Otázka: Vztah pedagogiky k ostatním vědám, obory a zdroje informací
Předmět: Pedagogika
Přidal(a): Šrámková
Prameny pedagogiky
– Historický vývoj výchovy a školství
-Součastná společenská a výchovná praxe
-Pedagogický výzkum experimenty (ČAPV= Česká asociace pedagogického výzkumu, EERA= Evropská aliance pro pedagogický výzkum)
Paradigma (pojetí) v pedagogice
= Soubor obecných názorů, výzkumných přístupů a konkrétních metod, sdílených těmi, kdo vědu realizují
-Pojetí pedagogiky jako vědy z hlediska:
- Účelovosti
- a) normativní *dávat normy (dostat lidi do formy, někam)
- b) explorativní a explanační *zjistit a vysvětlit (popisuje jaká je výchova, ale není tam cíl)
- Předmětu
- a) teorie výchovy *více teorie
- b) teorie edukační reality *více praxe
- Postavení mezi vědami
- a) věda filozofující
- b) věda sociální
Funkce pedagogiky
Pedagogika má trojí navzájem úzce spjatou funkci:
- 1) poznávací – vědeckými metodami poznává podstatu, zákonitosti a vlastnosti pedagogických jevů a procesů, jejich vzájemné vztahy i směry vývoje
- 2) praktickou (utvářející) – ověřuje výzkumem i praxí správnost pedagogických hypotéz
- 3) prognostickou– zpracovává teoretické studie a projekty, které se stávají vědeckými podklady k provádění politiky státu v oblasti školství, výchovy
Využití pedagogiky
- – Školství, mimoškolní vzdělávání, ekonomické rozhodování, sociální politika, pomáhající profese, oblast vědy
Kdo je to pedagog- teoretik, praktik
- – významnou roli ve všech formách vzdělávání má pedagog
- – Pedagog teoretik je tradičně chápaný jako vysoce vzdělaný pedagog
- – Pedagog praktik je ten, kdo nás vzdělává a vychovává- učitel a vychovatel (našimi nejbližšími vychovateli jsou rodiče a prarodiče)
Třídění pedagogických věd- základní, hraniční, aplikované a další pedagogické disciplíny
Členění/klasifikace
- OBORY HORIZONTÁLNÍ (podle obsahu, účelu)
- OBORY VERTIKÁLNÍ (podle objektu či podle vývojového hlediska)
- PODLE ŠKOLSKÉHO HLEDISKA, PODLE VÝCHOVNÉ INSTITUCE (předškolní, středoškolská p.)
- PODLE INTEGRUJÍCÍHO HLEDISKA (základní, aplikované a hraniční disciplíny)
- základní disciplíny
- *obecná pedagogika (zkoumá obecné kategorie a zákonitosti edukace- cíle, funkce, činitele, principy, metod a formy)
- *dějiny výchovy, pedagogiky a školství
- *didaktika (teorie vzdělávání a vyučování)
- * teorie výchovy (o jednotlivých složkách- hudební,…)
- *srovnávací/komparativní pedagogika (srovnávání vzdělávacích systémů mezi národy)
- *metodologie pedagogiky (studuje procesy poznávání)
- aplikované disciplíny
- *podle věku (předškolní ped., ped. Mladšího školního věku, ped. Adolescentního věku, andragogika- o dospělých, gerontagogika- o důchodcích)
- *podle společenské oblasti činnosti/ typu edukačního prostředí (ped. Volného času, dramatická ped., hudební ped., ped. Sportu, vojenská, muzeopedagogika, bibliopedagogika, …)
- * podle instituce (ped. Rodinné výchovy, školní- primární, středoškolská, vysokoškolská,…)
- * podle skupin obyvatel (sociální, etnopedagogika, pedeutologie, speciální pedagogika- disciplína orientovaná na výchovu, vzdělávání a začlenění do společnosti, etopedie, logopedie,…)
- *podle oborů- oborové a předmětové didaktiky (didaktika chemie,…)
- *novodobější obory- někteří je zařazují mezi základní disciplíny (ped. Diagnostika, prognastika, evaluace, školský management)
- hraniční/mezní dispicpíny
- *pedagigická psychologie (výchova a psychika jedince)
- *sociologie výchovy
- *ped. etika
- *ped. antropologie
- *ekonomie vzdělávání
- *vzdělávací politika
- *technologie vzdělávání
Další ped. disciplíny:
- * etnopedagogika (problémy výchovy a vzdělávání etnických menšin
- * ped. Prognostika (modely budoucích vzděl. soustav)
- * edukometrie ( měření pedagogických jevů)
- *filozofie výchovy (zkoumá mravní otázky, metody zkoumání a nazírá na možnosti výchovy člověka)
Vztah pedagogiky k ostatním vědám- filozofie, sociologie, psychologie, biologie, atd.
