Etika – maturitní otázka

 

   Otázka: Etika

   Předmět: Základy společenských věd

   Přidal(a): BaBu a Pete 88

 

a)      Etika jako věda, základní pojmy v etice

b)      Dějiny etiky – vybraní autoři

A

 

ETIKA (z řeckého slova ethos = mrav)

  • nauka o mravech a morálce
  • pokus o výklad morálních představ
  •  praktická filozofická disciplína
  • předmětem zkoumání mravní jevy, jejich vznik, vývoj, současný stav, zachycení vývojových tendencí

 

Základy etiky

  • Každý čin posuzujeme individuálně, se všemi okolnostmi
  • Pravidla etického jednání a chování se mění s časem, místem, společenskou situací
  • Posuzujeme jinak činy dobrovolné a nedobrovolné, jinak posuzujeme čin dospělého a dítěte
  • Každý člen společnosti předpokládá u druhých znalost míry etiky a mravnosti
  • Etika a morálka nejsou dány objektivně, jsou zvykem, mění se
  • Morálka a etika se týká jen –  člověka – nevztahuje se na přírodní jevy, zvířata

 

Etika

  • Normativní = udává pravidla žádoucího jednání
  • Deskriptivní = popisuje, jaké by to jednání mělo být
  • Profesní = normy jednání v určité profesi; etika lékaře, pedagoga, …

 

Etika se dělí na další disciplíny:

  • analytická- směr v soudobé etice, rozvíjený od počátku 20. stol., Analyzuje význam morálních pojmů a objasňuje etické výroky
  • autonomní – vycházejí z autonomie svědomí a svobody jako základní mravní hodnoty, – soustředí se na jednajícího člověka, jeho rozum a svobodu
  • neontologická
  • environmentální
  • evoluční
  • feministická- Teoreticky reflektuje praktické otázky související s postavením. Ženy v tradiční patriarchálně a hiearchicky uspořádané společnosti. Formovala se v ženském hnutí v 19. stol. v souvislosti s požadavky práva žen na vzdělání,   práci, účast na politickém dění a podobně.
  • heteronomní
  • individuální- řeší morální hodnoty jednotlivce
  • sociální- zkoumá mravní život a normy různých společenství a spol. činností (rodina, politika, ekonomie…)
  •  žurnalistická
    • normativní – soubory norem a morální kodexy, představa, jaký by měl člověk, patřící k určité skupině, být
    • nenormativní – obecné otázky morálky, sociologický pohled (celospolečenské a skupinové normy)
  • situační – podle Josepha Fletchera není moudré postupovat od pravidel k situacím. Namísto toho nastoluje ,,princip lásky“ – jediné a absolutní pravidlo je pravidlo lásky.

 

Základní etické pojmy:

Mós = z latiny; vůle, síla -> ale vyšší, než lidská; směřuje, aby se vytvořily žádoucí hodnoty

Zlo – něco, co škodí, zraňuje; zlo jako podstata vlastně neexistuje

– v některém případě může fungovat pozitivně – záleží na úhlu pohledu člověka

– metafyzické – nedostatek dobra nebo jeho pnutí nesprávným směrem

– fyzické – něco konkrétního – katastrofy, nemoci, válka, hladomor

– mravní – člověk ho páchá vědomě a svobodně – např. pomsta

Mrav – slovanský původ; chování, morálka; to, co se líbí v chování; to jak se obvykle chováme

Morálka – „morális“ = potřebný, žádoucí, ve prospěch společenství; představy jak bychom se měli chovat

Dobro – opak zla, přináší naplnění, utěšuje, má význam a smysl

– shoda myšlení a jednání se svědomím a mravním řádem

– tíhnutí k dobru je nejvlastnější podstatou lidského života

– svědomí – v antické filosofii definován jako schopnost člověka posoudit jednání  z více úhlů- božský hlas v nás

– v křesťanství bráno jako ozvěna Božího hlasu

– osvícenství – schopnost neomylně vést k mravnosti – J.J.Rousseau

– mravní zákon v nás, člověk má v sobě kategorický imperativ – I.Kant

– dnes chápáno jako míra morálního jednání, hlas odpovědnosti

– v praktickém životě se projevuje jako výčitka svědomí

– v průběhu života se dotváří, svoboda a mravní jednání – zčásti determinováno (předurčeno) – biologickými, společenskými, sociálními zákony.

– člověk se rodí do určitých podmínek, ale v rámci těchto podmínek se může rozhodovat svobodně a možnost svobodného rozhodování člověka nutí k plné odpovědnosti za svá rozhodnutí.

