Vývojová psychologie – maturitní otázka ZSV

 

Otázka:  Vývojová psychologie

Předmět: Základy společenských věd

Přidal(a):  Michal

 

 

 

 

Vývojová psychologie (různá pojetí psychického vývoje člověka, krize na cestě životem)

– zahrnuje základní psychologické disciplíny

– vývoj člověk od narození (početí) po smrt

– Vývoj představuje změnu -> získání/ztráta vlastností

– fylogeneze – vývoj společnosti

– ontogeneze – vývoj jedince

– formování – 19./20. Století

– Stern, Kurt Lewin – zabývají se agresí u dětí

– S.  Freud, j. Piaget, Ericson, Wagnerová, Matějíček a Krejčířová – zabývají se vývojovou psych.

– mnoho teorií

 

Dělení

  1. Prenatální ps. – před narozením
  2. Pedopsychologie – dětství
  3. Adolescence – dospívání
  4. Adultivní psych. – dospělost
  5. Gerontopsychologie – stáří

 

Období lidského života

  • prenatální – nitroděložní vývoj, hlavní roli hraje psychohygiena těhotné ženy
  • rané dětství
    • novorozenec – prvních 6 týdnů
    • kojenec – 1. rok
    • batole – a 3. rok
  • předškolní věk (3 – 6 let)
  • mladší školní věk (6 – 11 let) – 1. stupeň ZŠ
  • střední a starší školní věk
    • puberta (13 – 15 let)
    • adolescence (do 20 – 22 let)
  • dospělost
    • mladší dospělost (20 – 30 let)
    • střední dospělost (30 – 45 let)
    • pozdní dospělost (45 – 60 let)
  • stáří (po 60. roce)

 

  • Vývoj dítěte už v prenatálním období (temné prožívání – po oplodnění vajíčka spermií)
  • Matka by měla přestat užívat špatné „věci“ (kouření, alkohol, stres, špatná strava, nemoc atd..)
  • Vyšetření – rentgen ovlivňuje plod dítěte + léky (není dobré brát peniclin)
  • Kočky – přenáší toxoplazmózu – útočí na plod nebzepečné – zaděnky, opary, příušnice, neštovice
  • Fatální alkoholový syndrom – závislost u dítěte

 

Těhotenství

  • Dělí se na tři trimestry
  1. trimestr

– žena přestane menstruovat, má nevolnosti

– škodí ji Vitamin A

– žena má právo na potrat (miniinterrupce první čtyři týdny, klasická interrupce 8- 12 týdnů ) -> těžké pro psychiku ženy

– 4. Měsíc -> reakce na podněty

  1. trimestr

–  ustupují nevolnosti

– může sportovat, pracovat

 

 

  1. trimestr

– do porodu (perinatální období)

– složitá lékařská etika

 

Postnatální stádium (po porodu)

Novorozenec

  • Malé dítě neslyší (má v uších plodovou vodu)
  • Vidí omezené, důležitý je pro něj hmat
  • Úlekový reflex – otáčení se za zvukem
  • Čich – pozná díky němu matku
  • Hlava je větší v poměru s tělem
  • Spánek 20 hodin denně

Reflexy

  • Sací
  • Pátrací – hledá předměty
  • Úchopový
  • Polykací

 

  • Důležitá stimulace dítěte – první rok tvorba vztahu -> důvěra (důležitá)
  • Hospitalismus – matka je nemocná, nemůže se o dítě starat, dítě si myslí, že je nechtěné

 

Kojenec (1 – 12 měsíců)

  • Důležité – kojení
  • Růst až o 25 cm, osifikace kostí
  • Měsíc – dokáže věci uchopit jednou rukou, 8. Měsíc – sedá si, 8. – 9. měsíc leze, po roce – první krůčky
  • Jemná motorika – vyhasíná úchopový reflex
  • Řeč – 3. Měs. Broukání, 6. – 8. Měs. – žvatlání, 7. Měs. Rozumí NE, 7. – 9. Měs (paci, papá), tvorba slov – dětský žargon
  • Strach z nových věcí
  • Nemá vědomí tělového já – odlišuje věci od těla
  • Vědomí sociálního já – formování prvních trvalejších soc. vztahů
  • Rok překonává separační úzkost – chce matku, do 2 let by to mělo překonat
  • „Bezpečný vztah“ – brečí když matka odchází, je šťastné, když matka přichází
  • „Nebezpečný vztah“ – brečí pořád
  • Nejhorší je ignorace matky i ostatních
  • Důležitá je kvantita i kvalita vztahu k dítěti
  • Mateřská dovolená – 28 týdnů (více než je jedno dítě 38 týdnů)
  • Rodičovská dovolená – sami si určujeme, jak dlouho budeme s dítětem doma

