Otázka: Rodinná terapie
Předmět: Metody sociální práce
Přidal(a): Sagitt
Vymezení
- Patří do psychoterapie, zabývá rodinnými problémy (vznik po 2. sv. v. – práce s rodinami schizofreniků)
- Cíl = vyřešit a překonat rodinné problémy a dosáhnout harmonického fungování rodiny
- Pracuje s celou rodinou (v celém kontextu, každý jedinec členem rodiny a ta ho ovlivňuje -> sezení celých rodin)
- Terapeutické sezení (ke každému členu přistupujeme jako k součásti celku) -> hledáme souvislosti mezi problémy
- Terapeuti vypozorovává a upozorňuje rodinu na to, co dělají špatně
- Přístup v kom. a o sdělování pocitů v souvisl. se vztahy v rodině (neverbální kom. v rodině – pohledy do očí)
Hlavní představitelé
Ackerman
- Věnoval problematice, aby si klienti vytvořili rodinný nadhled (radil, jak toho dosáhnout)
- Používal techniky, aby o sobě klienti mluvili (o vztazích, dětství, minulosti -> cílem říct mají názor v současnosti)
- Pracoval i s rolemi v rodině, aby byly pružné -> role odpovídající věku člena rodiny (děti neplní rodičov. povinnosti) -> problémy vznikají, když nenastaveny role pro jednotlivé členy = problémy z původní rodiny
Bowen
- Cílem dosažení diferenciace každého jedince = každý v rodině důležitý (pracovat s každým členem)
- Vědomí hodnoty každého člena = zralá osobnost, bezproblémové vztahy, jasné hranice v rodině
- Když se dosáhne cíle -> člen dokáže mít blízký vztah k ostatním (a současně si vytvoří urč. hranice)
- Člověk má vyšší sebevědomí, dokáže se o sebe postarat a zná svoji cenu
Minuchin
- Zaměřoval na rodinné subsystémy a na hranice mezi nimi
- Důležité, aby rodina měla dané hranice subsystémů (aby mohla správně fungovat)
- Problematika rigidních koalic (matka + syn, otec + dcera) -> patří do subsystémů
- Cíl = zrušit rigidní koalice a kom. kladně mezi sebou (posílit vztahy mezi sourozenci a rodiči)
J. Haley
- Názor, že rodiny mají zažité špatné vzory chování -> nechce se jim to řešit/měnit
- Potřeba s tou rodinou pracovat (každá pomoc vyvolá u rodiny útok -> použít prvky manipulace)
- Paradoxní příkazy (zvýšit intenzitu, více se hádat, zvýšit hlas) -> rodina si tak uvědomí, že to dělá špatně
Satirová
- Existují 4 nesprávné vzorce kom. mezi členy rodiny
- Obviňující X Usměrňující (za každou cenu) X Chladně racionální X Nevěrná/Rušivá
- Rodina by měla sama charakterizovat vzorec -> uvědomit si rigidní vzorec -> nahradit vzorec otevřenou kom. -> dokázat vyjádřit city, respektovat se (využívá neverbální kom. – dotyky, pohledy, technika soch)
Systematická terapie
- Všichni považující rodinu za uzavřenou jednotku působící samostatně
a fungující dle svých pravidel (terapeut podněcuje klienty novým zp. uvažování o problémech -> zrušení nefunguj. vzorců a problémů)
Cíle:
- Podnícení změny, ke kterým klient dozrává / změny, kam by bez terapeutické reflexe nedošel
- Změna přichází, když klient pocítí, že ji potřebuje a ztotožní se s ní
Rodina:
- Uzavřený systém -> proto pracujeme s celým systémem
Cirkulární dotazování:
- Metoda získání info nepřímo (co si myslíte, že si Vaše manželka myslí o Vašich pozdních příchodech)
- Metoda, jak nepřímo zjistit pocity, názory -> důležité umět mluvit o svých chybách
Otázka po zázraku:
- Zjistit cíl, kterého chce klient dosáhnout
- Klient si má uvědomit, jak by to vypadalo, kdyby se to stalo (předpokládej, že se jednou v noci problém vyřeší, ale ty to nevíš, protože jsi spal – jak myslíš, že to zjistí tvá rodina)
Technika zázračné změny:
- Klient dostane úkol -> vymezí dva dny a předstírá, že změna nastala
- -> měl by si zapsat, co změna vyvolala, jak rodina reagovala = zaznamenává postřehy
Zhodnocení pozitiv:
- Klient doma zaznamenává pozitivní okamžiky
- Využívá, aby si klient všímal, co je dobré v rodině, a ještě víc posilovat pozitivní chvíle
Videotrénink interakcí
- Metoda interakce při poruchách interakce mezi aktéry kom.
