Otázka: Terciární sektor
Předmět: Zeměpis
Přidal(a): roman
Terciární sektor = sektor služeb = nevýrobní složka hospodářství
- podíl terciéru a jeho význam v ekonomice stoupá
- různě kvalifikovaná pracovní síla od základního vzdělání (prodavač, řidič) až po vysokoškolskou kvalifikaci (lékař, právník, vědec)
Patří sem: osobní doprava (nákladní doprava se někdy řadí do sekundární sféry), sociální péče, zdravotnická péče, školství, finančnictví, administrativa, maloobchod, zahraniční obchod, ubytování a stravování, tělovýchova, rekreace…
Podle využívání služeb lze posoudit životní úroveň obyvatel.
Postavení služeb ve vyspělých a rozvojových zemích
VYSPĚLÉ ZEMĚ: vysoká životní úroveň -> větší poptávka po službách (až 75% zaměstnaných)
ČR: po nástupu demokracie – rozmach (především – bankovnictví, ubytovací a restaurační zařízení, cestovní kanceláře, zábavní podniky), dnes 60% zaměstnaných
ROZVOJOVÉ ZEMĚ – nerozvinutý terciér (nízká výkonnost zemědělství a průmyslu, nízká kupní síla, nízká poptávka po službách) zaměstnáno méně než 20%. Jiné je to v turisticky zajímavých oblastech např. Bahamy 91% ekonomicky aktivních pracuje v terciéru.
Infrastruktura = (zázemí) zařízení, která zajišťují v regionu předpoklady pro poskytování služeb.
DOPRAVA = přemisťování osob, nákladů, zpráv, informací.
Rozvoj dopravy zdokonaluje územní dělbu práce.
Složky dopravy: dopravní prostředky, dopravní sítě (železnice, silnice…), dopravní uzly (letiště, nádraží, přístavy.
Rozmístění dopravy – vliv přírodních podmínek slábne díky lepším technologiím, větší vliv mají socioekonomičtí činitelé (rozmístění výrobních sil, úroveň hospod., bilance výroby a spotřeby.
- 88% délky světové sítě = silnice.
- 1 bilion cestujících ročně.
- Nejdelší cesty = S Amerika
- Nejhustější síť = Evropa.
- Svět = výrazné rozdíly v kvalitě a hustotě.
- Různé dělení dopravy, např.: pevninská, námořní, vzdušná
A) PEVNINSKÁ DOPRAVA
- železniční, silniční, potrubní, vnitrozemská vodní
Železniční doprava
- přepravuje nejčastěji hromadné substráty na delší vzdálenosti
- největší vývoj má za sebou (průmyslová revoluce), už se téměř nerozrůstá
Objem přepravy = počet přepravených osob či hmotnost přepraveného nákladu
Výkon přepravy = součin osob či nákladů a vzdálenosti (jednotkou je osobokilometr (oskm) a tunokilometr (tkm)
- Evropský typ: hustá železniční síť, vysoká frekvence s menšími náklady, 1/3 elektrifikována (Švýcarsko 100%)
- Severoamerický typ: řídká sít, moderní vybavení, nízká frekvence se velkými náklady, přeprava na dlouhé vzdálenosti
- Ruský typ: řídká síť, ale velice intenzivně využívaná, většinou elektrifikovaná, obrovské množství hromadných nákladů, TSM + BAM
- Rozvojové země: řídká síť, nevýkonná, často spojuje naleziště s vývozními přístavy, zaostalé vybavení, různé rozchody kolejnic
Přeprava osob: Japonsko (nacpávači), Čína, Rusko
- Vzdušný polštář, magnetický závěs…
- Rychlovlaky –TGV, Šinkanzen, HIKARI
Automobilová doprava
- Náklady i osoby na krátké vzdálenosti
- délka, hustota a kvalita ukazuje na úroveň hospodářství
- ¼ v USA
Nejhustější v Evropě a Jap., ve vyspělých zemích má auto 50 %, v zaostalých 1 % lidí.
