Otázka: Světové hospodářství
Předmět: Zeměpis, Ekonomie
Přidal(a): Johana
Světové hospodářství
- Systém světového hospodářství se vytvořil vzájemným propojením národních ekonomik jednotlivých zemí světa prostřednictvím mezinárodních integrací
- Základní předpoklady jeho rozvoje jsou světové ekonomické organizace, světové trhy a finance, mezinárodní dělba práce
- Jsou zde velké rozdíly mezi vyspělými státy (západní Evropa, Japonsko, Severní Amerika) a rozvojovými státy (Afrika – kromě JARu, Afghánistán, Bangladéš…)
Dělení světového hospodářství
- Primární sektor (těžba nerostných surovin, zemědělství, lesní a vodní hospodářství, rybolov)
- Sekundární sektor (průmysl, stavebnictví, doprava surovin a výrobků)
- Terciární sektor (osobní doprava, školství, zdravotnictví, kultura, obchod)
- Kvartérní sektor (věda a výzkum)
Rozvojové státy
- 70 % primér
- Afrika (kromě JARu), jižní Asie, Jižní Amerika
Vyspělé státy
- 70% terciér
- Japonsko, Jižní Korea, západní Evropa, Severní Amerika
Světová hospodářská centra
- Atlanta
- Chicago
- Londýn
- Tokio
- Los Angeles
- Paříž
- Bangkok
Vývoj hospodářství
- Agrární typ ekonomiky
- Převládal na celém světě před průmyslovou revolucí
- Samozásobitelské hospodářství (naturální) = každá země vyráběla jen to, co sama potřebovala
- Hospodářství v různých částích světa se vyvíjelo odděleně
- Díky zámořským objevům se rozšířil trh na celosvětové měřítko
- Industriální typ ekonomiky
- Průmysl a stavebnictví
- 19.– 20. století (Evropa, Japonsko, Austrálie…)
- Postindustriální typ ekonomiky
- polovina 20. století – vědecko-technická revoluce
- Soukromé zemědělství – farmy (Austrálie, Amerika)
- Hromadné zemědělství – (ČSR – JZD nefungovalo)
- V současnosti – pracuje v zemědělství 45% obyvatelstva
- V rozvojových zemích – 60%
ZEMĚDĚLSTVÍ
- zajišťuje obživu obyvatelstva
- obrovské rozdíly ve výkonnosti ve světě
- dělíme na: rostlinnou a živočišnou výrobu
Rozdělení
- Rolnické – rostlinná výroba (zvířata jen pro obdělávání polí, JV Asie)
- Pastevecké – živočišná výroba (louky, pastviny nebo kočovné – horské oblasti)
- Smíšené – intenzivnější (ve vyspělejších zemích)
- Plantáže – tropy – banány, kakaovníky, citrusy, kávovníky
- Žďárové – lesy se vypalují a mění na ornou půdu, bohužel se rychle vyčerpá
Podíl obyvatelstva v zemědělství
- Vyspělé země
- Nejvíce dominuje tržní agroprůmyslový komplex
- Do 5 % zaměstnáno v zemědělství
- Celkem cca 23 milionů osob
- Rozvojové země
- Zde zaměstnána cca 1 miliarda obyvatel
- Tradiční – menší hospodářství, žďárové
- Moderní – velká, plantážní h.
- Zde zaměstnána cca 1 miliarda obyvatel
Rostlinná výroba
- Cílem je pěstování plodin (kultur)
- Využívána jako potraviny pro lidskou výživu, krmivo pro hospodářská zvířata a jako suroviny pro zpracovatelský průmysl
- Pěstují se hlavně – obilniny, luskoviny, okopaniny, olejniny, ovoce, vinná réva, chmel, přadné a technické rostliny…
Živočišná
- Zdroje rostlinné výroby přetváří v živočišné produkty
- Zajišťuje výživu obyvatelstva bílkovinami živočišného původu a také dodává suroviny pro některá odvětví zpracovatelského průmyslu
- Intenzita živočišné výroby se vyjadřuje množstvím určitého vyrobeného produktu na jednotku plochy zemědělské nebo orné půdy.
