Rodinná terapie – maturitní otázka

 

Otázka: Rodinná terapie

Předmět: Metody sociální práce

Přidal(a): Sagitt

 

Vymezení

  • Patří do psychoterapie, zabývá rodinnými problémy (vznik po 2. sv. v. – práce s rodinami schizofreniků)
  • Cíl = vyřešit a překonat rodinné problémy a dosáhnout harmonického fungování rodiny
  • Pracuje s celou rodinou (v celém kontextu, každý jedinec členem rodiny a ta ho ovlivňuje -> sezení celých rodin)
  • Terapeutické sezení (ke každému členu přistupujeme jako k součásti celku) -> hledáme souvislosti mezi problémy
  • Terapeuti vypozorovává a upozorňuje rodinu na to, co dělají špatně
  • Přístup v kom. a o sdělování pocitů v souvisl. se vztahy v rodině (neverbální kom. v rodině – pohledy do očí)

 

Hlavní představitelé

Ackerman

  • Věnoval problematice, aby si klienti vytvořili rodinný nadhled (radil, jak toho dosáhnout)
  • Používal techniky, aby o sobě klienti mluvili (o vztazích, dětství, minulosti -> cílem říct mají názor v současnosti)
  • Pracoval i s rolemi v rodině, aby byly pružné -> role odpovídající věku člena rodiny (děti neplní rodičov. povinnosti) -> problémy vznikají, když nenastaveny role pro jednotlivé členy = problémy z původní rodiny

 

Bowen

  • Cílem dosažení diferenciace každého jedince = každý v rodině důležitý (pracovat s každým členem)
  • Vědomí hodnoty každého člena = zralá osobnost, bezproblémové vztahy, jasné hranice v rodině
  • Když se dosáhne cíle -> člen dokáže mít blízký vztah k ostatním (a současně si vytvoří urč. hranice)
  • Člověk má vyšší sebevědomí, dokáže se o sebe postarat a zná svoji cenu

 

Minuchin

  • Zaměřoval na rodinné subsystémy a na hranice mezi nimi
  • Důležité, aby rodina měla dané hranice subsystémů (aby mohla správně fungovat)
  • Problematika rigidních koalic (matka + syn, otec + dcera) -> patří do subsystémů
    • Cíl = zrušit rigidní koalice a kom. kladně mezi sebou (posílit vztahy mezi sourozenci a rodiči)

 

J. Haley

  • Názor, že rodiny mají zažité špatné vzory chování -> nechce se jim to řešit/měnit
  • Potřeba s tou rodinou pracovat (každá pomoc vyvolá u rodiny útok -> použít prvky manipulace)
  • Paradoxní příkazy (zvýšit intenzitu, více se hádat, zvýšit hlas) -> rodina si tak uvědomí, že to dělá špatně

 

Satirová

  • Existují 4 nesprávné vzorce kom. mezi členy rodiny
  • Obviňující X Usměrňující (za každou cenu) X Chladně racionální X Nevěrná/Rušivá
  • Rodina by měla sama charakterizovat vzorec -> uvědomit si rigidní vzorec -> nahradit vzorec otevřenou kom. -> dokázat vyjádřit city, respektovat se (využívá neverbální kom. – dotyky, pohledy, technika soch)

 

Systematická terapie

  • Všichni považující rodinu za uzavřenou jednotku působící samostatně
    a fungující dle svých pravidel (terapeut podněcuje klienty novým zp. uvažování o problémech -> zrušení nefunguj. vzorců a problémů)

 

Cíle:

  • Podnícení změny, ke kterým klient dozrává / změny, kam by bez terapeutické reflexe nedošel
  • Změna přichází, když klient pocítí, že ji potřebuje a ztotožní se s ní

 

Rodina:

  • Uzavřený systém -> proto pracujeme s celým systémem

 

Cirkulární dotazování:

  • Metoda získání info nepřímo (co si myslíte, že si Vaše manželka myslí o Vašich pozdních příchodech)
  • Metoda, jak nepřímo zjistit pocity, názory -> důležité umět mluvit o svých chybách

 

Otázka po zázraku:

  • Zjistit cíl, kterého chce klient dosáhnout
  • Klient si má uvědomit, jak by to vypadalo, kdyby se to stalo (předpokládej, že se jednou v noci problém vyřeší, ale ty to nevíš, protože jsi spal – jak myslíš, že to zjistí tvá rodina)

