Vrcholná renesance v Itálii – dějiny umění

dějiny

 

   Otázka: Vrcholná renesance v Itálii

   Předmět: Dějiny umění

   Přidal(a): johnyone

 

 

Architektura

Donato Bramante 1444-1544

  • Architekt a malíř

 

Dílo:

PALÁC CANCALLARIA (Řím)

NÁDVOŘÍ BELVEDERU (Řím, Vatikán)

CHRÁM SV. PETRA (Řím, Vatikán)

  • Vycházel z půdorysu řeckého kříže – centrální kostel
  • 4 malé kopule a 1 velká ústřední
  • Stihnul zrealizovat jen základy, chrám se průběžně měnil

 

Michelangelo Buonarroti

  • Sochař, malíř a architekt
  • Do svých služeb ho povolal papež

 

Dílo:

MEDICEJSKÁ KAPLE (Florencie)

  • Pro jeho mecenáše – rod Medicejských

 

KNIHOVNA LAURENZIANA (Florencie)

PALÁC FARNESE

KAPITOLSKÉ NÁMĚSTÍ

  • Řím na základě žádosti papeže

 

CHRÁM SV. PETRA (Řím, Vatikán)

  • Pracoval na něm do roku 1547, částečně pracoval podle Bramanteho návrhu
  • Vyprojektoval střední obrovskou kopuli

 

Jacopo Sansovino 1486-1570

  • Působil v Benátkách

 

Dílo:

KNIHOVNA SANSOVINIANA

  • Na náměstí sv. Marka
  • Inspirace pro architekta Josefa Zitka – stavěl Národní divadlo

 

Sochařství

Michelangelo Bunatorroti 1475-1564

  • Pocházel z Umbrie z rodiny úředníka
  • Ve 13letech vstoupil do dílny Ghirlandaiů
  • Na čas žil v rodině Medicejských
  • Působil ve Florencii, Benátkách a v Římě
  • Byl to ,,RENESANČNÍ ČLOVĚK´´ – převratným způsobem zasáhl do všech výtvarných oblastí (viz. Architektura)
  • U něj bylo na 1. místě sochařství

 

Dílo:

1) Sochařské

MADONA NA SCHODECH

  • reliéf, který vytvořil v 15letech

 

BOJ KENTAURŮ S LAPITHY

  • antické téma
  • propletenec nahých těl

 

PIETA (chrám sv. Petra, Vatikán)

  • dívčí Panna Marie drží na klíně mrtvého Krista

 

PIETA (Florencie)

  • trojúhelníková kompozice
  • muž na nejvyšším místě má být autoportrét Michelangela

 

DAVID

  • pracoval na něm vletech 1501-1504
  • pokažený kus mramoru, 5m vysoký, ale jen 60cm hluboký
  • nahý zamračený mladík v kontrapostu
  • Mužský akt od dob antiky
  • Originál stále před Florentskou radnicí, dnes je v muzeu, venku kopie

 

NÁHROBEK PAPEŽE

  • Pro Julia II., nebyl nikdy dokončen (40 soch – z nich jen část dodělána)

 

MOJŽÍŠ

  • Zamračený, podrážděný stejně jako papež

 

OTROCI

  • Několik soch, jiné jen částečně vytesané – velká umělecká síla

 

NÁHROBEK MEDICEJSKÝCH (kopie San Lorenzo – Florencie)

  • Také nedokončený
  • 2 bratři – Giuliano Medici – voják a Lorenzo Medici – myslitel
  • Každý má po straně 2alegorické sochy:

 

DEN a NOC, JITRO a VEČER

  • V kapli Madona Medicejská

 

2) Malířské

KARTON – BITVA U CASCINY

  • Přípravná skica, nedochovala se

SIXTINSKÁ KAPLE

  • 2 fresky – nástropní – STVOŘENÍ SVĚTA a oltářní stěna POSLEDNÍ SOUD

FRESKA STVOŘENÍ SVĚTA

  • Pracoval na ní 4 roky 1508-1512
  • Nástropní
  • Údajně na ní pracoval sám
  • Malbu si objednal papež Julius II.
  • Rozměry kaple 40,9m x 13,4m, výška 20,7m
  • Jádrem fresky je střední pás rozdělený do 9 obrazů – vzájemně na sebe navazují
  • Nejznámější je Stvoření Adama (dotek prstů Boha a Adama)

 

STVOŘENÍ SVĚTA

STVOŘENÍ LIDÍ

 

PRVNÍ HŘÍCH

  • Okolo 7 proroků a 5 sibyl
  • Dramatické, svalnaté figury
  • Výrazná barevnost

 