 

Batole (1 – 3 let)

  • Podle Freuda – anální období
  • Růst o asi 20 cm, přibrání 5 kilo
  • Nepsí už tolik, vývoj kostí a svalů
  • Umí už chodit, uchopení kostek, hraní si
  • Zrak – pozná se v zrcadle
  • Začíná hrubá motorika, rozvoj jemné motoriky, mluvení
  • 3leté dítě –umí 1500 slov
  • 2leté dítě – 200 slov
  • Dospělý – 15 000 slov
  • Uvědomuje si sama sebe – mluví v první osobě,ne ve třetí
  • Období prvního vzdoru
  • Objevuje hru
  • Poznává věci pomocí hmatu (důležitý materiál – hlína, listí, voda, písek atd.)
  • Nehraje si tolik s vrstevníky – postupně, odpoutávání se od matky
  • Ptá se často proč?
  • Musí se naučit hranici, co smí a nesmí -> potřebuje nějaký řád, pokud ho nemá, je to problém

3 styly výchovy (nelze vybrat nejlepší, důležitý je věk)

  • Liberální – absolutní svoboda
  • Autoritativní – u batolat
  • Demokratický – kompromisy
  • Egocentrismus – dítě je středem světa
  • Dítě vše napodobuje (špatné i dobré)

 

Předškolsní věk (3 – 6 let)

  • Růst končetin – 3 roky – 1 metr, 3 – 6 let – 120 cm, vypadávání zubů
  • Dokonalejší hrubá motorika, jemná motorika – vázání bot, jíst s příborem, zapnout zip
  • Začíná se formovat paměť
  • Dominuje hra (ve společnosti)
  • Hrajeme si na něco
  • Magické myšlení (věříme na Ježíška, duchy, nadpřirozeno)
  • Antropomorfismus – dávají vlastností lidí předmětům a zvířatům
  • Oddělení vztahů od rodičů
  • Důležitá je jemná motorika (kreslení, stříhání, malování)
  • Učí se hrát role (přesně stanovené chování) -> kroužky – učí se role hrát
  • Podstatné – vznik svědomí
  • Erikson – iniciativa a pocity (důležité)
  • Dítě si uvědomí, že udělalo něco špatného
  • Lépe chápe
  • Nerozumí zachování množství (neřekne správný počet)

 

Mladší školní věk (6/7 – 11/12 let)

  • Škola, povinnosti (úkoly)
  • Učení se učit – důležité
  • Větší samostatnost, více domácích prací
  • Více kamarádů (ne tak povrchní vztah jako ve školce)
  • Kluci s rukama, holky s holkama
  • Vyměňování nálepek, odznaků
  • Emoce – intenzivní
  • Pokračuje hra, je sofistikovanější
  • Větší rozdíly mezi kluky a holky – první známky pohlavního dospívání
  • „první lásky“
  • Důležité – koníčky
  • Více autorit (učitelé, trenéři, rodiče)
  • Komplexy – porovnávání věcí
  • Usilujeme o popularitu
  • Eikson – snaživost (chození do školy) x pocit méněcennosti -> zárody anorexie, bulimie
  • Konkrétní logické operace

 

Dospívání (12 – 15 let)

  • Začíná puberta
  • Holky dospívají dříve
  • Odmlouvání rodičům, jejich negace (všichni dospělí)
  • Přestáváme být dětmi (vnitřní krize) – krize identity
  • Změna – tělo (kluci – růst chlupů, vousů, první ejakulace, holky – menstruace, prsa, boky)
  • Kluci – komplexy – holky jsou vyšší
  • První lásky – fyzický kontakt, platonický vztah
  • Změna hormonů M – testosteron, Ž – estrogen
  • Emoční labilita
  • poruchy příjmu potravy
  • vybíráme si směr studia
  • kolem 15ti – riskujeme (kouření, drogy)
  • vývoj mozku

 

Adolescence (15 – 21 let)