- extenzivní – kočovný, polokočovný (zásoby na zimu), transhumance (sezónní přesuny), moderní (prérie, pampy)
- intenzivní – vývojový alpského typu, stálý, moderní stájový
Rozdělení zemědělských surovin
- Obilniny
- Pšenice – Čína, USA, Indie, Rusko, Kanada, Francie, Laplatská oblast
- Rýže – Čína, Indie, Indonésie, Vietnam, Thajsko
- Kukuřice – USA, Čína, Brazílie, Rumunsko, Argentina (kukuřičný pás – mezi soutokem Mississippi a Missouri a Velkými jezery)
- Proso – Indie, USA, Čína
- Oves – Rusko, Německo, Austrálie, Polsko
- Ječmen – Rusko, Německo, USA, Kanada, Británie, Francie
- Olejniny
- Podzemnice olejná – Indie, USA, Čína
- Slunečnice – Rusko, Ukrajina, J. Evropa
- Palma kokosová – usušený endosperm = kopra – Filipíny, Indonésie
- Palma olejná – Malajsie, Indonésie
- Olivovník – Španělsko, Řecko, Itálie
- Luštěniny
- Sója – USA, Brazílie, Čína, Argentina
- Čočka, hrách, fazole
- Hlíznaté rostliny
- Batáty („sladké brambory“) – Střední Amerika, Brazílie
- Brambory – Čína, Rusko, Polsko, Indie, USA, Ukrajina
- Maniok, jamy (také sladké brambory)
- Ovoce a zelenina
- Banány – Latinská Amerika
- Citrusy – Brazílie, USA, Čína, Středomoří
- Jablka – mírný pás
- Vinná réva – Středomoří, Severní Amerika
- Rajčata – USA, Čína
- Papriky, zelí…
- Cukerné rostliny
- Cukrová řepa – Ukrajina, Francie, Německo, Rusko, USA
- Cukrová třtina – Indie, Kuba, Brazílie
- Pochutiny
- Kakaovník – Pobřeží Guinejského zálivu, Brazílie, Ghana
- Čajové plantáže – Indie, Cejlon, Keňa, Gruzie, J. Čína
- Chmel – Německo, USA, Česká republika, Polsko
- Kávovník – Brazílie, Kolumbie, Kostarika, Guinejský záliv
- Koření
- Pepř, hřebíček, anýz, zázvor, vanilka…
- Technické plodiny
- Bavlník – USA, Indie, Čína, Egypt, Pákistán
- Konopí – J. Amerika, Indie
- Len – Bělorusko, Polsko, Německo, Argentina
- Juta (textilní vlákno) – Indie, Bangladéš, Monzunová Asie
- Sisal – Latinská Amerika, Madagaskar, Keňa
- Lékařsky významné rostliny
- Opium, chinin, mák, kola…
- Chemické suroviny rostlinného původu
- Tabák – Čína, USA, Indie, Brazílie
- Přírodní kaučuk – Malajsie, Indonésie, Thajsko
Rybolov, lov
- Ryby a produkty z nich tvoří důležitou část naší potravy
- V některých částech světa se řadí mezi první příčky denní potravy – především Japonsko
- V průměru sní každý člověk na světě něco okolo 18 kg ryb za rok. V Japonsko dokonce 60 – 70 kg
- 90 % – lov ryb a velryb, 10 % – lov ostatních mořských plodů (korýši, plži)
- Evropa (Norsko), Amerika (Chile, Peru), Asie (Japonsko, Čína)
Chov zvířat
- Skot – Indie, Etiopská vys., La Plata, Z Evrop, USA
- Prasata – Čína, USA, Německo, Španělsko, Nizozemsko, Kanada
- Drůbež – Čína, USA, Brazílie, Indonésie, Rusko, Francie, Nizozemsko
- Ovce – Austrálie, Nový Zéland, Čína, Írán, Indie, Argentina, Turecko
- Kozy – Turecko, Indie, Čína, Pákistán, Etiopie
- Tažná zvířata – Čína, Mexiko, Brazílie, SNS
- Hedvábnictví (bourec morušový) – S. Čína, Indie
