Sportovní trénink – maturitní otázka

 

Otázka: Sportovní trénink

Předmět: Tělesná výchova

Přidal(a): adelka

 

Definice: 

  • plánovitý, řízený pedagogický proces zvyšování sportovní výkonnosti zaměřený na dosahování maximálních výkonů a na vítězství nad soupeřem 

 

Cíl:

  • dosažení nejvyšší sportovní výkonosti na základě celkového rozvoje sportovce 

 

Úkoly:

  • ovlivňovat tělesné, psychické a sociální předpoklady podporující přímo nebo nepřímo zvyšování sportovní výkonosti a připravit je na jejich využívání v soutěžích 
  • osvojování sportovních dovedností
  • rozvoj kondice a formování osobnosti sportovce 

 

Složky

TECHNICKÁ PŘÍPRAVA

  • správné provedení daného pohybu, zaměřena na osvojení či zdokonalení pohybových dovedností – uzavřené dovednosti 
  • otevřené dovednosti

 

TAKTICKÁ PŘÍPRAVA  

  • zaměření na zvládnutí možných způsobů, řešení pohybových úkonů, plán boje, znalost prostředí, znalost slabin soupeře, herní situace
  • Taktika: předem promyšlený plán způsobu sportovního soupeření vedoucí k vítězství
    •    fáze taktiky: senzorická, centrální, motorická

 

TEORETICKÁ PŘÍPRAVA

  • prolíná se všemi zmíněnými složkami (znalost pravidel, kreativita – nic není pokaždé stejné) 

 

KONDIČNÍ PŘÍPRAVA

  • zaměřuje se na rozvoj pohybových schopností (silové, rychlostní, vytrvalostní, koordinační schopnosti a pohyblivost) schopnost oddálit vznik únavy a vykonávat více práce s vyšší intenzitou

 

PSYCHOLOGICKÁ PŘÍPRAVA

  • modelovaný trénink, zaměřen na psychiku sportovce vzhledem ke sportovnímu výkonu, hudba v sluchátkách před startem
    • dlouhodobá
    • krátkodobá

 

ETAPY

ETAPA ZÁKLADNÍHO TRÉNINKU

  • délka 2-3 roky 
  • hlavním úkolem = je harmonický rozvoj osobnosti, upevnění zdraví, podpora přirozeného tělesného i psychického vývoje
  • výkon není nejdůležitějším faktorem tréninkových ukazatelů 
  • správnost tréninku posuzujeme podle: 
    • mírní rozvoje pohybových dovedností, pohyblivosti, obratnosti, správné držení těla
  • rozvoj všestrannosti 
  • vytváříme návyk na pravidelnosti tréninku 
  • osvojit si základní vědomosti o zvoleném sportu 

 

ETAPA SPECIALIZOVANÉHO TRÉNINKU 

  • délka 4 roky
  • proces se zaměřuje na rozvoj pohybové schopnosti a dovednosti, které přímo ovlivňují výkon
  • vzrůstá zatížení (tréninkové dávky, intenzita)
  • taktická a psychologická příprava 
  • pokud sportovec nepokračuje ve sportu, je to poslední etap

 

ETAPA VRCHOLOVÉHO SPORTU

  • pracuje s dospělými lidmi, kteří mají talent 
  • Cílem – co nejvyšší výkon, popřípadě výkonnost 
  • tréninkové dávky jsou enormní a zatížení je maximální (počet tréninkových dnů se blíží 320 a tj.  1000)
  • využívají se specializované tréninkové prostředky 
  • důraz na regeneraci sportovce
  • náročná taktická příprava 
  • trénink je přizpůsoben na individuální činnosti jedince
    • je třeba přizpůsobit všechno: denní režim, volný čas

 

TYPY TRÉNINKOVÝCH PLÁNŮ 

  • Plánování = tvůrčí činnost trenéra pro rozvoj sportovce
  • Plány:   
    • a) individuální 
    • b) skupinový

