Vývoj sociální práce – maturitní otázka

 

Otázka: Vývoj sociální práce

Předmět: Metody sociální práce

Přidal(a): Sagitt

 

Historické počátky

  • Charitativní → křesťanská nauka
  • 19. století liberálové zaměřeni na filantropickou činnost; připouštěli možnost pomoci od charitativních org.
    → Thomas Chalmers – nutnost zkoumat případy bídy a nouze (pomoc na základě posouzení stavu a situace os.)

 

Octavia Hillová:

  • Práce s chudými → pro odstranění chudoby nezbytný rozvoj komunity (práce s celou soc. sk.)
  • Bytová problematika („Sociální bydlení“) → zřizovala kluby a hřiště pro děti a dílny pro dospělé v Anglii
  • Metoda: osobně chodila každý týden vybírat rentu, a přitom se zajímala i o život nájemníka

 

Elizabeth Fryová

  • Zlepšení podmínek v ženských věznicích
  • 1813 Londýnská ženská věznice → kurzy šití + školní výuka pro děti vězeňkyň
  • Předmět zájmu = ženy (vykořisťované, prostitutky, ženy ve vězení i se svými dětmi)
  • Uplatňovala individuální práci se ženami a rodinami (učila je hospodařit, péči o děti, domácí práce)

 

Jane Addamsová

  • Průkopnice SP v Americe; kniha: Dvacet let ženské SP v Chicagu.
  • Chicago dům Hull-House (soc ústav) – podpora přistěhovalců, volnočasovky, poradenství
  • Zlepšovala podmínky v průmyslových čtvrtích Chicaga (tuberkulóza, prostituce)
  • Nobelova cena za mírové snahy a soc. činnost

 

Mary Ellen Richmond

  • Případová SP = tvrdí, že každá skupina případů má určité společné rysy
  • Snaha o reformu pr. předpisů týkající se povinného vzdělávání, dětské práce, nepodporování manželů (vláda má vytvořit úřad pro děti a soudní systém pro mladistvé)
  • 6 zdrojů síly, kterými klienti a jejich socprac. disponují: zdroje v domácnosti, osobě klienta, sousedství
    a širších sítích, v civilních, soukromých a veřejných agenturách
  • Metoda SP má následující fáze:
    • Sběr info: 1. rozhovor s klientem, vyšetřování v rodině a spolupráce s ní, vyhledávání info. zdrojů k poznání klienta a jeho sociální situace
    • Třídění získaného materiálu (vytváření závěrů)
    • Výklad a definice sociální nesnáze (vytvoření soc diagnózy)

 

Vliv psychologie

Alfréd Adler: Touha po moci – jediná psych touha (veškeré lid chování je účelné – orientované na individuální cíl)

V. P. Robinsonová = vztah klienta se socprac. má být pro klienta novou zkušeností → výchovnou

  • Měnící se PSY v případovou SP (1938 spis – dokládá přesun důrazu od sociologizuj hled k hled psycholog)

 

Vliv po 2. světové válce

Florence Hollisová

  • Autorka psychosociálního přístupu
  • Teorie psychosociální terapie = důraz kladen na snahu o porozumění klientovi
  • Vypracovala sociální diagnózu – provází SP celou terapií
  • Pomoci lze pouze tehdy – porozumíme sami sobě, jejímu problému ale i celku osoby v situaci

 

Helen Harris Perlmanová

  • Psychoanalyticky orientovaná sociální terapie
  • Systém: „na problém zaměřenou metodu SP“ → později na úkol zaměřený přístup SP (přístup řešící problémy)
  • Tento přístup/systém neklasifikuje klienty, ale jejich problémy – nejsou bráni jako neurotici, ale lidé trpící specifickými problémy
  • Soc diagnóza – zaměřena jak na objasnění příčin problému, tak na volbu postupů jeho řešení

 

80. léta

Ralf Dahrndorf (konfliktní teorie)

  • Sociální problémy jako důsledek nestejných soc. podm. k uspokoj potřeb

 

Talcott Parsons (Strukturálně funkční teorie)

  • Stabilita (zákl. struktura spol = rodina)
  • Příčinou soc. problémů je zhroucení soc. vztahů

 

