Otázka: Vrcholná renesance v Itálii
Předmět: Dějiny umění
Přidal(a): johnyone
Architektura
Donato Bramante 1444-1544
- Architekt a malíř
Dílo:
PALÁC CANCALLARIA (Řím)
NÁDVOŘÍ BELVEDERU (Řím, Vatikán)
CHRÁM SV. PETRA (Řím, Vatikán)
- Vycházel z půdorysu řeckého kříže – centrální kostel
- 4 malé kopule a 1 velká ústřední
- Stihnul zrealizovat jen základy, chrám se průběžně měnil
Michelangelo Buonarroti
- Sochař, malíř a architekt
- Do svých služeb ho povolal papež
Dílo:
MEDICEJSKÁ KAPLE (Florencie)
- Pro jeho mecenáše – rod Medicejských
KNIHOVNA LAURENZIANA (Florencie)
PALÁC FARNESE
KAPITOLSKÉ NÁMĚSTÍ
- Řím na základě žádosti papeže
CHRÁM SV. PETRA (Řím, Vatikán)
- Pracoval na něm do roku 1547, částečně pracoval podle Bramanteho návrhu
- Vyprojektoval střední obrovskou kopuli
Jacopo Sansovino 1486-1570
- Působil v Benátkách
Dílo:
KNIHOVNA SANSOVINIANA
- Na náměstí sv. Marka
- Inspirace pro architekta Josefa Zitka – stavěl Národní divadlo
Sochařství
Michelangelo Bunatorroti 1475-1564
- Pocházel z Umbrie z rodiny úředníka
- Ve 13letech vstoupil do dílny Ghirlandaiů
- Na čas žil v rodině Medicejských
- Působil ve Florencii, Benátkách a v Římě
- Byl to ,,RENESANČNÍ ČLOVĚK´´ – převratným způsobem zasáhl do všech výtvarných oblastí (viz. Architektura)
- U něj bylo na 1. místě sochařství
Dílo:
1) Sochařské
MADONA NA SCHODECH
- reliéf, který vytvořil v 15letech
BOJ KENTAURŮ S LAPITHY
- antické téma
- propletenec nahých těl
PIETA (chrám sv. Petra, Vatikán)
- dívčí Panna Marie drží na klíně mrtvého Krista
PIETA (Florencie)
- trojúhelníková kompozice
- muž na nejvyšším místě má být autoportrét Michelangela
DAVID
- pracoval na něm vletech 1501-1504
- pokažený kus mramoru, 5m vysoký, ale jen 60cm hluboký
- nahý zamračený mladík v kontrapostu
- Mužský akt od dob antiky
- Originál stále před Florentskou radnicí, dnes je v muzeu, venku kopie
NÁHROBEK PAPEŽE
- Pro Julia II., nebyl nikdy dokončen (40 soch – z nich jen část dodělána)
MOJŽÍŠ
- Zamračený, podrážděný stejně jako papež
OTROCI
- Několik soch, jiné jen částečně vytesané – velká umělecká síla
NÁHROBEK MEDICEJSKÝCH (kopie San Lorenzo – Florencie)
- Také nedokončený
- 2 bratři – Giuliano Medici – voják a Lorenzo Medici – myslitel
- Každý má po straně 2alegorické sochy:
DEN a NOC, JITRO a VEČER
- V kapli Madona Medicejská
2) Malířské
KARTON – BITVA U CASCINY
- Přípravná skica, nedochovala se
SIXTINSKÁ KAPLE
- 2 fresky – nástropní – STVOŘENÍ SVĚTA a oltářní stěna POSLEDNÍ SOUD
FRESKA STVOŘENÍ SVĚTA
- Pracoval na ní 4 roky 1508-1512
- Nástropní
- Údajně na ní pracoval sám
- Malbu si objednal papež Julius II.