- Včelařství
Lesní hospodářství
- Amazonie, Konžský prales, V. Asie „plíce světa“
- Od 60. let do konce 80. let se plocha tropických lesů zmenšila asi o 40 % – příčinou je zejména žďárové zemědělství
- Kvůli likvidaci lesů se zmenšuje tvorba volného atmosférického kyslíku a posilňuje se „skleníkový efekt“
- Mezi hlavní exportéry dřeva se řadí Kanada, USA, Rusko a skandinávské země – dřevařský průmysl (papír, celulóza)
- Evropa – jehličnaté lesy (rostou rychleji)
- Vzácná dřeva – mahagon, eben, teak,… obvykle v tropických pralesích
Využití půdy
- 36 % – 37% světové souše věnováno zemědělství
- 10 % – orná půda
- 25 % – louky a pastviny
- 2 % – sady, zahrady, vinice, chmelnice…
- Nahrazení původní vegetace (vykácené lesy – Evropa-jih, VB)
- Hodně lesů – severské země (ČR – 30 %)
PRŮMYSLOVÁ VÝROBA
- Nejvýznamnější výrobní odvětí – (pracuje v něm cca350 milionů lidí)
- Podle průmyslu lze porovnávat vyspělost jednotlivých států
- Dělí se na: těžební, zpracovatelský a elektrárenský
Těžební průmysl
- Základ průmyslové výroby – 8% světové průmyslové produkce
- Je závislý na nerostných zdrojích
- 3 typy:
- Pánevní – rozsáhlá území, souvislá ložiska rud (železné, uhlí, ropa, zemní plyn)
- Ohniskový – menší ložiska (neželezné kovy, legovací kovy, chemické suroviny, nerudné zdroje)
- Rozptýlený – malá ložiska vzácných a drahých kovů (grafit, mastek, azbest)
Energetický průmysl
- Využití –> teplo, pohon strojů, osvětlení
- Produkce sekundární energie
- Typy zdrojů:
- Jaderné elektrárny
- Staví se na geologicky nepropustných podložích
- Poblíž velkého vodního zdroje – je potřeba hodně vody na chlazení
- Problémy s ukládáním využitého paliva (uran)
- Tepelné elektrárny
- Současné elektrárny spalují málo kvalitní uhlí
- Staví se poblíž vodních zdrojů (potřeba velkého množství vody pro chladící věže)
- Hydroelektrárny
- Staví se na vodních tocích
- Nákladná stavba – levný proud
- Netradiční zdroje
- Geotermální, přílivová, sluneční, větrná energie
- Jaderné elektrárny
- Evropa vede v produkci elektřiny mezi všemi světadíly světa
Zpracovatelský průmysl
- Strojírenský
- Nejnáročnější průmyslové odvětví
- Mimořádně velká pestrost výrobků, zahrnuje několik desítek oborů
- 3 největší centra světového hospodářství – USA. Západní Evropa, Japonsko
- Hutnický
- Černá (železo a ocel) a barevná metalurgie (barevné kovy)
- Náročné na spotřebu vody a el. Energie
- USA, Japonsko, Čína, Indie, Rusko, Kanada, Austrálie…
Chemický průmysl
- Náročný na vodu a energii
- Dělí se na lehkou (organickou) a na těžkou (anorganickou)
- U nás – Kralupy nad Vltavou, Litvínov, Lovosice
Potravinářský průmysl, dřevozpracující, průmysl textilní, průmysl celulózy a papíru, průmysl oděvní…
DOPRAVA
- = hospod. činnost člověka uskutečňující přepravu lidí, nákladů, energie, informací a zpráv v prostoru a čase na různé vzdálenosti
- Patří do terciérní sféry = služby
- Člení se podle prostředí:
