaccio
  • Kalokaghatia (harmonie těla a duše)
  • Charakteristický realismus a racionalismus

 

Itálie

  • Raná renesance / Trecento (15. stol, Florencie)
  • Vrcholná / klasická renesance / Quattricento – manýrismus
  • (1500 – 2630, hl Řím, Florencie, Benátky)
  • Pozdní renesance / Cinoquecento (1520 – 1590, Řím, Florencie, Benátky, Parma, Vincenza,..)
  • Do evropských zemí na přelomu 15 a 16. stol v podobě pozdní renesance
  • Popření gotických principů a myšlenek:
  • Dynamika, vertikalita x statičnost, horizontalita
  • Skelet ze žeber x plná zeď
  • Antické vzory: podélný i kruhový půdorys, okna s valeným obloukem, pilíře, arkády, průčelí zdobená bosáží, sgrafita, střechy zakryté štíty (= atika)
  • Světská architektura rovnocenná chrámové
  • proporce měřeny zlatým řezem
  • architekti většinou zároveň sochaři a malíři
  • nově zřízeny akademie
  • základem pravý úhel, základní geometrické obrazce: čtverec, obdélník, krychle, koule
  • centrem Florencie – bankéřský rod Mediceiů
  • 1401 umělecká soutěž na severní bronzové dveře florentského babtiseria
  • Obětování Izáka – Fillipo Brunelleschi [bruneleski] x Lorenzo Ghilberti (vítěz)
  • LG nakonec vyhrál i třetí „Rajské dveře“ – motiv vyhnání Adama a Evy z ráje

 

Fillipo Bruneleschi

  • 1418 soutěž na kopuli Maria del Fiore
  • Ještě goticky převýšená osmiboká kláštěrní stavba
  • průměr kopule asi 42,5 m (Římský Pantheon asi 43 m)
  • vzor pro kupoli Sv. Petra (Řím, Michelangelo)
  • florentský nalezinec Ospedale Degli Innocenti
  • první renezanční dílo
  • kostel Lorenzo (sv. Vavřinec) – všechny rovnoběžky se sbíhají v oltáři
  • palác Pitti
  • objevil matematický základ perspektivy

 

Leone Alberti 

  • velmi úzce navazuje na antické vzory
  • průčelí chrámu Maria Novella
  • první volutový štít
  • kostel Andrea v Mantově – typ jako vzor pro baroko

 

Sochařství:

  • uvolnění vztahu k architektuře -> volná plastika
  • dokonalá anatomie

 

Donatello

  • socha sv. Jiří (1416) – první renesanční socha
  • Gattamellaty – první jezdecká monumentální poantická socha (Padova)
  • Prorok Habakuk

 

Lucia Della Robbia

  • plastika z glazované terakoty (Medailony na Nalezinci, Florencie)
  • (Terakota / terra cotta (lat. pálená hlína) = druh neglazované keramiky vysokého žáru)

 

Andrea Verrocchio

  • jezdecká socha Colleoniho (= ten vyobrazený pán, Benátky)
  • Ježíš a nevěřící Tomáš

 

Malířství:

  • fresco, desková malba, knižní iluminace, malba na skle
  • Jako podložka i plátno
  • Převrat rozšíření olejomalby (1415 Jan Van Eyck)
  • Bratři Eyckové z Brugg odstranili zlaté gotické pozadí (Madona kancléře Rolina)
  • Osamostatnění krajinomalby až v nizozemském a německém malířství v 16. stol

 

Giotto

  • předstaitel gotiky, ale předchůdce renesance
  • Vyjádření objemu, realističnosti (x symbolická stylizace)

 

Massacio (1401 – 1428)

  • zakladatel raně renes. malířství
  • Obraz jako realistickým vyuobrazením viděného světa – prespektiva
  • Tvoří fresky ve Florencii:
  • Fresky v kapli Brancacciů (Santa Maria del Carmine, Florencie) – Sv. Petr + JC
  • Vyhnání Adama a Evy z ráje – první renes akty + exprese
  • Peníz daněizokefalie = hlavy na obraze v jedné linii (ve výši očí diváka)
  • Nejsvětější trojice – na rovné zdi výklenku iluze reálné kaple – užití centrální prespektivy, Otec+Syn+Duch Svatý, Panna Marie + Sv. Jan, u diváka donátoři, vespod Adamova kostra

 

Další malíři:

Paolo Uccello

  • Bitva u San Romana

 