  • studium, práce
  • hledáme sami sebe – slouží k tomu riskování
  • člověk se děsí dospělosti
  • nebezpečí – party, subkultury
  • samostatnost
  • bere věci vážněji (jak co)
  • vznik přátelství
  • častý fyzický kontakt (velké lásky)
  • koníčky – děláme jen to co chceme
  • přebíráme odpovědnost
  • Stabilita zájmů
  • Erikson – dospívání a adolescence dohromady, hledání identity

 

Dospělost (21 – 60 let)

  • Práce, kariéra
  • Rodina, děti
  • Méně zájmů, ty které máme, jsou stabilní
  • Zodpovědnost 100%
  • Dobrá paměť pozornost, soustředění
  • 40 – 50 let klimakterium
  • Ž – nemají už reprodukční schopnost (rození dětí)
  • První vrásky – stáří, stárneme postupně
  • M – skokově (50 let)
  • Někdo nezvládá příznaky stáří -> děsí se ho
  • Syndrom opuštěného hnízda – děti jsou samostatné, není nad nimi vliv
  • Erikson – intimita x izolace, stagnace (40 – 60 let)
  • Generativita – rádce nové generace

 

Stáří (60 let -)

  • Involuční procesy – stárnutí je viditelné
  • Fyzicky i psychicky
  • Důchod
  • Méně peněz -> nižší životní úroveň
  • Připadají si na obtíž
  • Zapomínání, paměť (na dětství dobrá)
  • Je třeba jiných dalších lidí
  • Erikson – + životní moudrost x zoufalství

 

Piagetova kognitivní teorie

  • Jean Piaget – Švýcar, 20 století
  • Sleduje vývoj kognitivních schopností (= myšlení, poznávání…)
  • Egocentrismus lidí do 6 let (děti)– vidí svět pouze ze svého pohledu
  • 5 etap vývoje (od narození do dospělosti)
  1. senzomotorické stádium (od narození do 2 let)
  2. předoperační stádium (2 – 7 let) – (používání jazyka, egocentrické myšlení)
  3. stadium konkrétních operací (8 – 12 let) – stále se vážou na názorné vnímání, logické operace, v 6 vnímá počet, v 7 množství, v 8 čas, v 9 hmotnost – orientačně
  4. stadium formálních operací a abstraktního myšlení (12 let – dospívání) – abstrakce, logika

 

Eriksonova psychoanalytická teorie

  • Vázána na biologické faktory a na společenské, kulturní a historické podmínky vývoje dětí – > sleduje psychosociální vývoj
  • 8 stádií dle vývoje vztahu ke světu, pojmenované podle krizí a úkolů, které v daném stádiu musím překonat, abych se dostala do stádia dalšího
  • 8 etap – od narození po stáří:
  1. 0-1 rok – základní důvěra v matku,
  2. 1-3 roky – zvládnout rozpor mezi pocitem autonomie a studu,
  3. 3-6 let – konflikt mezi vlastní iniciativou a pocitem viny, vyvíjí se svědomí, počátek lhaní
  4. 6-12 let – snaživost, nechce být méněcenné
  5. 12-19 let – hledání vlastní identity, nejistota o vlastní životní roli
  6. 19 – 25 let – jedinec připraven na obětování se druhému
  7. 25 – 50 let – sociální zralost, vyvrcholení života, produktivita a péče o druhé
  8. od 50 let – moudrost, sebeúcta, zahořklosti, depresi. V osmé životní etapě je úkolem vyrovnat se s bilancí svého života, přijmout život takový, jaký byl, i fakt smrti.

Freudova teorie

  • Sleduje přesun míst zajímajících člověka

0 – 1:stadium orální – kousání, žvatlání prsu, sání mateřského mléka, kojení

2 – 3:stadium anální – vyměšování, schopnost zadržovat exkrementy (regulovat sebe sama)

3 – 5: stadium falické – potřeba sblížit se s rodičem opačného pohlaví, slast s pohlavními orgány, „latentní“ masturbace,

Oidipův komplex – kluci 5 – 6 let – nenávidí otce, protože ten vlastní matku (podle Freuda je to přirozené)

Elektřin komplex – Holky – stejné jako Oidipův komplex

vstup do školy: (7 – 11 let) stadium latence – nic se neděje, dítě „ovládá“ život

stadium genitální (12 – smrt) –  sexuální zájmy

 

 

 

💾 Stáhnout materiál   ✖ Nahlásit chybu
error: Content is protected !!