Otázka: Popis sochařství s druhy keramiky a problematikou modelování
Předmět: Výtvarná výchova pro pedagogické SŠ
Přidal(a): Aniodo16
TECHNOLOGIE SOCHAŘSTVÍ
- jeden z druhů výtvarného umění, pracuje se trojrozměrně
1. SOCHA
- SKULPTURA – materiál se pouze ubírá, starší a těžší (dřevo, kámen)
- PLASTIKA – materiál můžeme ubírat i přidávat (hlína, plastelína, sníh, sklo, vosk)
2. SOCHA
- SOCHA – z prvotního materiálu (hlína, kámen)
- OBJEKT – vytvořen z materiálu (částí, součástek), které už dříve něčím byly, plnily už dříve nějakou funkci
3. SOCHA
- MOBIL – socha zhotovená proto, aby se hýbala, teprve pak je její smysl naplněn, uvádí do pohybu časovaný strojek nebo vítr nebo proudící vzduch, voda, i chyták na zvědavého diváka
- STABIL – všechny ostatní sochy
4. SOCHA
- RELIÉF – neúplná socha, která napůl vystupuje z podstavy nebo ze stěny
- VYSOKÝ – ze stěny (podstavy) vystupují části postav úplně (př. hlava koně, ruka), př. Řecko, ale i nádražní budova ve Znojmě
- NÍZKÝ – ze stěny (podstavy) vystupuje velice málo, ale to i z praktických důvodů, př. medaile, mince, plakety a pamětní desky
- STŘEDNÍ – kompromis mezi vysokým a nízkým, př. schodiště ve škole – dřevěný reliéf
- SOCHA – vše ostatní, to, co není reliéf
5. SOCHA
- BUSTA – pouze hlava s rameny
- HLAVA
- MASKA
- SOCHA
- TORZO
- SOUSOŠÍ
- FRAGMENT
- JEZDECKÁ SOCHA
Pokud je socha odlita do bronzu, jiného kovu či sádry, jmenuje se podle toho, jak byl udělán původní model.
TECHNOLOGIE MODELOVÁNÍ
Materiály k modelování – skulptura
- u mimoškolní výchovy:
- dřevo
- kůra
- plynobeton/pórobeton (šedá tvárnice) – venku!
- sádra (do odlitého kachlu)
- profesionální:
- kámen
- sklo
Materiály k modelování – plastika
- u mimoškolní výchovy
- hlína
- samovypalovací hlína
- plastelína
- modulit – bílá hmota, která tvrdne uvařením (zůstane bílá) nebo upečením v troubě (mírně zhnědne)
- různé hmoty
- sníh
- písek
- nejedlé těsto
- profesionální
- porcelán
- vosk
- sklo
- železo, plech
- vycpávaný textil nebo laminát
nástroje:
- plastika
- očka různých tvarů
- hladítka různých tvarů
- starý příbor
- špejle
- starý váleček/lahev
- podložka
- stará struna/vlasec/tenký drát
- mačkátko, staré nůžky…
- skulptura
- starý šroubovák
- kladívko
- pilník (rašple)
- smirkový papír
- nůž
- rydla
postupy při práci:
- VYTLAČOVÁNÍ
- VYTAHOVÁNÍ
- UBÍRÁNÍ + PŘILEPOVÁNÍ
- modelování z hadů
- modelování z plátů
- optimální množství hlíny – hrouda do spjatých dlaní
- možno uplatňovat i tzv. motivační cvičení (hlavně nácvik motoriky a citu pro tvar)
- př. hrajeme si na pekaře – zkouší si vymodelovat pečivo, které dobře znají,
- známé kousky ovoce a zeleniny – jablko, hruška, banán, …
- bez modelování – dítě poznává předměty, které nevidí (míček, pomeranč, šišky, …)
- ubrusy, podložky, vyhrnuté rukávy, zástěrky, krém na ruce, zjistit alergie
- př. hrajeme si na pekaře – zkouší si vymodelovat pečivo, které dobře znají,
POUČENÍ O KERAMICE A PRÁCI S KERAMICKOU HLÍNOU
- původně z řečtiny = rok určený k pití (keramos)
- dvojí dělení:
podle URČENÍ
- ozdobná, běžná užitá (vázy, drobné sošky, konvice, jídelní servisy, …)
- zdravotní, sanitární (umyvadla, záchody, vany, pisoáry)
- stavební (klasické cihly, tašky, dlažby, obklady)
podle TVRDOSTI
- terakota – hnědý, matný povrch, propouští vodu
- v pravěku se vymazávala, aby udržela tekutiny
- dnes běžné hliněné květináče
- hrnčina – má průhlednou glazuru
- v minulých staletích na kuchyňské nádobí
- oplétaly se drátem, aby se nerozpadly (řemeslo dráteník)
- majolika, fajáns – podobné kategorie keramiky
- pálí se 2x – druhé vypálení je kvůli glazurování
- glazury tvoří výrazné barevné malůvky a ornamenty většinou na bílém podkladu
- kamenina – nejtvrdší keramika před porcelánem
- dříve ho nahrazoval (laik je nerozezná), př. čajové konvice, jídelní servisy
- wedgwoodská kamenina – zde populární, keramička ve Vranově
- porcelán – maximální tepelná odolnost
- dá se tvarovat do jemných tvarů, drobné sošky, malé ozdobné šálky
– práce s klasickou hlínou – vytahování, vtlačování, ubírání + přilepování
hlína v surovém stavu
- dodává se např. ve válcích nebo kusech podobných bochníku
- můžeme ihned modelovat
- na krájení stačí starý příborový nůž
hlína v prášku
- sádrová deska
- hlína se rozmíchá s vodou na kaši
- potom se dá na sádrovou desku (vysává vodu)
- uhněte se hlína, můžeme modelovat
ze starých nevypálených výrobků
- vezmeme starou igelitovou tašku, dáme do ní výrobky a zavážeme
- takto je v pytli rozdrtíme, do pytle propícháme dírky a namočíme do lavoru s vodou
- vznikne kaše a dále stejný postup jako u b)
- při jakémkoli přilepování hlíny během modelování musíme používat tzv. šlikr = kašička z hlíny o hustotě minimálně smetany, potíráme štětečkem obě spojovaná místa
- pokud chceme výrobek vypálit, nutno před modelováním provést tzv. vytloukání