- Pevninská
- Námořní
- Vzdušná (letecká)
- Základní složky dopravy:
- Prostředky (auta, lodě, vlaky, letadla…)
- Dopravní sítě (silnice, železnice, letecké a námořnické linky)
- Dopravní uzle (nádraží, přístavy, letiště)
- Dopravu charakterizuje:
- Délka dopravní sítě (bez leteckých a námořních tras přesahuje 30 000 000 = cca 22 km/100 km2
- Hustota dopravní sítě
- Intenzita dopravy (tunokilometry, osobokilometry)
Pevninská doprava
- Druhy dopravy:
- Železniční
- Automobilová (silniční)
- Potrubní
- Vnitrozemská vodní
- Speciální druhy – rozvod elektřiny, doprava zpráv a informací
Železniční doprava
- Nejhustší žel. síť v západní Evropě je na východním a západním pobřeží USA
- Nejkratší žel. síť – Island – cca 1 km
- Afrika – málo – jiný rozchod železnic – široko úzkokolejný
- Vznik + rozvoj – průmyslová revoluce
- Především přeprava nákladů
- Střední a velké vzdálenosti
- Celosvětově délka železniční sítě klesá
Automobilová doprava
- Patří k nejmladším a nejrychleji se vyvíjejícím druhům dopravy
- Přeprava osob a nákladů
- Krátké vzdálenosti
- Silnice – 70 % z celkové délky světové dopravní sítě
- Rozvojové státy – cesty s nezpevněným povrchem
- Vyspělé státy – víceproudé komunikace dálničního typu
- Více než ¼ světové silniční sítě je v USA
- Japonsko a Itálie – 100 % silnic se zpevněným povrchem¨
- Nejhustší síť – západní Evropa, Japonsko, severovýchod USA
Potrubní doprava
- Ropa, ropné deriváty, zemní plyn, jiné tekuté látky
- Význam roste – nízké přepravní náklady, ekologičtější
- Délka potrubí se rychle zvětšuje
- ropovod v USA – 19. století
- Hlavní ropovody a plynovody v rozvojových zemích – z naleziště k východním přístavům
- Západní Evropa – dovozní přístavy: Marseille, Rotterdam, Frankfurt nad Mohanem, Antverpy
- Rozsáhlé potrubní sítě – USA, Kanada, Rusko
- Vývoz – Saudská Arábie, Mexiko, Írán
- Síte plynovodů – vyspělé země – rozvojové země využívají plyn jen málo
Vnitrozemská vodní doprava
- Vznik v začátcích civilizace
- Zastíněna železní dopravou
- Přeprava hromadných substrátů
- Střední a dlouhé vzdálenosti
- Výhoda – nízké přepravní náklady, ekologická šetrnost
- Nevýhoda – malá rychlost, jen splavná říčná síť
- Nejdelší vodní cesty – SNS, Čína, USA
- Nejvýkonnější – USA, Čína, Rusko, Německo
Speciální druhy dopravy
- Elektřina
- Vynikající rozvodné systémy v Evropě a S. Americe
- Přenos zpráv a informací
- Ve vyspělých zemích informace výrazně zvyšují svůj podíl na HDP
- Poštovní služba – už ve středověku
- Mobil, fax, internet, kabelovka, e-mail
Námořní doprava
- Hromadné náklady s velkým objemem (ropa, rudy, obilí, dřevo)
- Velké vzdálenosti
- Význam osobní dopravy klesá – hlavní význam v trajektových linkách a dopravě při pobřeží
- Atlantik – nejkratší spojení mezi Evropou a Amerikou – 2/3 celkového objemu
- Tichý oceán – ¼ objemu, spojení mezi Asii a USA
- Speciálně upravené lodě:
- Tankery (cisternové lodě)