Vývoj SP u nás

Inocenc Arnošt Bláha

  • Znalost sociální patologie
  • Socprac musí: orientovat v soc situaci, chápat ji, znát základní socializační procesy, znát vzájemné vztahy, které klient má (nesplnili, tak se nemůže orientovat v problému klienta, SP musí zvládat sociální napětí)
  • Důležitost záznamů (využití pro tvorbu teorie v SP)

 

Marie Machačová

  • Komplexní pohled na klienta – syntéza psychologického a sociologického přístupu

 

Otakar Machotka

  • Nutnost provádět výzkumy:
    • Statistické studie = zachycení všech znaků soc potřebných
    • Studie ekologické = umístění sociálně potřebných
    • Studie jednotlivých případů
    • Studovat interakce v rodině (mohou být příčinou desintegrace osobnosti)

 

Marie Krakešová

  • Zakladatelka případové SP u nás
  • Sociálně-výchovné terapie → základem vel. množství kazuistik (teor závěry z pxe a jsou zpětně ověřeny)
  • Psychogeneze soc případu = příčinou soc problému je nenaplnění přiroz potřeb v průběhu jeho vývoje (vrozené pud. potřeby, cit. touhy po sympatii, potřeba výchovy → nenaplněním dochází ke zhoubných zkušeností)
  • Cíl terapie: nahradit destruktivní vzorce chování klienta konstruktiv zkušenostmi a pomoci navázat nové normální vztahy a postoje → socprac je spíše vychovatel a učitel
  • Cíle SP: naučit klienta se poznat, poznat příčinu úpadku, naučit že je možné život ovládat/řídit, přivést ho k pocitu osvobození, víře ve vlastní schopnosti a soběstačnosti
  • Typy klientů:
    • Soc oslabený = důsledek nedostatku hosp charakteru, z nedostatku mat zabezp (selhává v 1 fci)
    • Soc vykolejený = selhání v obl. soc-psychologické (selhává ve více fcích)
    • Utlačený = nedokáže účinně vzdorovat útlaku soc okolí
    • Neukázněný = snaha uniknout (často v rozporu s PN), neschopnost podřídit se autoritě
  • Osnova psychogenetického rozboru (1. dojem, vývoj živ. ve 3 hl. obd, šir+užš živ prostř, uspokojování zákl. živ. potřeb mat a cit., přizpůs. se fyz. změnám, vztah klienta k ukáznění/výchově, vztah k zábavě, destruktivní zkušenosti + reakce na ně, druh temperamentu, úroveň inteligence, zákl. typ vykolejení)

 

1945-1948

  • = vliv vyspělých zemí ze Z (soc projekty – vyzdvihují aktivní úlohu státu v hospodářství)

 

Edvard Beneš

  • 1. změny po r 1945: znárodňování majetku, odsun německých a maďarských obyvatel z pohraničí
  • Peněžní reforma – vys. vliv státu na přerozděl majetku
    • (↓ se příjmová a soc. diferenciace = mění třídní a soc. struktura obyvatel) → snížil se počet majetných, ale i nejchudších)

 

1948 – 50. léta

  • 1948 – politický převrat – vláda jedné politické strany
  • Ze Sovět svazu převzat model centrál plánování a řízení i v obl. SOP a soc péče
  • Str vycházela z Marx. učení (rozhodující pro zp živ lidí, myšlení, chování i pro vznik soc problémů)
  • Stát reprezentovaný Komunistickou stranou – soc péče (později soc sl) závislé na státních úřadech (fin)
    • Soc problém = negativní přežitek kapitalismu
    • Chudí lidé = náleží kapitalismu, os s nedostatečnými příjmy = občané s omez možností spotřeby

 

60. léta

  • SOP i SP centrálně řízeny (nové myšlenky – omez mocen postavení 1str – ukon. Varšavská smlouvy)
  • Socialismus vysvětluje sociální problémy → nemoci – řešení (psychiatrické/protialkoholové léčebny, domovy důchodců)

 

80. léta

  • SZ pod MPSV + MV a MS (důchodové zabezpečení, národní výbory – dávky a sl sociální péče)
  • Pečovat sl (Domovinky), prodloužení mateřské na 3r, budování stacionářů
💾 Stáhnout materiál   ✖ Nahlásit chybu
error: Stahujte 15 000 materiálů v naší online akademii 🎓.