Sandro Botticceli

  • Primavera
  • Zrození Venuše
  • Ilustrace Dantovy Božské komedie

 

Střední Itálie (umbrijská škola): Piero Della Francesca – Zvěstování

Padovská škola: Andrea Mantegna – Svatý Šebestián

 

Vrcholná renesance

Architektura:

  • vůdčí osobností Bramante

 

Pietro In Montorio

  • na místě ukřižování Sv. Petra v Římě (Neronův cirkus)
  • Chrám Sv. Petra
  • Dostavby se ujímá Michelangelo Buonarotti – kopule
  • Prostorové úpravy Kapitolu v Římě – jezdecký pomník Marka Aurelia

 

Giorgio Vasari – ovlivněn Michelangelem

  • Galerie Iffozo (Florencie)

 

Sansovino

  • knihovna Sv. Marka na náměstí Sv. Marka

 

Palladio

  • bazilika ve Vicenze
  • Giorgio Maggiore (Benátky)

 

Sochařství:

MichelangeloDavid (1504) – z poškozeného kusu mramoru, se kterým si nikdo nevěděl rady

  • Socha Vousatého otroka
  • Medicejský náhrobek

 

Malířství:

Leonardo da Vinci – malíř, sochař, architekt, přírodovědec, filosof

  • Symbol renesance
  • Vynálezce šerosvitu (postavy vystupují z polostínu)
  • Sfumata (zahalení části obrazu mlžným závojem – prohlubuje prostor)
  • Zkoumal lidskou anatomii, pitvy
  • Zrcadlové písmo ve svých zápiscích
  • Poslední večeře – freska v jídelně kláštera Sta Maria (Miláno)
  • Vitruviánský muž, Zvěstování, Madona ve skalách, Anna samotřetí, Mona Lisa, Sv. Jan Křitel

 

Michelangelo – fresky v Sixtinské kapli

  • Poslední soud
  • Libyjská Sibyla
  • Fresky v Cappella Paolina (Vatikán) – Obrácení sv. Pavla, Ukřižování Sv. Pavla

 

Rafael Santi

  • vatikánské Stance v Římě
  • Dvorní malíř císaře Julia II ve Vatikáně
  • Fresky v papežových pokojích = stanzy
  • Disputace o Nejsvětější svátosti
  • Tapiserie pro Sixtinskou kapli
  • Sixtinská madona

 

GiorgioneVenkovský koncert

Tizian – Podobizna Karla V. na koni

  • Peníz daně
  • Venuše na mnoho způsobů

 

Manýrismus od „maniera“ (napodobování)

  • Umělci dospěli k přesvědčení, že vrcholná díla jsou laťkou -> snažili se je napodobit
  • Umění je svými možnostmi a prostředky dokonalejší než příroda
  • Hl kresba (disegno)
  • Změna významu : napodobování x vlastní pravidla
  • Deformace tvarů, proporce lidské postavy, šroubovitost, prespektivní zkratky
  • Přechod v pozdní renesanci

 

Parmigianino – Madona s dlouhým krkem

Tintoretto – Bičování Krista

Paolo Veronese

 

Architektura – svévolné zacházení s přirozenou logikou stavby

Andrea Palladio

  • Villa Rotonda

 

Giovanni Bologna

  • Únos Sabinek – postavy ze sebe „vyrůstají“

 

Historický přesah renesance

Neorenesance (novorenesance) = historizující umělecký sloh 2. poloviny 19 stol, vychází z renesance

  • Ke konci 19 stol i secesní prvky
  • zámek Ferrières (Francie)
  • Bazilika Sv. Štěpána (Budapešť)
  • Uměleckohistorické muzeum (Vídeň)

 

Česko: generace národního divadla

  • Národní divadlo, Nár muzeum, Rudolfinum, Muzeum hl města Prahy, Nuselská radnice
  • Přesah do umění 20. století
  • postmoderna, motiv harmonie člověka a přírody v linii
  • Giorgionne – Venkovský koncert
  • Edouard Manet – tematicky navázal na Giorgionneho, harmonie člověka a přírody
    • Snídaně v trávě (1863)
  • Claude Monet – benátská barevná uvolněnost, světlo, nenucenost, pohoda
    • Snídaně v trávě (1866)
  • Alain Jacquet [elen žake] – Snídaně v trávě (1964).
💾 Stáhnout materiál   ✖ Nahlásit chybu
error: Content is protected !!