- Balkery (suché substráty)
- Univerzální lodě (smíšené náklady)
- Kontejnerové lodě (kontejnery) – na vzestupu
- Přístavy:
- Univerzální (vyspělé země)
- Specializované = nakládka a vykládka jednoho typu zboží (rozvojové země)
- Přístavy podle funkce:
- Vývozní – převažuje nakládka nad vykládkou (rozvojově země, specializované)
- Dovozní – vykládka nad nakládkou (vyspělé, univerzální)
- Největší přístav světa – Rotterdam
- Přístavy: Rotterdam, Singapur, Shanghai, Hongkong, Nagoya (Japonsko), Yokohama, Antverpy, Pusam (J. Korea), Marseille, Hamburg
Vzdušná (letecká) doprava
- Přeprava osob
- Velké vzdálenosti
- Nejvíce využívaná státy s velkou rozlohou (USA, Kanada)
- Využívaná hlavně v mezikontinentálním měřítku
- Rychlost, bezpečnost
- Rychlý rozvoj
- Síť letišť – největší letiště světa odbavují ročně přes 15 000 000 lidí
- Hlavní trasy:
- Evropa – Severní Amerika
- Evropa – Jižní Amerika
- Evropa – Blízký východ
- Letiště:
- Malá – vyhlídkové lety, sportovní létaní (Kbely)
- Statní – (Pardubice, Ostrava)
- Mezinárodní – (Praha – letiště Václava Havla)
- Největší světová letiště: Atlanta – Hortsfield, Chicago, Los Angeles, Londýn – Heathrow, Dallas, Tokio, Frankfurt nad Mohane, Paříž – Charles de Gaulle, San Francisco, Amsterdam, Brusel, Denver, Las Vegas, Soul
SLUŽBY
- Ekonomická činnost člověka, která poskytuje užitek
- Nevytváří výrobky
- Ve vyspělých zemích pracuje ve službách 55 % ekonomicky aktivního obyvatelstva (ukazatel vyspělosti země)
- Infrastruktura – komplex zařízení, které zajišťují v daném regionu nebo sídle předpoklady pro poskytování služeb
- Služby se dělí na:
- Výrobní – souvisí s výrobou, průmyslem, odvoz odpadků ze stavby apod.
- Nevýrobní – přímo pro lidi, pro společnost – policie, státní správa, obrana státu… Pro obyvatelstvo – kadeřnictví, lékaři, bary
- Dále se dělí na:
- Výdělečné – restaurace, lázeňství, kadeřnictví
- Nevýdělečné – armáda, školství, zdravotnictví (nejvíce peněz je v bankovnictví, pojišťovnictví, nejméně ve zdravotnictví)
- Práh služeb – hranice, kterou určuje počet lidí, kteří budou službu využívat
- Řádovost (hierarchie) služeb – určuje posloupnost služeb
Cestovní ruch
- Pohyb lidí za účelem rekreace, sportu, kultury, ve volném čase.
- Musí mít určité předpoklady
- Realizační (umožňují uskutečnit cestovní ruch – doprava, ubytování, stravování, kulturní nebo sportovní střediska, lékař, inf. středisko),
- Lokalizační (vhodné podmínky, přírodní předpoklady – moře, hory, sníh, teplo, zima; kulturní – památky, muzea, hrady, zámky),
- Selektivní (kdo se účastní a v jaké míře, pracující cestují více než nezaměstnaní, urbanizační, sociální, politická – lidé z totalitního režimu nemohou cestovat, ekologické, demografické)
- Nejvíce cestují lidé z Evropy 60 %, Japonska, USA, Kanada jezdí do Evropy, 13% Amerika, 13% Asie
- Nejnavštěvovanější místa jsou Španělsko, Itálie a Francie, s. Afrika, Středozemí