– mravní zákon – nejobecnější etické normy (společné všem lidem) vycházející z podstaty lidství úcta k lidské osobě, respekt, solidarita, uznání lidské důstojnosti

– lidská důstojnost – všichni jsme si absolutně rovni, odmítnutí diskriminace

– povinnosti respektovat důstojnost druhého

svoboda vnitřní – svoboda myšlení, nemá vnější omezení, i ve vězení má člověk vnitřní svobodu

svoboda vnější – do jisté míry může být omezena, právně i protiprávně

 

Náboženství a etika

Existují tři přístupy:

1) autonomní – sám jedinec si určí normy jak se bude chovat

2) heteronomní – morálka staví na náboženských přesvědčeních

3) teonomní – morálka vychází ze stejného zdroje, jako náboženství

 

Odpovědnost – člověk je schopný odpovědět, proč daný skutek udělal, či ne

Mentálně postižení a děti si neuvědomují své jednání

 

Etický paradox:

  • Pohled, který říká, že jsou i vyšší hodnoty než lidský život
  • Lépe zemřít jako čestný člověk, než žít jako nečestný
  • Př.: Jan Hus raději zemřel, než aby odvolal své články

 

ANTIKA

–        Objevuje se, že etika je etikou ctnosti a dosahování ctnosti = naplnění životního kodexu

–        4 ctnosti: moudrost, umírněnost, statečnost, spravedlnost

–        Středověk přidal další 3 ctnosti: láska, víra, naděje

 

EUDAIMONISTICKÁ ETIKA

  • V antice se toto nepoužívalo, ale je s tímto pojmem spojená- Demokritos, Platon
  • Poprvé ji definuje Kant
  • Lidé jednají dobře, protože jim to dělá dobře
  • Kant ji neschvaloval – není zas až tak záslužná

HÉDONISTICKÁ ETIKA

  • Člověk jedná tak, že mu to dobré jednání přináší
  • Hédoné = slast
  • Epikurejci, Schopenhauer, ovlivněno individualismem

ASKETICKÁ ETIKA

  • Askesis = cvičení, tělesné přemáhání
  • Hodnotí spíše duchovní stránku, než tělesnou
  • Dobro je výhradně v duševní rovině
  • Tělesnost je spojena se zlem
  • Nese se judaismem i fázemi křesťanství
  • Novověk – tělesnost je přirozenou součástí mého já

UTILITARISTICKÁ ETIKA

  • Utilis = užitečný
  • Kritériem dobra je užitečnost věcí, pro každého je dobro něco jiného à snaha odstranit individualismus

PRAGMATICKÁ ETIKA

  • Tato vznikla na území USA (všechny ostatní jsou evropské)
  • Dobré = to, co je prakticky užitečné
  • Pragma = čin, skutek
  • Individualismus, zastával ho Karel Čapek

AUTONOMNÍ ETIKA

  • Imanuel Kant
  • Naše mravní chování není limitováno
  • Člověk není povinen věřit, ale pokud žije v mezích, v podstatě začal věřit

EXISTENCIÁLNÍ FILOSOFIE

  • Čím je člověk svobodnější, tím je vázanější
  • „Jsme odsouzeni ke svobodě.“ – J. P. Sartre
  • Autenticita – vnitřní hodnota člověka
  • Kirkegaard – život nesmíme rozměnit na drobné
    • Ztratit sám sebe je snazší než něco z vnějšku

ETIKA ODPOVĚDNOSTI

  • Jsme zodpovědní za druhého člověka – odpovědnost z nás nemůže být sňata

 

B

 

Nejstarší fáze etiky mají kořeny v době, kdy člověk hledal optimální formy chování, aby přežil a žil šťastně, řešil i první nezdůvodněné tajemné zákazy- tabu.

V antice již byla etika rozvinutá. Jejím základním pojmem, kromě pojmu dobro a blaženost, je ctnost. V antice bylo k výchově ctnostného člověka zaměřeno celé vzdělání.

V dějinách je důležitá křesťanská a židovská etika. Pro židovskou etiku je centrální desatero přikázání – je to etika ukazující, co má budoucnost a perspektivu, pro co stojí za to žít.

Křesťanská etika je etika lásky – konkrétní lásky k člověku v nouzi ( např. k nemocným, hladovým, pronásledovaným…).

Úcta k lidské důstojnosti i v těch nejponíženějších situacích lidské bezmoci je novým prvkem, který křesťanství vnesl do dějin ( na tomto základě se začíná budovat sociální pomoc – špitály apod…).

 

Dějiny etiky – vybraní autoři

 

Démokritos
– zajímal se otázkou dobra, nejvyšším dobrem je dobrá mysl, největšího blaha člověk dosáhne, když má v duši klid
– lidskou přirozeností je touha po štěstí, štěstí nalézá člověk v přátelství, lásce, moudrosti, střídmosti

– člověk si má určovat přiměřené cíle

Sofisté
– učitelé moudrosti
– člověk je mírou všech věcí, dobro a zlo relativní

Sokrates
– v centru pozornosti mravní problémy
– heslo „poznej sám sebe“
– štěstí viděl v moudrosti, moudrý člověk nemůže jednat špatně, lidé jednají špatně jen z nevědomosti
– víra v božský hlas (vnitřní) = daimonion, který člověka vede

Platón

– učení o idejích – největší idea je idea dobra
– pozemské dobro pouze odlesk nejvyššího dobra

