Otázka: Základy psychologie osobnosti
Předmět: Základy společenských věd
Přidal(a): Carolecz
Pojem osobnosti, struktura osobnosti: schopnosti, temperament a jeho typy, charakter, motivace a motivační síly, seberealizace osobnosti, vývoj osobnosti
Pojem osobnosti
Osobnost je souhrn vlastností, procesů, stavů, návyků apod., které tvoří strukturu a dynamiku, individualitu konkrétního člověka. Každá osobnost má své jedinečné psychické, biologické a sociální vlastnosti.
Psychická struktura osobnosti
=souhrn určitých znaků vlastností osobnosti. Struktura je relativně stálá, ale s vývojem a změnou životních podmínek se může změnit. Je tvořena uspořádáním psychických vlastností a rysů osobnosti.
Schopnosti = vlastnosti osobnosti, které člověku umožňují naučit se činnosti a vykonávat je
– Nejsou vrozené, vznikají a rozvíjejí se díky vrozeným vlohám
– Nadání = soubor schopností, které umožní nadprůměrné výkony (př. Herecké nadání)
– Talent = soubor schopností, které vedou k vynikajícím výsledkům
– Genialita = mimořádně rozvinutý talent, který umožňuje vrcholné výkony
– Schopnosti jsou:
Intelektové = rozumové, při řešení problémů
inteligence = učit se a využívat naučeného
kreativita = tvořivost (ovlivněna nadáním, fantazií…)
Senzomotorické – souvisí s koordinací pohybů (psaní, jízda na kole…)
Sociální – pozice ve společnosti (schopnost člověka žít v nějaké skupině)
Temperament = soustava vlastností, které se projevují v chování, způsobu reagování a prožívání
– Nejvýrazněji se projevuje v citových projevech člověka
– Je vrozený, ale ovlivnitelný výchovou a působením okolí, může se také měnit s věkem
– Hippokratovo dělení, Krestchmerovo dělení (viz. Dále)
Charakter = souhrn psychických vlastností, které se zakládají na mravních zásadách a projevují se v chování a jednání člověka
– Umožňuje kontrolu chování a jednání – řídí se podle společenských a etických požadavků
– Vzniká v průběhu života vlivem společnosti, prostředím, zkušenostmi
– Vztahy určující charakter člověka:
- Vztah ke společnosti – morálka, citový vztah k lidem
- Vztah k práci – důkladnost, pečlivost, pracovitost
- Vztah k vlastní osobě – seberealizace, sebekritičnost, egoismus, podceňování se
Rysy osobnosti = všechny vlastnosti, které vypovídají o jednání, chování a prožívání jedince
– Např. extroverze a introverze, dominance a submise, stabilita a labilita
Motivace a motivační síly
Motivace = snaha dosáhnout vytyčeného cíle (vnitřní – impulsy, vnější – iniciativy)
Motivační síly = potřeby, zájmy, návyky, postoje,…
Potřeby = stav nedostatku, individuální záležitost
- Biologické – společné všem živočichům: spánek, potrava,…
- Psychologické – pocit jistoty a bezpečí, společenské uznání,…
- Kulturní – četba knih, vzdělávání se, návštěva divadla,…
Zájmy = zaujetí a soustředění pozornosti k určité činnosti, prostředek rozvoje osobnosti
-souvislost s povoláním a náplní volného času, hledání svého místa ve společnosti
Návyky = získaný způsob reagování v určité situaci, bezděčné
- Kladné – mytí rukou, čištění zubů
- Záporné – kouření, okusování nehtů
Ambice a perspektivy = směřování k dosažení plánů a cílů, udávají směr lidské činnosti, vyjadřují, oč člověk usiluje, čeho chce dosáhnout, k čemu směřuje jeho jednání
Postoje = předsudky a přesvědčení
=specificky získané dispozice, které dávají impulz k určitému způsobu jednání
Hodnoty = individuální žebříček hodnot, který souvisí s časem a současným stavem člověka
City – mají největší vliv
- Pozitivně – láska, přátelství
- Negativně – nenávist, strach
Seberealizace osobnosti
= uskutečňování možností člověka, jeho tvořivé podstaty, rozvíjení osobnosti v činnosti
-Maslowa pyramida potřeb: viz. Dále
Vývoj osobnosti
Biologičtí činitelé – vlohy, růst orgánů, rozvoj nervové soustavy
Prostředí – přírodní činitelé: čistota ovzduší, bytové podmínky
-sociální činitelé: vztahy v rodině, výchovný styl (autoritativní, liberální, demokratický)
Vlastní aktivita – rozvoj schopností, sebevzdělávání, seberealizace
Etapy vývoje osobnosti
- Prenatální období – od početí po narození
– ve 3 měsících zřetelné pohyby hlavy, končetin a úst
– od 6.měsíce libé a nelibé pocity - Novorozenecké období – šestinedělí
– dítě se přizpůsobuje vnějšímu prostředí
– využívá nepodmíněných reflexů – sací, polykací, uchopování
– smysly vyvinuté
– nezralý NS - Kojenecké období – zhruba do 1 roku
– psychomotorický vývoj (vnímání, paměť, city…)
– samo sedí, začíná chodit s oporou, později samo - Batolecí období – 2-3 roky
– nejčastěji „Co to je?“ „A proč?“, mluví o sobě ve 3.osobě
– symbolické myšlení
– období 1.vzdoru - Předškolní věk – 3-6 let
– myšlení ovlivňováno fantazií
– plná koordinace pohybů
– mluví v celých větách - Mladší školní věk – 6-12 let
– převládá symbolicko-konkrétní myšlení
– období „střízlivého realismu“ – encyklopedie, obrázkové knihy - Dospívání
- Pubescence (11-15 let) – prepuberta, vlastní puberta
- Adolescence (15-20 let) – tělesné i rozumové změny, dotváří se vlastní identita
- Dospělost
- Časná (20-25 let) – odchod z původní rodiny, budování vlastního zázemí
- Střední (25-40 let) – maximální produktivita, osobní zralost, budování kariéry
- Pozdní (45-65 let) – hodnocení života, bilancování
- Stáří – od 65 let