![]()
Otázka: Hudba starověkých kultur a středověku, gregoriánský chorál
Předmět: Hudební výchova, Dějiny hudby
Přidal(a): juli08
Styl pravěkých přírodních kultur
- od počátku – 5000 př. K.
- součástí rituálů
- převažoval zpěv a rytmická složka
- primitivní nástroje — z kamene, dřeva,…
Starověký styl řecký a orientální
- 5000 př. K. – 6. st. po K.
- 8. st. př. K. – 476 po K.
- navazuje na orientální a egyptskou hudbu
- součástí dramatu, řecké mytologie
- Řekové ovládali základy hudební teorie a notace — poznatky stupnic, intervalů,…
- strunné nástroje – lyra, kytara; dechové – aulos
- hymny (oslavné písně)
- jednohlasý zpěv, nástroje jej kopírují
- Seikilova píseň – nejstarší dochovaná hudební památka
- bohoslužebná funkce
- založena na pětitónových stupnicích
- hlavní pramen poznání byla Bible
- lidé chodívali do kostela, protože byli faráři vzdělaní a informovaní
- nejcennější formou byly žalmy = zpěvy z Bible
- jednoduchý přednes na jednom tónu, na konci jednoduchý melodický pohyb
- 2 způsoby:
- 1. Antifonální
- odpovědi 2 sborů
- 2. Responzoriální
- předzpěvák + sbor
- 1. Antifonální
Středověký styl
- duchovní — 7 st. – 2. pol. 10. st.
- světský — 10. st. – pol. 13. st.
- křesťanství je vším
- nadvláda církve, náměty posmrtného života, duchovní charakter
- duchovní (Bůh, láska k němu) x světské (láska k člověku, běžné starosti)
Gregoriánský chorál
- 6. st. – 10. st.
- nejstarší dochovaná historický významná hudba
- bez nástrojů — slovně
- průběh je dán deklamací
- pouze muži
- největší uplatnění při mši
- Části mše:
- Kyrie (Pane smiluj se)
- Gloria (Sláva na výsostech Bohu)
- Credo (Věřím)
- Sanctus (Svatý, svatý)
- Benedictus (Požehnaný)
- Agnus Dei (Beránku Boží)
Mši dělíme na 2 druhy:
- 1. Mešní ordinárium
- z 99 % se nemění
- pořád stejné
- 2. Mešní proprium
- proměnlivé části
- sekvence
Způsob přednesu:
- 1. Monologický
- sólo
- 2. Antifonální
- dva sbory
- 3. Responsoriální
- sbor a sólo
Typy melodiky GCH:
- 1. Sylabická
-
- 1 slabika = 1 nota
- 2. Neumatická
-
- 4-5 not na 1 slabiku
- 3. Melismatická
-
- kompromis
Další vývoj GCH:
- 1. Tropy
- vsuvky
- 2. Sekvence
- části propria
- 3. Duch. pís.
- z litanií
- 4. Duch. hry
- z Bible
Rytířská hudební kultura
- 12. st. – 14. st.
- světský jednohlas
- období násilí, agrese, krutosti, tyranie, haldu, rytířských výprav,…
- kult středověkého rytíře — gentleman, slušný, křesťan, cvičený, vzdělaný, dvoří se dámám, studuje,…
- v realitě takoví rytíři nebyli
- zasáhla Francii (truvéři, trubadúři) a Německo (minnesengři)
- dochovalo se 4000 truvérských básní a 1400 melodií
- Písně trubadúru a truvérů:
- 1. Písně dvorské
- poslech panstva a šlechty
- 2. Písně taneční
- k tanci a zábavě
- 1. Písně dvorské
- píseň O Rolandovi — nejstarší francouzský národní epos
- Představitelé: Adame de La Halle, Champange
- Nejstarší památky české hudby: Hospodine, pomiluj ny; Svatý Václave; Jistebnický kancionál — Ktož jsú boží bojovníci