 

Technika zázračné změny:

  • Klient dostane úkol -> vymezí dva dny a předstírá, že změna nastala
  • -> měl by si zapsat, co změna vyvolala, jak rodina reagovala = zaznamenává postřehy

 

Zhodnocení pozitiv:

  • Klient doma zaznamenává pozitivní okamžiky
  • Využívá, aby si klient všímal, co je dobré v rodině, a ještě víc posilovat pozitivní chvíle

 

Videotrénink interakcí

  • Metoda interakce při poruchách interakce mezi aktéry kom.
  • Vznik: 80. léta 20. století (Maariach Aarts a Harrie Bieamans) v Nizozemsku, finančně náročný dlouhodobý proces
  • Interakce = zásah, pomoc mezi 2 a více (rodič a děti = rodina, učitel a žák = škola apod.)
  • Videotrenér musí mít osvědčení k provozu videotréninku od spol, která se tím zabývá
  • V ČR org. o. s. SPIN -> vznik r.1993 -> r1995: první videotrenéři s oprávněním

 

Principy:

  • Nástrojem rozhovor, mediem videozáznam -> společná práce trenéra a rodiny
  • Práce v přirozeném prostředí rodiny (o aktuálních prožitcích rodiny)
  • Orientuje na přání klientů -> o dobrovolnosti a aktivním přístupu (hodnotí dobré – snaha nahrát pozitiva)

 

Použití:

  • Slouží tam, kde jsou problémy v kom., interakci
  • Metoda aplikovatelná na malé soc. sk (rodina, škola) -> „metoda nápravy“
  • Klient souhlasí, chová přirozeně, jak se běžně chová
  • Problémové vztahy (rodiče + děti) -> odhalování pocitů
  • Cíle:
    • Aktivování rodičů, možností, které v sobě mají
    • Pozitivně a správným zp. řešit problémy
    • Rozpoznání a uvědomění si silných str.

 

Videotrenér:

  • Klíčová osobnost, která natáčí běžnou situaci v rodině (škole/prac. prostředí pomáhajícího pracovníka)
  • Rozebírá nahrávku, vybírá pozitivní okamžiky na nahrávce (pozve rodinu a společně rozebírají tu nahrávku)

 

Fáze:

  • Natočení situace v rodině/škole
  • Videotrenér si výsledek pouští, rozebírá a analyzuje
  • Výběr ze záznamu ->konzultuje při další schůzce s rodinou
  • Diskutuje se o urč. momentech = vybrané okamžiky

 

Průběh:

  • Klient i videotrenér mají p. spolupráci ukončit (trenér, když klienti vulgární, odmítali spolupracovat)
  • Za ½ roku se mohou domluvit na novém setkání, promluvit si
  • 1) První kontakt s klientem
    • -> videotrenér zjišťuje problém (poté navázání důvěry a vymezení zakázky)
  • 2) Natáčení v přirozeném prostředí
    • 10-15 minut (pokud začnou hádat -> končí se ss natáčením)
    • Sledují reakce členů v rodině, natáčí běžné úkony klientů, vyzdvihují se pozitivní okamžiky
  • 3) Analýza, rozbor nahrávky
    • Rozebírá je trenér sám (vybírá úseky s hezkými momenty, kde se kom členům rodiny daří)
  • 4) Zpětnovazební rozhovor
    • Videotrenér domluví schůzku s rodinou (sledují vybrané sekvence, povídají o tom)
    • 1 – 1,5h; domluví se na ukončení (může být více, nahrávka používá opakovaně nebo zhotoví nová)
    • Konec když: naplní cíl/dál nevede/nic neřeší/klient nespolupracuje/trenér nepřipadá bezpečně
  • 5) Vyhodnocení, opakuje se, další spolupráce
  • 6) Ověřování výsledků:
    • Vyhledávají se s čas. odstupem cca 6měs -> zjišťuje se, jak na tom rodina je
    • Videotrenér zjistí, že jeho práce k něčemu byla (mohou domluvit na dalším videotréninku)
    • Počet setkání max 5 (lze i 10-15) -> každé setkání neznamená nahrávání
💾 Stáhnout materiál   ✖ Nahlásit chybu
error: Stahujte 15 000 materiálů v naší online akademii 🎓.