 

Plány podle délky období:   

  • Mikrocykly – obvykle 1 týden, podrobný popis činnosti sportovce 
  • Mezocykli – obsahuje optimální počet jednotlivých složek sport. tréninku
    • obsahují kontrolní závody a výkonnostní testy 
  • Roční plán – obsahuje stručnou charakteristiku družstva, stanovení cílů, počet plánovaných závodů, termín soutěží, soustředění
  •  Víceleté -plány na přípravu OH a MS

 

EVIDENCE 

  • základem je tréninkový deník sportovce a trenéra

 

Zapisuje se tam: 

  •   docházka, objem cvičení, intenzita, tepová frekvence, osobní rekordy, výsledky závodů, pocity  sportovců, zranění….

 

Řízení tréninkového procesu

SPORTOVNÍ FORMA  

= optimální stav připravenosti sportovce 

  • stav, kdy podává nejvyšší výkon 
  • není to trvalý stav (přibližně 2 měsíce)
  • jde o získávání sportovní formy  
  • v přechodném období klesá 

 

OSOBNOST TRENÉRA

Trenér= je osoba, která řídí sportovní trénink, jeho činnosti můžeme rozdělit :

  • a)  projekční a plánovací 
  • b)  organizační 
  • c)   realizační 
    • činnosti trenéra ve vztahu ke sportovcům: podává instrukce, opravuje, hodnotí, chválí, trestá..

 

Typy trenérů podle výkonnostní úrovně: 

    • Trenér – pedagog – vhodný pro trénink dětí a mládeže 
    • Trenér – organizátor – vhodný pro výkonnostní sport 

 

Vybraná doporučení pro řídící práci trenéra: 

  • vzorem pro své svěřence, přísný, chápající
  • spravedlivý 
  • budovat u sportovců sebedůvěru i sebekontrolu 
  • komunikovat s rozhodností, ale přátelsky 
  • pochválit, ale ne příliš často
  • umění řešit konfliktní situace
  • provádět diagnostiku aktuálního stavu trénovanosti sportovce 

 

VÝBĚR TALENTŮ

  • vybírá se uspořádáním testů- soutěže => tam se pak talenti vyberou
  • zaměřují se na vlohu, nadání, talent 

 

Vlohy

  • má každý jedinec, je to všeobecný předpoklad daný jedinec má vlohy např. pro míčové sporty 

 

Nadání

  • ze všech míčových her by si měl najít jen 1 který mu jde nejlíp např. Ve florbalu – jde hlavně o naleznutí silné stránky

 

Talent

  • talent má 1% nabob 0,5% sportovců, převyšuje výkony ostatních ne za až tak velkou oběť, sportovní genialita

 

Testování fyzické zdatnosti 

  • slouží k zjištění fyz. koordinace sportovce buď na konci nebo začátku období – tréninku 
  • Teréní test – improvizované, podmínky jsou proměnné 
  • Laboratorní test – jasně dané podmínky, musí být ve stejné místnosti nebo na stroji 
  • Test W170 –  měří se výkon sportovce při tepové frekvenci kolem 170/1 minutu tepů 
  • WO2MAX – vitální kapacita plic- maximální využití kyslíku z vdechnutého kyslíku – má hrudní pás + masku 

 

RANÁ SPECIALIZACE 

= specializace v mladém věku – musí děti chtít (rodiče je nesmí nutit – vzniká nechuť k té činnosti) 

  • je nutné dodržovat zátěž 
  • malé děti nesmí cvičit moc – posilování vůbec, hrozí pak ničení těla, nebo úraz, aniž by dosáhli maxima – je lepší když budou postupně trénovat a budou nejlepší za pár let, než když je přetrénují a jsou nejlepší 1.rok ale pak s tím skončí.
💾 Stáhnout materiál   ✖ Nahlásit chybu
error: Content is protected !!