- Rozměry kaple 40,9m x 13,4m, výška 20,7m
- Jádrem fresky je střední pás rozdělený do 9 obrazů – vzájemně na sebe navazují
- Nejznámější je Stvoření Adama (dotek prstů Boha a Adama)
STVOŘENÍ SVĚTA
STVOŘENÍ LIDÍ
PRVNÍ HŘÍCH
- Okolo 7 proroků a 5 sibyl
- Dramatické, svalnaté figury
- Výrazná barevnost
FRESKA POSLEDNÍ SOUD
- Oltářní stěna
- 400 postav
- Levá strana – život Mojžíše
- Pravá strana – život Ježíše
KULATÝ OBRAZ – TONDO DONIŮ
- Pro rodinu Doniů
- Představuje svatou rodinu
- V galerii Ufizzí (Florencie)
- Byl též architekt – viz architektura
Malířství
Leonardo da Vinci 1452-1519
- Geniální umělec – malíř, sochař, vědec, vynálezce…
- Byl levoboček (nemanželský syn) notáře
- V roce 1469 nastoupil do učení k A. del Verocckiovi
- Chtěl změnit dosavadní pojetí malířství
- Začal používat SFUMATO (jemné, až kouřové prolínání barev přes sebe od nejsvětlejších tónů po nejtemnější)
- Usiluje o absolutní dokonalost, proto mnoho svých děl nedokončil
- Dochovalo se jen 17 obrazů
- A jeho deníky (kodexy) s náčrty a poznámkami
- Značně předběhl dobu – ,,vynález´´ – tank, potápěcí přístroj, padák, vrtule,…
- Od r. 1517žil na dvoře francouzského krále, údajně zemřel v náručí Františka I., pohřben je na zámku Amboise
Dílo:
- Florentský pobyt
ZVĚSTOVÁNÍ
- Anděl zvěstuje Panně Marii, že bude mít syna Ježíše
- Učednická práce
KLANĚNÍ TŘÍ KRÁLŮ
- Nedokončen
- V galerii Ufizzi
MADONA VE SKALÁCH
- 2 varianty, první nebyla zadavateli přijata
- Má trojúhelníkovou kompozici
- Snová horská krajina
- Podivné gesto ruky Panny Marie
- Milánský pobyt
JEZDECKÝ POMNÍK F. SFORZY
- Jen jako obrovský hliněný model
- Zničen r. 1499
FRESKA POSLEDNÍ VEČEŘE (kostel Santa Maria della Grazie)
- Výzdoba refektáře, experimentoval s barvami na vlhké zdi
- Už za jeho života se freska ničila
- Zobrazuje Ježíše a jeho učedníky (13) při oslavě Velikonoc, kdy jim Ježíš prozradil, že jeden z nich ho zradí
- Základ knihy Šifra mistra Leonarda
- Florentský pobyt
KARTON SV. ANNA SAMOTŘETÍ
- Vyobrazena s dcerou a dítětem – 3 generace žen (nedochovalo se)
MONA LISA (La Gioconda)
- Měl to být portrét manželky Florentského obchodníka
- Dnes v Louvru
- Jeho nejslavnější a nejtemnější obraz
- Leonardo ho celý život vozil všude sebou
- Sfumato (jemné prolínání barev)
- Záhadný úsměv, bez obočí
- Nestejně vysoko horizont na pravé a levé straně
- Údajně autoportrét samotného Leonarda
Francouzský pobyt
- Od roku 1517 žil na francouzském dvoře u krále Františka I.
- Zde i zemřel a některé své obrazy odkázal králi (mimo jiné i Monu Lisu)
- Namaloval ještě obraz
SV. JAN KŘTITEL
- Neurčité pohlavní postavy, velmi jemná tvář
- Záhadné gesto ruky
- Z celé tvorby se dochovalo jen 17 obrazů
Raffael Santi 1483-1520
- Za pobytu ve Florencii byl ovlivněn Leonardem a Michelangelem
- Od roku 1508 dvorním malířem papeže Julia II.
