Otázka: Státověda
Předmět: OSZ / Politologie / ZSV
Přidal(a): AK
POLITOLOGIE – věda o praktické politice.
- Vzniká jako samostatná disciplína po druhé světové válce.
- z řeckých pojmů polis = města, logos= rozum,
- čerpá z ekonomie, filozofie, sociologie, psychologie, historie
POLITIKA
- konkrétní způsob vlády
- teoretické názory na způsob vlády
- správa všech věcí veřejných (politik je spravuje)
ZÁKLADNÍ POLITOLOGICKÉ DISCIPLÍNY
- Státověda – zabývá se formou státu
- Politické ideologie a teorie – např. komunismus, nacionalismus, liberalismus
- Politické strany a hnutí
- Mezinárodní vztahy
- Politologické instituce – ustálený způsob chování (manželství, školy, volby, ústava, vláda)
STÁTOVĚDA (předmětem je stát)
- Stát: organizovaní společenství lidí žijících na určitém území
- státní aparát
- obyvatelstvo
- území ohraničené hranicemi
- obrana státu – vnitřní a vnější
- suverenitu – uznáno ostatními státy
- Charakteristiky státu (kromě suverenity) mají ještě tvz. Nižší územně správní celky: kraje (regiony), obce (města)
- Ve Francii – provincie, dále Rakousko, Švýcarsko
VZNIK STÁTU
- Prvotní (hostorické)
- nejtarší státy rodina, rod, kmen, kmenový svaz, státy
- Obživa- např. Egypt a zaplavování
- vnitřní obrana – Mezopotámie
- Vnější obrana- např. kmenový svat Sámova říše
- Druhotné (moderní)
- Rozpadem – např. ČR
- Sloučením – např. USA, Německo
Podstata státní moci
- Státní moc je tvořena obsahem a rozsahem
- Státní moc je uplatňována na občanech
Občan
- má státní příslušnost; občanství je tvořeno závazky vůči státu a výhodami, které občan užívá
- Povinnost: platba daní, dřive vojenská služba…
- Výhody: sociální příspěvky, je pod ochranou statut, využití obrany státu, základní zdravotní péče…
Obyvatel
- nemá státní příslušnost ani povinnosti
Státní moc
- rozsah: je dán počtem obyvatel a rozlohou státu
- obsah: je dán částí života občana, do které stát zasahuje (v demokracii)
- vznik státní moci vzniká střetem dvou koncepcí:
- liberální koncepce = stát zasahuje do života člověka minimálně
- marxistická koncepce = maximální zásahy státu do života člověka; omezení schopných lidí
- v praxi je teorie kompromisně smíšená
Rozlišení státu
Podle hlavy státu
- Monarchie
- v čele stojí monarcha (car, vévoda, král, sultanát)
- moc je doživotní a dědičná (odvozována dynastivky)
- typy, podle pravomocí a titulu vládce
- absolutismus: panovník má absolutní moc
- konstituční monarchie: panovník omezen ústavou
- parlamentní monarchie: panovník omezen parlamentem, má ceremoniální fci (z tradice)- VB, Španělsko, Norsko, Švédsko, Dánsko
- Republika
- v čele stojí volený zástupce (prezident, premiér, předseda parlamentu…)
- funkci vykonává po dobu volebního období
- typy podle závislosti na parlamentu
- prezidentská=prez. Nezávislý na parlamentu
- parlamentní = prez, závislý na parlamentu
- Typy podle politického režimu
- demokratická republika
- diktatura (politická, vojenská, náboženská)
- Theokracie
- boží vláda podle náboženství
- v čele stojí zprostředkovatel „boží vůle na zemi“
- Vatikán – papež
- Egypt starověk – faraon (syn boha slunce Rea)
podle výkonu státní moci
- Demokracie
- z řec. Démos = lid, kratein = vláda
- v 6.století př.n.l. v Athénách – první prameny demokracie – uplatňována na vrstvě svobodných obyvatel (asi 10%)
- menšina je podřízena většině
- je založena na rovnosti mezi lidmi (respektování lidských práv)
- Založena na suverenitělidu = lid v demokracii je suveréní; od lidu se odvíjí veškerá moc
- Demokracii děláme podle toho, jakým způsobem lid rozhoduje
- Přímá – občané rozhodují přímo
- Referendum – veřejné hlasování + odpověď je ano, ne)
- Iniciativa – občané mají právo navrhovat zákony
