Výroba a výrobní faktory – maturitní otázka ZSV

 

   Otázka: Výroba a výrobní faktory

   Předmět: Základy společenských věd

   Přidal(a): Kristýna

 

 

 

Výroba a výrobní faktory

  • většina statků existuje v omezeném množství

 

Výrobní proces:

  • sled vzájemně souvisejících a na sebe navazujících činností, které přetvářejí přírodu a její předměty v užitečné věci
  • dělení výrobních procesů:
    • pracovní procesy
      • přeměna materiálu ve výrobek působením lidské práce
      • za pomoci strojů a nástrojů
      • jednotlivé pracovní činnosti spolu souvisejí, jedna navazuje na druhou
      • činitele pracovního procesu:
        • lidský činitel
          • člověk schopný konat práci – pracovní síla
        • věcné činitele
          • hmotné statky, které člověk při práci používá
          • dělíme je podle způsobu jejich spotřeby
            • prostředky postupné potřeby
              • při opakování pracovního procesu se mohou používat vícekrát
              • slouží delší dobu
              • postupně se opotřebovávají (pracovní nástroje, stroje, přístroje, budovy, jejich zařízení a vybavení
              • v hospodářské praxi – dlouhodobý majetek
            • prostředky jednorázové spotřeby
              • dají se použít pouze jednou
              • spotřebovávají se najednou, jednorázově
              • při opakovaném pracovním procesu se musejí nahradit novými
              • v hospodářské praxi – materiál
            • nepracovní procesy
              • takové složky výrobního procesu, které se uskutečňují bez působení lidské práce
                • přírodní procesy
                  • zrání obilí, vysychání dřeva, zrání vína
                • mechanické a automatické procesy
                  • na základě počítačového programu – např. výšivky na ubrusech

 

Výsledek výroby:

  • výsledkem výrobního procesu je výrobek (automobil) nebo věcná služba (oprava automobilu)
  • dělení výrobků:
    • podle toho, jaký zákazník je kupuje
      • spotřebitel
        • výrobek kupuje pro vlastní spotřebu
        • spotřební zboží
      • organizace výrobní, obchodní, příspěvková či jiná
        • kupuje výrobek pro zpracování, prodej nebo proto, aby zajišťoval své podnikatelské či jiné aktivity
        • kapitálové statky
      • z hlediska délky jejich použití
        • zboží dlouhodobé spotřeby
          • lednička, automobil
        • zboží krátkodobé (jednorázové) spotřeby
          • pivo, rohlík, mýdlo
        • služby
          • činnosti uspokojující zákazníkovy spotřeby a přání

 

Výrobní faktory:

  • práce, přírodní zdroje a kapitál
    • práce
      • cílevědomá lidská činnost, která s využitím přírodních zdrojů a kapitálu vytváří statky a poskytuje služby k uspokojování potřeb
      • cenou za práci je mzda
      • práce zahrnuje:
        • cílevědomost práce
          • člověk si nejdříve určí cíl, jehož chce prací dosáhnout, zvolí postup a připraví prostředky
        • nositel práce
          • člověk
        • pracovní síla
          • souhrn fyzických a duševních schopností člověka konat práci
          • má-li člověk odborné znalosti, pracovní zkušenosti a praktické dovednosti potřebné pro výkon složité práce – kvalifikovaná pracovní síla
        • pracovní schopnosti
          • užitím v pracovním procesu se na jedné straně spotřebovávají a je nutné je obnovit (najíst, napít, odpočinout si)
          • na druhé straně člověk získává určité dovednosti, zkušenosti a znalosti
          • prací člověk nejen vytváří statky a služby, ale mění i sám sebe
          • množství statků, které člověk prací vytvoří, závisí na:
            • počtu práceschopných osob
            • délce pracovní doby
            • intenzitě práce
            • produktivitě práce
          • intenzita práce
            • množství práce (pracovní úsilí) vynaložené za jednotku času
            • možnosti zvyšovat intenzitu práce jsou omezeny – vycházejí zejména z fyziologických předpokladů člověka
          • produktivita práce
            • vyjadřuje účinnost (efektivnost) vynakládané práce
            • roste-li produktivita práce, pak stejným množstvím vynaložené práce dosáhneme vyššího výkonu
            • roste především využíváním dokonalejší techniky a technologie
            • vyšší produktivity práce se dosáhne taky vyšší kvalifikací lidí a lepší organizací práce – uplatňuje se při ní dělba práce, specializace a kooperace
          • přírodní zdroje
            • jsou produktem přírody určitého státu
            • např. nerostné bohatství, úrodnost půdy, vodní poměry, podnebí, lesy
            • jejich množství je omezené, nelze je využívat do nekonečna – nejsou volným statkem
            • některé přírodní zdroje jsou však neobnovitelné (např. zásoby uhlí) – proto s nimi musí společnost zacházet hospodárně
            • přírodní zdroje jako výrobní faktor zahrnují:
              • půdu
                • není určena pouze k zemědělské výrobě, je na ní prováděna i výstavba obytných domů, výrobních podniků
                • je využívána též k obchodní činnosti
                • významnou roli u půdy hraje i poloha
              • přírodní bohatství
                • vyjadřuje zdroje získané z přírody
                • jedná se o nerostné bohatství, např. železná ruda, uhlí, ropa
              • přírodní síly
                • déšť, vodní toky, vzduch, síly větrů a sluneční energie
              • kapitál
                • každý podnikatel musí mít k podnikání potřebné prostředky (stroje, budovy, suroviny, dopravní prostředky, licence, zboží
                • aby je získal, musí mít peníze (vlastní nebo vypůjčené)
                • kapitál – statky, které byly vyrobeny, aby se podílely na výrobě jiných statků
                • kromě kapitálu v hmotné podobě existuje ještě finanční kapitál – dlouhodobé úvěry či úspory
                • aby kapitál přinášel zisk, musí být použit k podnikání (bez něj nelze podnikat)
                • ve spojení s prací a přírodními zdroji vytváří veškeré bohatství společnosti