Vnitrozemská vodní doprava
- od počátku civilizace
- hromadné substráty na střední a velké vzdálenosti
- + nízké náklady na dopravní cesty, – pomalá
Nejvíce:
Rusko (systém Volha – Kama; Ob, Jenisej, Lena…),
Kanada, USA (Velká kanadská jezera s řekou Sv. Vavřince – i námořní lodě, průplavy napojené na Mississippi a Ohio),
Čína,
Německo (plavební kanály a povodí Rýna – nejintenzivnější na světě)
Propojení Dunaj – Mohan spojuje Severní a Černé moře
Potrubní doprava
- ropa, ropné deriváty, zemní plyn na dlouhé vzdálenosti
- v rozvojovém světě z nalezišť k vývozním přístavům
- v ZE spojuje dovozní přístavy s místy zpracování ropy (Marseille – Ingolstadt, Rotterdam- Frankfurt n. M.)
Rozsáhlé sítě: USA, Rusko, Kanada, SA, Mexiko, Írán.
Zemní plyn se často přepravuje podchlazený a tedy kapalný.
Rozvod energie
- se nedá dlouhodobě skladovat
- nejdelší Evropa, Rusko, S Amerika
Přenos informací
- internet, kabelová televize, pošta
B) NÁMOŘNÍ DOPRAVA
- hromadné náklady na dlouhé vzdálenosti
- nejfrekventovanější v Atlantiku
Největší flotily: Japonsko, Rusko, USA
Druhy nákladních lodí:
- tanker – cisterna, ropa
- balker – suché substráty
- kontejnerové
- univerzální
Druhy přístavů:
- univerzální – ve vyspělých zemích (největší je Singapur)
- specializované – většinou v rozvojových zemích, největší ropný Ras Tannura v SA
Přístavy podle funkce:
- vývozní – bývají specializované
- dovozní – bývají univerzální
- smíšené
Největší přístavy světa: Singapur, Rotterdam, South Louisiana, Šanghaj, Hongkong
C) VZDUŠNÁ DOPRAVA
Přeprava osob a pošty na velké vzdálenosti.
+ rychlost a bezpečnost
Nejvíce osobokilometrů: USA, Rusko, Japonsko…odlehlé farmy využívají lehká málomístná letadla (Austrálie, USA…)
Největší letiště: Atlanta, Chicago, Londýn, Tokio, Los Angeles, Dallas, Paříž, Frankfurt n. m., Amsterodam…
Hlavní trasy: E – S Amerika, E – J Amerika, E – Blízký východ
Nadzvuková – Concorde, Jumbo-Jet
Nejznámější Boeing 747, Airbus
CESTOVNÍ RUCH (geografie cestovního ruchu)
= uspokojování osobních potřeb mimo trvalý pobyt a ve volném čase
- běžnou součástí života jen ve vyspělých zemích a pouze v posledních 80 letech
Geografie cestovního ruchu zkoumá předpoklady území pro CR a také jeho územní strukturu.
Předpoklady pro CR: městské obyvatelstvo (cestuje za přírodou), hustota ob., ekonomicky aktivní (odpočívají)
Lokalizační faktory: příroda (vodstvo, výrazný reliéf, podnebí, rostliny a živočichové), kulturně-historické podmínky (památky, lidová kultura, technická díla, parky)
- roste jeho význam
Aktivní CR = návštěvy zahraničními turisty, zisk
Pasivní CR = vycestování turistů ze země
Nejvíce turistů přitahuje Evropa, S Amerika…Pacifik.
Nejvíce navštěvované země: uč. Str. 146 – Francie, Španělsko, USA, Čína, Itálie, Británie
Bahamy – 95% ek. aktivních pracuje ve službách (turistům), jsou závislí na turismu
Největší nárůst zaznamenává Čína.
ČR – Praha, památky UNESCO, národní parky, lyžování, levný alkohol, prostituce, roste úroveň zázemí
TERCIÁRNÍ SFÉRA
- Které činnosti zahrnuje terciérní sféra?
- Význam
- Postavení služeb ve vyspělých a rozvojových státech, vývoj zaměstnanosti
- Význam dopravy, členění dopravy, charakteristika a porovnání jednotlivých druhů dopravy
- Charakterizujte dopravu ve vyspělých a rozvojových státech
- Zhodnoťte dopravu v ČR
- Význam cestovního ruchu
- Dělení, formy cestovního ruchu
- Hlavní oblasti cestovního ruchu, nejnavštěvovanější státy světa
- Zhodnoťte předpoklady ČR pro cestovní ruch
- Význam a postavení mezinárodního obchodu ve vyspělých a rozvojových státech
- Vysvětlete pojmy: import, export, obrat, pasivní a aktivní obchodní bilance
- Jak se liší skladba mezinárodního obchodu vyspělých a rozvojových států
- Mezinárodní hospodářské organizace – příklady