- Nepřímá (zastupitelská) – lidé rozhodují prostřednictvím zvolených zástupců
- Přímá – občané rozhodují přímo
- V praxi se kombinuje se přímá s nepřímou
- Přímá má velkou tradici ve Švýcarsku
- Nepřímá např. ČR
- Diktatura
- Nejsou uznávána lidská práva
- Chybí opoziční názory a jakýkoli opoziční názor je trestán -> porušovány základní svobody a lidská práva (např. svoboda projevu)
- Druhy diktatur
- Vojenská diktatura
- Politická diktatura – komunistická Kuba, S. Korea, Čína
- Nacistická diktatura
- Fašistická diktatura
- Náboženská diktatura – Pákistán, Afghánistán (skupina Taliban), Írák
- Druhy diktatur
Rozvržení výkonu státní moci
- Centralizované státy
- Moc je koncentrována do jediného mocenského centra
- Sídlí obvykle v hlavním městě
- Není rozdělení na vyšší územně správní celky nebo jen malé (nemají celkem žádnou pravomoc – např. ČSR za komunismu)
- Decentralizované státy
- Vyšší forma demokracie
- Většina dnešních demokratických států
- Moc rozvržena podle objemu do vysoko správních celků
- Vyšší územně správní celky – centrum – celostátní význam
- Rozhoduje o
- Politice státu
- Financích
- O věcech týkajících se celého státu
- Přijímání zákonů
- Má právo rozhodovat o vyhláškách
- O obraně vlasti
- Problémy se řeší přímo na místě – nemusí se do centra (do Prahy) -> moc se přibližuje občanům
- ČR = decentralizovaný stát
- 1993: teoretické rozhodnutí, že ČR bude decentralizovaný stát
- 2000: prakticky; v době, kdy se začalo volit do regionálního zastupitelstva
Podle struktury státu
- Unitární
- Jednotné
- Skládají se z jediného státního celku a mají jedinou organizační strukturu (jedinou vládu, jedna ministerstva…)
- Složené
- Z minimálně 2 a více státních celků
- Počet organizačních skupin odpovídá počtu stát + 1 hlavní, která je všem společná
Dělíme je podle míry závislosti správních celků, které tvoří stát
- Federace
- Bližší spojení státních celků, vystupují jako jeden celek
- Společná měna, armáda,
- Např. Rusko, Švýcarsko (federace, ovšem z tradice konfederace)
Státy podle ideí (podle myšlenek)
- Myšlenky utvářejí tvář – charakter státu
- Státy založené na národní myšlence
- Občanské státy (založené na občanství) – USA
- Náboženské státy (Afghánistán, Saudská Arábie, Irák, Vatikán, Izrael)
- Je zřetelně poznat, které náboženství převažuje (Indie – půl na půl)
Státy podle národnostního složení
- Národ = skupina lidí se společnými tradicemi, historií, jazykem, kulturou… někdy i fyzické znaky (Japonci, Romové…)
- Příslušnost k národu = národnost – podle rodičů
- Dá se v průběhu života změnit, ale můžu mít jen jednu!
- Nacionalismus
- Přílišné zdůrazňování státní příslušnosti
- Různé projevy – i kladné
- Kosmopolitismus
- Opakem nacionalismu
- Příslušnost k národu není důležitá
- Státy národní
- Jeden národ převyšuje všechny ostatní
- Národnostní menšina je malá – neprojevuje se
- Jediný národní jazyk
- V Evropě např. Dánsko či Portugalsko
- Státy s národnostní menšinou
- Převládá 1 národ, ale existuje výrazná národnostní menšina – ovlivňuje stát
- I více národnostních menšin
- Vícenárodní státy
- Státy dvou a více národů, kde ani jeden nemá výraznější početní převahu
- 2 a více jazyků
- Např. Švýcarsko, Belgie
- Občanské
- Více národů – národnostní menšiny tvoří stát
- Např. USA = stát národnostních menšin
- Dnešní státy směřují k občanským státům
Vznik státu a teorie jeho vzniku
- Okolnosti a podmínky vzniku států se lišily
- Stát mohl v minulosti vzniknout násilným podmaněním jiných kmenových společností; růstem počtu obyvatelstva; jeho soustřeďováním do větších sídel a spojováním do územních celků
- Archeologické nálezy – vznik státu kolem roku 6000 př. K.