- Maluje vlastním stylem, kde spojuje ideální krásu a monumentalitu
- Vyzdobil freskami papežské pokoje
- Zemřel předčasně kvůli velkému pracovnímu přetížení
Dílo:
- V pokojích (stancích)
ALEGORIE TEOLOGIE (náboženství)
ALEGORIE FILOOFIE (též athénská škola)
- Nejvýznamnější řečtí filozofové (Platon, Aristoteles…) a s nimi význační italští myslitelé (včetně Leonarda, Michelangela) diskutují o filozofických otázkách – fresky
- Tapisérie (tkané koberce)
- Pro Sixtinskou kapli
- 10 návrhů
- Tkaly se v Bruselu velmi populární díky kopiím (rytiny)
- Obrazy
SIXTINSKÁ MADONA
- Madona s dítětem kráčí po zeměkouli
- Vlevo sv. Sixtus, vpravo sv. Barbora, dole 2 nudící se Amorkové
MADONA SE STEHLÍKEM
MADONA NA LOUCE
KRÁSNÁ ZAHRADNICE
- Panna Marie s Ježíškem a Janem Křtitelem trojúhelníková kompozice
Benátská škola
- Barva je nadřazená kresbě
- Plastická modelace postav
- Vynikající perspektiva
Giorgione (džordžone) 1478-1510
- Školil se u Belliniho
- Obdivoval tvorbu Leonarda a už za života se stal proslulým
- Maloval symbolické obrazy, vedou se spory o jejich výklad
- Předčasně zemřel na mor
- Některé obrazy zřejmě dokonči Tizian – vedou se spory o autorství
Dílo:
BOUŘE
- Název obraz dostal až po smrti autora kvůli bouřce v pozadí
- Vpravo kojí nahá žena dítě, vlevo stojí bohatě oblečený muž a dívá se na ní
TŘI FILOZOFOVÉ
- Tři muži v krajině, osvětlení ranním sluncem a lze jej chápat také jako 3 lidské věky – DĚTSTVÍ, DOSPĚLOST A STÁŘÍ
SPÍCÍ VENUŠE
- Žena – ideál renesanční krásy leží v krajině
- Její pokožka doslova září
- Velmi podobná Tiziánově Venuši Urbinské
VENKOVSKÝ KONCERT
- V krásné krajině sedí 2 oblečení hudebníci a u nich jsou 2 nahé ženy
- Jedna žena hraje na flétnu a druhá nabírá nebo vylévá vodu ze studny
- Kontrast obyčejných mužů a nahých žen
- Později inspiroval Maneta k vytvoření obrazu SNÍDANĚ V TRÁVĚ
Tizian 1488-1576
- Učil se v ateliéru Belliniů
- Spolupracoval s Giorgionem, některé jeho obrazy dokončil
- Maloval pro mnoho králů
- Zemřel v Benátkách na mor
Dílo:
- Náboženské obrazy
NANEBEVZETÍ PANNY MARIE
- Dramatická scéna
- Odvážné tmavé tóny
- Marie vstoupá do nebes
ZAVRAŽDĚNÍ SV. PETRA
- Akt
VENUŠE S PSÍKEM
- Mladá žena leží na lůžku, rukou si zakrývá klín, u nohou jí spí psík a v pozadí průhled do místnosti, kde jsou 2 služky
DANAÉ
- Danaé přijímá Dia v podobě zlatého deště
VENUŠE S VARHANÍKEM
- Naslouchá hře mladého varhaníka, který je otevřený k ní a dívá se na její klín
LÁSKA NEBESKÁ A POZEMSKÁ
- Dvojportrét krásné ženy u studny, vlevo obyčejná a vpravo nahá
- Portréty
PIETRO ARETINO
- Výrazný portrét vzdělaného muže se zlatorudým kabátcem
FLÓRA
KAREL V. SE PSEM
KAREL V. NA KONI
PODOBIZNA PAVLA III. SE SYNOVCI
- Papež má potměšilý výraz
- Ottavio – podlézavý
- Alessandro – vznešený
- Mytologické náměty
VENUŠE A ADONIS
BAKCHUS A ARIADNA
APOLLO A MARSYÁS
- V Kroměříži
Correggio 1489-1534
- Smyslné postavy ale důstojné a něžné
- Využíval hodně sfumato
- Citlivé obrazy
Dílo:
- Obrazy
MILOSTNÁ DOBRODRUŽSTVÍ JUPITERA
- Např.: JUPITER A IÓ (JÓ)
- Mladou dívku objímá a svádí Jupiter
- V podobě mraku
DANAÉ
- Jupiter k ní sestoupí v podobě zlatého deště
LÉDA S LABITÍ
- Vysoce erotické obrazy, zakoupil jej Karel V.
VENUŠE, SATYR A KUPIDO
- Fresky
VIDĚNÍ SV. JANA (kostel v Parmě)
NEBEVZETÍ PANY MARIE
- Osmiboká obrovská kopule
- Dojem hloubky dotváří kompozice ve formě světelných kruhů (obláčků) se svatými
- Dóm v Parmě