 

Náklady, tržby, výnosy, přidaná hodnota a hospodářský výsledek podniku:

  • při hospodářských činnostech (výrobě, dopravě, peněžnictví) jsou zaměstnaní lidé a využíván hmotný majetek
  • kromě toho člověk využívá přírodních zdrojů
  • souhrn nákladů vynaložený na jeden výrobek nebo na celkové množství výrobků vyjádřený v penězích – vlastní náklady

 

Náklady:

  • důležitý ukazatel činnosti podniku
  • charakterizují jeho hospodárnost
  • východiskem pro zjišťování hospodářského výsledku
  • využívány ke kontrole hospodaření podniku a k úvahám o tvorbě cen
  • souhrn nákladů vynaložený na jeden výrobek nebo na celkové množství výrobků vyjádřený v penězích – vlastní náklady
    • dělí se na:
      • materiální náklady (spotřeba materiálu, paliva)
      • odpisy (opotřebování základních prostředků)
      • mzdové náklady (nákup pracovní síly)
      • finanční náklady (úroky)

 

Výnosy:

  • peněžní částky, které podnik získal z veškerých svých činností za určité období (měsíc, rok)
  • oceněné výkony
  • prodejem výrobků a poskytnutím služeb podnik splňuje svůj cíl – vznikají provozní výnosy
    • nejdůležitější provozní výnosy – tržby za prodej výrobků, služeb a cenných papírů
  • neprovozní výnosy
    • ostatní výnosy
    • nájemné z budov, pozemků, příjmy z vkladů a půjček a prodej základních prostředků a materiálu

 

Tržby:

  • souhrn finančních prostředků přijatých určitým podnikatelem nebo v určité provozovně za prodané zboží nebo poskytnuté služby v příslušném časovém období (například denní tržba, týdenní tržba nebo měsíční tržba)

 

Přidaná hodnota:

  • od výsledku se odečte všechno, čím přispěli zvenku dodavatelé materiálu, energie, služeb apod.

 

Hospodářský výsledek:

  • rozdíl mezi celkovými výnosy a náklady podniku za určité období
  • rozdíl mezi objemem vstupů a výstupů

 

Zisk:

  • vzniká tehdy, když jsou výnosy vyšší než náklady
  • hlavní cíl činnosti podniku
  • důležitý ukazatel jeho činnosti
  • dá se využívat jako:
    • zdroj financování rozvoje podniku
    • zdroj úhrady daní
    • nástroj hmotné stimulace (dividendy, podíly na zisku)
    • ukazatel efektivnosti činnosti podniku (rentability)
      • rentabilitu lze zvyšovat:
        • zvýšením výnosů (výrobou a prodejem většího počtu výrobků, vyššími cenami výrobků)
        • snížením nákladů (úsporou materiálu, energie apod.)
        • rychlejším obratem kapitálu (zkrácením doby výroby, prodeje, nákupu)
💾 Stáhnout materiál   🎓 Online kurzy
error: Content is protected !!