- Psané a obrázkové doklady – 4000 př. K.
- V Evropě se první státní útvary, řecké polis, objevují mezi lety 800 – 320 n. l.
- Moderní stát, vybavený veřejnou mocí a kontrolující své území, vzniká v Evropě až v 16. – století – v té době nastává postupné oddělování veřejné moci od panovnické -> vzniká oblast politiky a ekonomiky -> projevem těchto jevů je institucionální zakotvení státu: vznik ústřední byrokracie, jednotného daňového systému, stálé armády, diplomatických vztahů s trvalými zastupitelskými úřady; vznikají i první ekonomické teorie (merkantilismus, později fyziokratismus)
Teorie vzniku státu
- Přesto, že existence státu je historicky doložena od rozpadu prvobytně pospolné společnosti a je od starověku předmětem filosofického, teologického, sociologického, etického, právního a jiného zkoumání a hodnocení, schází dosud jeho plně vystihující obsahové vymezení
- Představy o vzniku, podstatě, společenské funkci a vývoji státu, vznikající v jednotlivých dějinných obdobích a rozdílných společenských podmínkách, se značně liší
- Náboženská (teologická)
- Nejstarší (starověk)
- Stát jako projev boží vůle odráží v sobě boží dokonalost
- Nejstarší varianta – teokratická teorie – teze o božském původu panovníka -> snaží se ospravedlnit především absolutistický stát (Egypt- faraon)
- Patriarchální
- Kořeny sahají rovněž do antického Řecka a Říma
- Stát spolu s právem vznikl z rozrůstající se rodiny
- Státní moc a pravomoc monarchy v podstatě odpovídají moci otce nad rodinou
- Ve středověku základem učení o neomezené moci krále -> snaží se ospravedlnit především absolutistický stát
- Patrimoniální
- Státní a právní moc vznikla z vlastnického práva k půdě
- Stát vysvětlován jako soukromá, neomezená moc monarchy nad lidmi na určitém území
- Teorie odpovídala podmínkám feudální společnosti, kde si největší vlastník půdy uzurpoval právo politicky vládnout celé společnosti
- Mocenská (teorie násilí)
- Stát vysvětlován jednostranně pouze jako produkt uplatnění síly
- Podle Gumplowicze byl stát vždy výsledkem násilí jednoho kmene nad druhým – toto násilí se projevilo podmaněním a zotročením slabšího, již usedlého obyvatelstva silnějším kmenem
- Stát znamená organizace nadvlády menšiny nad většinou
- Smluvní
- Právním důvodem vzniku státu je smlouva mezi lidmi
- Teorie známá již od starověku, v novověku je jejím prvním představitelem H. Grotius, avšak uceleně byla rozpracována až Hobbesem, Lockem a Rousseauem
- Stát je výsledkem smlouvy mezi lidmi, institucí přetvářející neorganizovanou masu (multitudo) v jednotný lid (populus)
- Pomocí společenské smlouvy prý lidé přešli od přirozeného stavu, v němž žili izolovaně, k občanskému stavu, ke společnosti a státu; uvědomělým činem se vzdali svých přirozených svobod a přenesli je na představitele státní suverenity -> takto dobrovolně založený stát měl zajistit svým členům (občanům) bezpečnost, jistotu a vlastnictví
- Teorie marxistické filosofie
- Za sociálně ekonomickou příčinu vzniku státu považován rozpad prvobytně pospolné společnosti na třídy s protichůdnými ekonomickými, sociálními a tím i politickými zájmy – historicky k tomu došlo v důsledku společenských vztahů založených na soukromém vlastnictví výrobních prostředků a přisvojování nadhodnoty
- Stát = historicky vzniklá forma organizace společnosti rozdělené na nepřátelské třídy, založená na územním principu a existenci zvláštního aparátu, jehož pomocí ekonomicky vládnoucí třída uskutečňuje svou vůli, prosazuje své zvláštní zájmy a potlačuje své třídní odpůrce
- Od ostatních politických organizací se liší zejména tím, že organizuje své příslušníky podle území, že disponuje veřejnou donucovací mocí a že se vyznačuje suverenitou