– Pedagogika je vědou teoretickou a abstraktní, ale i vědou praktickou a konkrétní
– Třídí se k vědám humanitním, společenským přijímá jejich metody, využívá jejich dat- jejím znakem je INTERDISCIPLINARITA
– Vztah pedagogiky k filozofii:
*filozofie výchovy
* vytváří komplexní obraz člověka ve společnosti
*věda o člověku (Platón, Aristoteles, Rousseau, Kant, Spencer, Dewey)
* ve 20. století vychází z filozofických koncepcí- pragmatismus, pozitivismus, freudismus, marxismus, novotismus
A) SPOLEČENSKÉ VĚDY:
– Vztah pedagogiky k sociologii:
* výchova mimo jiné proces socializace člověka
* věda o společnosti
– Vztah pedagogiky k etice:
* věda o morálce, o mravnosti
* pravidla
– Vztah pedagogiky k estetice:
* nauka o kráse, o krásnu
– Vztah pedagogiky k psychologii:
* zkoumá a vysvětluje zákonitosti lidské psychiky
B) PŘÍRODOVĚDNÉ OBORY
– Vztah pedagogiky k biologii:
* analyzuje stavbu a činnost lidského organismu
– Vztah pedagogiky k lékařským vědám:
* podávají pedagogické teorie tělesných a mentálních defektů
– Vztah pedagogiky k matematice:
* pomáhá výzkumníkům, statistika
– Vztah pedagogiky k technickým vědám:
* pomocí technologie se žáci vzdělávají (počítače)
– Vztah pedagogiky k architektuře:
* o prostředí, kde se pedagogiky využívá
Zdroje ke studiu pedagogiky
– Vlivem rychlého rozvoje v oblasti pedagogických věd se stále zvětšuje množství informací
– Proto se učitel musí celoživotně vzdělávat ( Národní institut dalšího vzdělávání www.NIDV.cz)
Tištěné zdroje:
- a) klasické publikace * mají dlouhou tradici, většinou v knihách
- * odborné knihy (napsané pedagogy)
- * výkladové a překladové slovníky, encyklopedie, didaktické příručky (pomocný materiál pro učitele, návody jak pracovat se žáky, pomůckami,…), učebnice (středoškolské, vysokoškolská skripta), odborné pedagogické monografie (jsou věnované jen jednomu tématu; př. Jan Amos Komenský)
- b) populárně naučné publikace * rodičovská kniha (není psaná pedagogem)
- * může mít i románovou podobu
- * v současné době jich nejvíce vychází z nakladatelství Portál
- c) periodika * časopisové články, noviny,…
- * časopis ->klasický (odborná periodika)
- ->populárně naučný (populárně naučná periodika)
- d) šedá literatura * málo dostupná
- * vydána v malém množství
- * diplomové, magisterské práce, sborníky z konferencí
Elektronické zdroje:
- a) počítačové programy
- b) elektronické knihy a časopisy (books.google.cz)
- c) zvukové a video záznamy
- d) multimediální záznamy
Knihovny
* Každá veřejná i školní knihovna má oddělení se základní pedagogickou literaturou
* Specializovaná knihovna u nás je NÁRODNÍ PEDAGOGICKÁ KNIHOVNA KOMENSKÉHO V PRAZE (NPKK)
* Jedná se o veřejně přístupnou vědeckou knihovnu zaměřenou na oblast výchovy, vzdělávání a školství
* Dnes už je nová služba NPKK a knihoven pedagogických fakult → ELEKTRONICKÁ PEDAGOGICKÁ KNIHOVNA (e-Pk)
* přístupná na www.epk.cz nebo www.npkk.cz
* Nedílnou součástí knihoven jsou dnes i studovny (s přístupem na intenet i kopírku) → snaha vést čtenáře k samostatnému vyhledávání informací
– Konkrétní příklady:
*Publikace:
– Klasické:
- Zelinková, Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 2001. ISBN: 80-7178-544-X
- Diagnostika dítěte v předškolním věku- Jiřina Bednářová a Vlasta Šmardová (Computer Press, Brno)
- Školní zralost- Jiřina Bednířová a Vlasta Šmardová (Computer Press, Brno)
- Pedagogika pro střední pedagogické škola- Roman Musil (Informatorium spol. s.r.o., Praha, 2014, ISBN: 978-80-7333-107-8)
Populárně naučné:
- Küntzelová, Prima máma, prima dcera. Edika, 2012
– Didaktické příručky:
- Eva Kulhánková, Písničky a říkadla s tancem; Portál, Praha, 2015, ISBN: 978-80-262-0994-2
- Volfová Hana a Kolovská Ilona; Předškoláci v pohybu; Grada, 2008, ISBN:978-80-247-2317-4
*Časopisy:
- Kramulová, Čeká nás školka v přírodě. Informatorium 3-8, roč. XV, 2008, č.2, strana 14-15
- – Vycházející pedagogické časopisy: Komenský, Informatorium 3-8, Předškolská výchova, Pedagogika, Speciální pedagogika, Učitelské noviny, Učitelské listy, Pedagogická orientace, informatoruim pro školy mateřské
- – Časopisy pro děti a mládež: Sluníčko, Méďa Pusík, Mateřídouška, Pastelka
- – Populárně naučné časopisy: Děti a my, Rodina a škola, Hračka
* Internetové zdroje:
- Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2004. 48 s.
- (Dostupný také z WWW: < http://old.rvp.cz/soubor/RVP_PV-2004.pdf > )
- – Další: Rámcový vzdělávací program pro gymnaziální vzdělávání