Aristoteles

– největší myslitel
– rozdělil filozofii na teoretickou, praktickou a poietickou
– praktická filozofie – politika, strategie, rétorika, etika
– spis Etika Nikomachova – touha po štěstí a problematika dobra, hledání štěstí
– slasti versus strast – ideální zlatá střední cesta
– úkolem etiky hledat dobro a cesty k jeho dosažení
– dobro v duševní činnosti – vzdělání

Stoikové
– člověk by měl žít v souladu s přírodou a kosmickým řádem, s bohem a rozumem
– svoboda – umět se podřídit určitému řádu
– moudrý je ten, kdo ctí řád a chápe svobodu, bez odporu nese úděl, žije střídmě, krotí vášně a žádosti

Epikurejci

– individualistická etika – důraz na jedince
– život ve skrytu před společností
– důraz na zdraví těla a klid duše, klidu duše škodí strach – z bohů, smrti, bolesti
– Lukretius (nejlepší vykladač epikureismu) – klade důraz na dobro, ideál je moudrý člověk

Křesťanství (Středověk)
– zjevná pravda
– Tomáš Akvinský – teologický systém tomismus
– zabýval se otázkou dobra – nositel největšího dobra Bůh, který dal člověku rozum a  svobodnou vůli
– přirozená mravnost, teologická mravnost (dán pud pravdy a dobra)
– platónské ctnosti – rozumnost, spravedlivost, statečnost, uměřenost
– teologická vyšší mravnost – člověku vnuknul Bůh – víra, láska , naděje – vede k blaženosti
– otázka svobodné vůle
– vyšší mravnost – pomoc od Boha

Renesanční teorie
– návrat k antice
– cílem osvobodit člověka a jeho poznání
– člověk jedná svobodně, podle vlastního rozumu, za své jednání je zodpovědný


Nicolo Machiavelli

– důraz na individualitu (svět je arénou individualit)
– dva typy lidí – manipulovaní x manipulovatelné
– podmínky pro lidi – osud, nutnost a štěstěna, důležitá ctnost – síla a schopnost k jednání
– zajímal se o politiku – podle něj politik může páchat i zločiny, ale nesmí udělat   chybu => tento názor zneužit např. Hitlerem

Reformační etika
– usilování o očištění církve => rozchod s katolickou církví => vznik nových církví
– John Wiklif (ovlivnil Husa), Martin Luther, Jan Kalvín
– protestantismus- rozdělení- Německo- Luterství, Kalvinismus- Švýcarsko, Anglikánství- Anglie -> snaha sjednocení církví
– odlišné znaky od katolictví- osobní víra, odmítají vnější cesty ke spáse (zpověď, modlitby), člověku je spása předurčena

Jan Ámos Komenský
– poslední biskup Jednoty Bratrské
– Jednota Bratrská- řád Jednoty Bratrské (představy o mravní kázni)- základní etické ctnosti, které jednota vyznávala (šetrnost, pracovitost, hospodárnost, nakládání s časem, spořádaný rodinný život, cílevědomost -jednotlivce, rodiny, obce)
– odsuzoval nekázeň, věřil v moc lidského poznání- rozumní lidé zabrání válkám, věřil ve schopnost vychování, vzdělání

Novověké etické teorie
– Anglie, Francie doby osvícenství
– zakladatel novověké etické teorie- Thomas Hobbes (17.stol.)- kladl důraz na státní uspořádání, výchova, mravnost ve státě, kladl důraz na vůli mravnosti (vůle všech), (představoval si, že mravní normy budou právem vynutitelné) John Locke
– lidské vědomí- tabula rasa, žádné vrozené mravní principy neexistují, dobro x zlo (rozkoš x bolest)
– Francie- kritika náboženské morálky
Jean Jacque Rousseau- zlo v člověku roste s civilizací
Diderot- kritika církve (Jeptiška), šetrnost, pracovitost

Soudobé teorie
– filozofická antropologie (filozofické otázky směřující k člověku)- kde se člověk vzal, jak vypadá, jaké potřeby má, problematika morálky
– reakce na kult techniky
-Arthur Schopenhauer
– Friedrich Nietzche
– Sigmund Freude
– láska k bližnímu, ochrana slabých
– Friedrich Nietzche- vláda silných

Freude
– psychoanalýza- člověka ovládají 2 protikladné principy- slast a realita, osobnost tvořena 3 složkami:

id = ono-pudová složka (sexuální pud a agresivita) -> dosažení slasti

ego = já, empirické duševno

super ego = princip reality, funkce soudce a vzoru – osobní morálka (vychází z požadavku společnosti)

-osobní konflikty- duševní poruchy
Novofroidismus- návrat k Froidovi- problematika mezilidských vztahů, člověk se dostává do střetu s ostatními lidmi, představitel – Erich Fromm- konflikty se nemají   odkládat, možné je řešit, respektovat přirozenost

💾 Stáhnout materiál   ✖ Nahlásit chybu
error: Stahujte 15 000 materiálů v naší online akademii 🎓.