Sociální stát
- Zhruba od 2. poloviny 19. století začaly některé evropské státy přebírat i funkce v sociální oblasti
- Do té doby byla ochrana sociálně slabých vrstev svěřena církevní charitě či ponechána mezilidské solidaritě
- Sociální stát (stát sociálního blahobytu či sociálního zabezpečení, zaopatřovací stát) vzniká v polovině 19. století ve Francii, od 70. let 19. století v Německu a zhruba ve stejnou dobu ve Velké Británii
- Základní úkol sociálního státu
- Zabezpečit přijatelné existenční minimum pro nejchudší vrstvy
- Odstranění hladu a žebroty
- Pomoc zdravotně postiženým, starým a nezaměstnaným lidem
- Podpora slabých sociálních skupin a chudých rodin
- Zajištění základní zdravotní péče a minimálního vzdělání
- Ke splnění tohoto úkolu stát pomocí daní (a sociálních daní) odčerpává vyšším příjmovým skupinám a firmám finanční prostředky, které pak prostřednictvím státního rozpočtu přerozděluje
- Státní výdaje pak mohou mít přímý charakter (přímé sociální dávky) i nepřímý charakter (např. financování programu veřejných prací)
- Argumenty pro vznik a rozvoje sociálního státu
- Solidarita – princip solidarity založen na vzájemné odpovědnosti mezi lidmi, na ochotě těch, kteří mohou pomoci slabším
- Pragmatismus – majetnější vrstvy podporují výdajovou politiku státu, protože pouze zmírňováním chudoby se může předejít sociálním otřesům, a tím zachovat společenský řád
- Idea pokroku – postupné smazávání sociálních nerovností (osvícenství)
- V poslední době se praxe sociálního státu dostala do krize
- Důvody krize sociálního státu
- Tempo růstu sociálních výdajů je větší než tempo ekonomického růstu -> sociální potřeby překračují ekonomické možnosti
- Stárnutí populace – díky lepší zdravotní péči se stále více lidí dožívá vyššího věku -> růst výdajů na důchodové zabezpečení
- Růst nákladů na byrokracii, která zabezpečuje distribuci a adresnost sociálních dávek
- Důsledky v oblasti hodnot – stále více lidí parazituje na sociálních dávkách, namísto práce volí raději podporu v nezaměstnanosti, zneužívání povinnosti státu se stává společenskou normou; demotivační charakter působí i na straně středních a vyšších vrstev, protože při progresivním zdanění již vynaložené náklady neodpovídají velikosti příjmu či zisku
- Rozšiřování hospodářských, sociálních a kulturních práv – diskutovaným problémem se stalo např. právo na práci, ze kterého plyne povinnost státu právo zajišťovat, aniž by měl v rukou celé hospodářství
- K sociálnímu státu se nejvyhraněněji stavějí socialistické, liberální a environmentální teorie
- Socialisté– obhajují rozšiřování blahobytu zejména voblastech zdravotnictví a školství, protože zdraví populace a rozvinutá kvalifikační soustava podporuje rozvoj ekonomiky; případné úspory v těchto oblastech by vlastně úsporami nebyly (Keller)
- Liberálové– spíše se orientují na oblasti, ve kterých se vytváří materiální bohatství společnosti, protože teprve na něm je závislý objem poskytovaných dávek; usilují o snížení míry státního přerozdělování – snižování sociálních výdajů je doprovázeno (kompenzováno) snižováním daní
- Environmentalisté– poukazují na iluzi obou předchozích stanovisek, které si neuvědomují omezenost zdrojů; dosavadním způsobem již nelze blahobyt zvyšovat, navíc blahobyt vyspělých zemí stále více kontrastuje sbídou zbytku světa -> je potřeba zredukovat dosaženou úroveň konzumu uvnitř státu blahobytu; budoucnost u některých spatřována ve vzniku „samoobslužných skupin“ založených na „komunitní svépomoci“, které budou poskytovat „veřejné služby“