FRESKA POSLEDNÍ SOUD

  • Oltářní stěna
  • 400 postav
  • Levá strana – život Mojžíše
  • Pravá strana – život Ježíše

 

KULATÝ OBRAZ  – TONDO DONIŮ

  • Pro rodinu Doniů
  • Představuje svatou rodinu
  • V galerii Ufizzí (Florencie)
  • Byl též architekt – viz architektura

 

Malířství

Leonardo da Vinci 1452-1519

  • Geniální umělec – malíř, sochař, vědec, vynálezce…
  • Byl levoboček (nemanželský syn) notáře
  • V roce 1469 nastoupil do učení k A. del Verocckiovi
  • Chtěl změnit dosavadní pojetí malířství
  • Začal používat SFUMATO (jemné, až kouřové prolínání barev přes sebe od nejsvětlejších tónů po nejtemnější)
  • Usiluje o absolutní dokonalost, proto mnoho svých děl nedokončil
  • Dochovalo se jen 17 obrazů
  • A jeho deníky (kodexy) s náčrty a poznámkami
  • Značně předběhl dobu – ,,vynález´´ – tank, potápěcí přístroj, padák, vrtule,…
  • Od r. 1517žil na dvoře francouzského krále, údajně zemřel v náručí Františka I., pohřben je na zámku Amboise

 

Dílo:

  1. Florentský pobyt

ZVĚSTOVÁNÍ

  • Anděl zvěstuje Panně Marii, že bude mít syna Ježíše
  • Učednická práce

 

KLANĚNÍ TŘÍ KRÁLŮ

  • Nedokončen
  • V galerii Ufizzi

 

MADONA VE SKALÁCH

  • 2 varianty, první nebyla zadavateli přijata
  • Má trojúhelníkovou kompozici
  • Snová horská krajina
  • Podivné gesto ruky Panny Marie

 

  1. Milánský pobyt

JEZDECKÝ POMNÍK F. SFORZY

  • Jen jako obrovský hliněný model
  • Zničen r. 1499

 

FRESKA POSLEDNÍ VEČEŘE (kostel Santa Maria della Grazie)

  • Výzdoba refektáře, experimentoval s barvami na vlhké zdi
  • Už za jeho života se freska ničila
  • Zobrazuje Ježíše a jeho učedníky (13) při oslavě Velikonoc, kdy jim Ježíš prozradil, že jeden z nich ho zradí
  • Základ knihy Šifra mistra Leonarda

 

  1. Florentský pobyt

KARTON SV. ANNA SAMOTŘETÍ

  • Vyobrazena s dcerou a dítětem – 3 generace žen (nedochovalo se)

 

MONA LISA (La Gioconda)

  • Měl to být portrét manželky Florentského obchodníka
  • Dnes v Louvru
  • Jeho nejslavnější a nejtemnější obraz
  • Leonardo ho celý život vozil všude sebou
  • Sfumato (jemné prolínání barev)
  • Záhadný úsměv, bez obočí
  • Nestejně vysoko horizont na pravé a levé straně
  • Údajně autoportrét samotného Leonarda

 

Francouzský pobyt

  • Od roku 1517 žil na francouzském dvoře u krále Františka I.
  • Zde i zemřel a některé své obrazy odkázal králi (mimo jiné i Monu Lisu)
  • Namaloval ještě obraz

 

SV. JAN KŘTITEL

  • Neurčité pohlavní postavy, velmi jemná tvář
  • Záhadné gesto ruky
  • Z celé tvorby se dochovalo jen 17 obrazů

 

Raffael Santi 1483-1520

  • Za pobytu ve Florencii byl ovlivněn Leonardem a Michelangelem
  • Od roku 1508 dvorním malířem papeže Julia II.
  • Maluje vlastním stylem, kde spojuje ideální krásu a monumentalitu
  • Vyzdobil freskami papežské pokoje
  • Zemřel předčasně kvůli velkému pracovnímu přetížení

 

Dílo:

  1. V pokojích (stancích)

ALEGORIE TEOLOGIE (náboženství)

ALEGORIE FILOOFIE (též athénská škola)

  • Nejvýznamnější řečtí filozofové (Platon, Aristoteles…) a s nimi význační italští myslitelé (včetně Leonarda, Michelangela) diskutují o filozofických otázkách – fresky

 

  1. Tapisérie (tkané koberce)
  • Pro Sixtinskou kapli
  • 10 návrhů
  • Tkaly se v Bruselu velmi populární díky kopiím (rytiny)

 

  1. Obrazy

SIXTINSKÁ MADONA

  • Madona s dítětem kráčí po zeměkouli
  • Vlevo sv. Sixtus, vpravo sv. Barbora, dole 2 nudící se Amorkové