- Vznik: 80. léta 20. století (Maariach Aarts a Harrie Bieamans) v Nizozemsku, finančně náročný dlouhodobý proces
- Interakce = zásah, pomoc mezi 2 a více (rodič a děti = rodina, učitel a žák = škola apod.)
- Videotrenér musí mít osvědčení k provozu videotréninku od spol, která se tím zabývá
- V ČR org. o. s. SPIN -> vznik r.1993 -> r1995: první videotrenéři s oprávněním
Principy:
- Nástrojem rozhovor, mediem videozáznam -> společná práce trenéra a rodiny
- Práce v přirozeném prostředí rodiny (o aktuálních prožitcích rodiny)
- Orientuje na přání klientů -> o dobrovolnosti a aktivním přístupu (hodnotí dobré – snaha nahrát pozitiva)
Použití:
- Slouží tam, kde jsou problémy v kom., interakci
- Metoda aplikovatelná na malé soc. sk (rodina, škola) -> „metoda nápravy“
- Klient souhlasí, chová přirozeně, jak se běžně chová
- Problémové vztahy (rodiče + děti) -> odhalování pocitů
- Cíle:
- Aktivování rodičů, možností, které v sobě mají
- Pozitivně a správným zp. řešit problémy
- Rozpoznání a uvědomění si silných str.
Videotrenér:
- Klíčová osobnost, která natáčí běžnou situaci v rodině (škole/prac. prostředí pomáhajícího pracovníka)
- Rozebírá nahrávku, vybírá pozitivní okamžiky na nahrávce (pozve rodinu a společně rozebírají tu nahrávku)
Fáze:
- Natočení situace v rodině/škole
- Videotrenér si výsledek pouští, rozebírá a analyzuje
- Výběr ze záznamu ->konzultuje při další schůzce s rodinou
- Diskutuje se o urč. momentech = vybrané okamžiky
Průběh:
- Klient i videotrenér mají p. spolupráci ukončit (trenér, když klienti vulgární, odmítali spolupracovat)
- Za ½ roku se mohou domluvit na novém setkání, promluvit si
- 1) První kontakt s klientem
- -> videotrenér zjišťuje problém (poté navázání důvěry a vymezení zakázky)
- 2) Natáčení v přirozeném prostředí
- 10-15 minut (pokud začnou hádat -> končí se ss natáčením)
- Sledují reakce členů v rodině, natáčí běžné úkony klientů, vyzdvihují se pozitivní okamžiky
- 3) Analýza, rozbor nahrávky
- Rozebírá je trenér sám (vybírá úseky s hezkými momenty, kde se kom členům rodiny daří)
- 4) Zpětnovazební rozhovor
- Videotrenér domluví schůzku s rodinou (sledují vybrané sekvence, povídají o tom)
- 1 – 1,5h; domluví se na ukončení (může být více, nahrávka používá opakovaně nebo zhotoví nová)
- Konec když: naplní cíl/dál nevede/nic neřeší/klient nespolupracuje/trenér nepřipadá bezpečně
- 5) Vyhodnocení, opakuje se, další spolupráce
- 6) Ověřování výsledků:
- Vyhledávají se s čas. odstupem cca 6měs -> zjišťuje se, jak na tom rodina je
- Videotrenér zjistí, že jeho práce k něčemu byla (mohou domluvit na dalším videotréninku)
- Počet setkání max 5 (lze i 10-15) -> každé setkání neznamená nahrávání