Otázka: Vývojová psychologie, periodizace duševního života člověka
Předmět: Psychologie/Společenské vědy
Přidal(a): JC
Vývojová psychologie
Vývojové etapy dle Sigmunda Freuda (zakladatel psychoanalýzy):
- Orální (kojenecké období) – 1. rok života, sání z prsu, cucání palce + hraček, růst zubů, kousání, udržování kontaktu, poznávání
- Anální (batolecí období) – mezi 1 a 3 rokem života, péče o tělesnou čistotu (zadržování a vypuzování exkrementů), utváří se vztah k sobě samému, rodí se schopnost ovládání + kontroly
- Falická (předškolní věk) – 4. rok života, identifikace s vlastním pohlavím, řešení vztahu k rodičům (Oidipovský a Elektřin komplex – jedná se o milostný vztah syna k matce a dcery k otci)
- Latentní (mladší školní věk) – od 5 až 6 let do začátku puberty, emoční + sexuální zájmy, sociální rozvoj
- Genitální (puberta) – od 11-12 let, heterosexuální zaměření, orientace na druhé pohlaví
Vývojové etapy dle Erika Eriksona (německý psycholog židovského původu působící v USA):
Kojenec
- Ctnost: naděje
- Konflikt: důvěra x nedůvěra
- Významný vztah: matka
Batole
- Ctnost: vůle
- Konflikt: samostatnost x stud a nejistota
- Významný vztah: rodiče
Předškolák
- Ctnost: cíl
- Konflikt: iniciativa x vina
- Významný vztah: rodina
Školák
- Ctnost: schopnost
- Konflikt: činorodost x pasivita
- Významný vztah: sousedství, škola
Mladistvý
- Ctnost: věrnost
- Konflikt: sebeuvědomění x zmatení rolí
- Významný vztah: vrstevníci, vzory
Mladý dospělý
- Ctnost: láska
- Konflikt: intimita x izolace
- Významný vztah: partneři, přátelé
Střední věk
- Ctnost: péče
- Konflikt: rozvoj x stagnace
- Významný vztah: domov, pracoviště
Stáří
- Ctnost: moudrost
- Konflikt: vyrovnanost x zoufalství
- Významný vztah: lidstvo, moji blízcí
Periodizace duševního života člověka
Prenatální období
1. zárodek (početí – 14 dnů)
2. embryo (14 dnů – 10 týdnů)
3. plod (do 40 týdne)
Natální období
1. fáze otevírací
2. vlastní porod
3. porod placenty
Postnatální období
1. novorozenec (0 – 28 dnů)
2. kojenec ( 28 den – 1 rok)
3. batole (1 rok – 3 roky)
4. předškolní věk (3 – 6 let)
5. mladší školní věk (6 – 13)
6. puberta (13 – 16)
7. adolescence (16 – 21)
8. dospělost (21 – 60)
9. stáří
Prenatální období
– splynutí mužské a ženské zárodečné buňky, vývoj plodu, trvá 9 měsíců, končí narozením
– psychický vývoj, komunikace s matkou, formování vztahu matky s dítětem
Natální období
= období těsně kolem porodu
Postnatální období
NOVOROZENEC (1. měsíc)
– průměrná hmotnost 3,5 kg; délka 50 cm
– adaptace na podmínky nového prostředí
– základní reflexy – uchopovací, sací, kontakt s matkou
KOJENEC (1. rok)
– tělesný vývoj dítěte – ztrojnásobí se mu počáteční váha a má zvětšenou hlavu
– rychlý rozvoj dítěte po stránce motorické (sezení, lezení, uchopování předmětů)
– rozvoj vnímání (smysly – zrak, sluch, hmat)
– rozvoj psychiky dítěte
– příprava na osvojení řeči – předřečové období (broukání, žvatlání, jednoslovná řeč)
– formování prvních trvalejších sociálních vztahů (s těmi, kteří o dítě pečují)
BATOLE (1. – 3. rok)
– výrazný rozvoj dětské osobnosti
– zdokonalování jemné motoriky (př. samo jí, obléká se, listuje v knize)
– rozvoj tvořivosti (kreslení), logického myšlení, sociálních vztahů – postupně se odpoutává od matky a navazuje vrstevnické vztahy
– rozlišuje barvy, vnímá čas
– vývoj řeči (ve 2 letech až 300 slov, ve třech letech až 1000 slov a spojování do vět)
– ve 3 letech dítě může začít chodit do MŠ – učí se větší samostatnosti, osvojuje si hygienické návyky
PŘEDŠKOLNÍ VĚK (3. – 6. rok)
– končí vstupem do školy
– dítě rychle roste a zeštíhluje
– umí 3–4000 slov
– sebeprosazení, zručnost
– vývoj k samostatnosti a udržování pozornosti
– velmi bohatá představivost (dětské lži)
– rychlý společenský vývoj, pociťování ženské a mužské role
– hry jsou důležité pro vývoj
– dítě umí kreslit
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK (6. – 13. rok)
– pohlavní dospívání
– nemají schopnost empatie (jsou „bez citu“)
– rozvoj myšlení, schopnost učení – zkvalitnění paměti, učí se číst + psát + počítat
– rozumová vyspělost, sociální zralost, sebeovládání, rozvíjení schopností, menší závislost na rodičích
PUBERTA (13. – 16. rok)
– významné hormonální přeměny, pohlavní dospívání
– dívky dříve mentálně vyspělé než chlapci (o 2 – 3 roky)
– hledání svého místa ve společnosti, v kolektivu
– zkomplikování vztahů – citová nestálost, změny nálad, prostořekost, nestálost a nepředvídatelnost postojů
ADOLESCENCE (16. – 21. rok)
– konec tělesného vývoje
– rozumové chápání
– člověk si nachází své priority, své místo ve společnosti
– osamostatňování, odchod od rodičů, prohloubení vztahů
– volba povolání
DOSPĚLOST
Mladá dospělost (21. – 30. rok)
– dokončení studia, nástup do zaměstnání
– hledání životního partnera
– zakládání rodiny a péče o děti
Střední dospělost (30. – 45. rok)
– maximální produktivita v práci
– výchova dětí
– zralost
Pozdní dospělost (45. – 60. rok)
– krize středního věku
– přezkoumávání a hodnocení svých životních cílů
– začíná si uvědomovat omezenost času
– první známky poklesu výkonnosti, zdravotní potíže
– vyrovnávání se s tím, že děti odcházejí z domova
– nová role prarodičů
– ke konci období odchod do důchodu – příprava
STÁŘÍ
Začínající stáří (60. – 75. rok)
– kostra se zmenšuje, je křehčí
– zuby vypadávají
– svalstvo ubývá
– snižuje se kvalita, rychlost, přesnost, citlivost smyslových orgánů apod.
– změny v dosavadním způsobu života
– generační spory
Pokročilé stáří (75. – 90. rok)
– duševní poruchy
– problémy přizpůsobit se na věk a na vlastní stárnutí
– klesá tělesná váha, krátí se výška
– značně snížena fyzická výkonnost
– péče okolí
Krajní stáří (90. – x. rok)
– péče je nezbytná
– blízkost smrti