 

MADONA SE STEHLÍKEM

MADONA NA LOUCE

 

KRÁSNÁ ZAHRADNICE

  • Panna Marie s Ježíškem a Janem Křtitelem trojúhelníková kompozice

 

Benátská škola

  • Barva je nadřazená kresbě
  • Plastická modelace postav
  • Vynikající perspektiva

 

Giorgione (džordžone) 1478-1510

  • Školil se u Belliniho
  • Obdivoval tvorbu Leonarda a už za života se stal proslulým
  • Maloval symbolické obrazy, vedou se spory o jejich výklad
  • Předčasně zemřel na mor
  • Některé obrazy zřejmě dokonči Tizian – vedou se spory o autorství

 

Dílo:

BOUŘE

  • Název obraz dostal až po smrti autora kvůli bouřce v pozadí
  • Vpravo kojí nahá žena dítě, vlevo stojí bohatě oblečený muž a dívá se na ní

 

TŘI FILOZOFOVÉ

  • Tři muži v krajině, osvětlení ranním sluncem a lze jej chápat také jako 3 lidské věky – DĚTSTVÍ, DOSPĚLOST A STÁŘÍ

 

SPÍCÍ VENUŠE

  • Žena – ideál renesanční krásy leží v krajině
  • Její pokožka doslova září
  • Velmi podobná Tiziánově Venuši Urbinské

 

VENKOVSKÝ KONCERT

  • V krásné krajině sedí 2 oblečení hudebníci a u nich jsou 2 nahé ženy
  • Jedna žena hraje na flétnu a druhá nabírá nebo vylévá vodu ze studny
  • Kontrast obyčejných mužů a nahých žen
  • Později inspiroval Maneta k vytvoření obrazu SNÍDANĚ V TRÁVĚ

 

Tizian 1488-1576

  • Učil se v ateliéru Belliniů
  • Spolupracoval s Giorgionem, některé jeho obrazy dokončil
  • Maloval pro mnoho králů
  • Zemřel v Benátkách na mor

 

Dílo:

  1. Náboženské obrazy

NANEBEVZETÍ PANNY MARIE

  • Dramatická scéna
  • Odvážné tmavé tóny
  • Marie vstoupá do nebes

 

ZAVRAŽDĚNÍ SV. PETRA

 

  1. Akt

VENUŠE S PSÍKEM

  • Mladá žena leží na lůžku, rukou si zakrývá klín, u nohou jí spí psík a v pozadí průhled do místnosti, kde jsou 2 služky

 

DANAÉ

  • Danaé přijímá Dia v podobě zlatého deště

 

VENUŠE S VARHANÍKEM

  • Naslouchá hře mladého varhaníka, který je otevřený k ní a dívá se na její klín

 

LÁSKA NEBESKÁ A POZEMSKÁ

  • Dvojportrét krásné ženy u studny, vlevo obyčejná a vpravo nahá

 

  1. Portréty

PIETRO ARETINO

  • Výrazný portrét vzdělaného muže se zlatorudým kabátcem

 

FLÓRA

KAREL V. SE PSEM

KAREL V. NA KONI

 

PODOBIZNA PAVLA III. SE SYNOVCI

  • Papež má potměšilý výraz
  • Ottavio – podlézavý
  • Alessandro – vznešený

 

  1. Mytologické náměty

VENUŠE A ADONIS

BAKCHUS A ARIADNA

APOLLO A MARSYÁS

  • V Kroměříži

 

Correggio 1489-1534

  • Smyslné postavy ale důstojné a něžné
  • Využíval hodně sfumato
  • Citlivé obrazy

 

Dílo:

  1. Obrazy

MILOSTNÁ DOBRODRUŽSTVÍ JUPITERA

  • Např.: JUPITER A IÓ (JÓ)
  • Mladou dívku objímá a svádí Jupiter
  • V podobě mraku

 

DANAÉ

  • Jupiter k ní sestoupí v podobě zlatého deště

 

LÉDA S LABITÍ

  • Vysoce erotické obrazy, zakoupil jej Karel V.

VENUŠE, SATYR A KUPIDO

 

  1. Fresky

VIDĚNÍ SV. JANA (kostel v Parmě)

NEBEVZETÍ PANY MARIE

  • Osmiboká obrovská kopule
  • Dojem hloubky dotváří kompozice ve formě světelných kruhů (obláčků) se svatými
  • Dóm v Parmě
💾 Stáhnout materiál   ✖ Nahlásit chybu
error: Stahujte 15 000 materiálů v naší online akademii 🎓.