![]()
Otázka: Etika sociální práce
Předmět: Metody sociální práce
Přidal(a): Sagitt
Základní pojmy
- Morálka – předává se z generace na generaci, díky ní spol. funguje
-
- Systém regulativů lid. jednání, rozliš. toho, co je správné a toho (co je nesprávné, socprac v těchto mezích pracují)
- Hodnoty – váže se na morálku → všechno, co považujeme za důležité
-
- Věkem a zkušenostmi se mění a vytváří trvalý žebříček, odráží v chování
- Etika = teorie morálky, věda o morálce, racionální vysvětlení chování lidí, prakticky zaměřená
- Profesní etika = normy a morální jednání v určité profesy či povolání
-
- Etika v SP = soubor morálních zásad, které by měl pracovník dodržovat (vazba na obec, spol hodnoty a et)
- Etický problém = situace, kdy je evidentní, jak bychom se měli zachovat, ale nám se to nelíbí, nezdá, příčí
-
- Zákl. et. problém = kdy vstupovat/zasahovat do života občana a jeho rodiny/sk/obce
- Kterým soc případům dát přednost a věnovat čas na dlouhodobé soc výchovné působení
- Kolik pomoci a péče poskytnout, aby stimulovali klienta ke změně postojů a k odpovědnému jednání a nevedly k jejich zneužití
- Kdy přestat se soc terapií a poskytováním sl a dávek soc pomoci
- Zákl. et. problém = kdy vstupovat/zasahovat do života občana a jeho rodiny/sk/obce
- Etické dilema = sociální práce stojí před 2 či více nevhodnými řešeními určité situace klienta
-
- Socprac se ale musí pro jedno rozhodnout (konflikt mezi p sebeurčení člověka a SP, která musí chránit zdraví čl)
Etický kodex sociální práce v ČR
- Autorem společnost socprac, inspirován mezinárodním kodexem
- 1. část et. zásady – demokracie lid. p., vycházejí z obecných zásad ve společnosti
- Socprac respektují každého bez ohledu na pohlaví, rasu, věk, inteligence
- Socprac musí dávat přednost pracovním záležitostem před soukromými
- 2. část pravidla et. chování socprac – jaký by měl být vztah ke klientovi, jak se chovat k zaměstnavateli, kolegům, povolání a odbornosti v SP, ke společnosti
- 1) Vztah ke klientovi – socprac vede klienty k zodpovědnosti, je jejich průvodcem a nerozhoduje za klienty.
- Důl. diskrétnost, ochrana osobních údajů, mlčenlivost (klient dostává všechny info a dávky, které mu náleží)
- Socprac by neměl dělat jen to, co předurčují pravidla, ale také něco navíc
- 2) Vztah k zaměstnavateli – zodpovědně plnit svoji práci plynoucí ze smlouvy.
- Kom s ním, inovativní návrhy na zlepšení práce (sl co na nejvyšší úrovni)
- ZML by to měl zam. umožnit
- 3) Vztah ke kolegům – respektování, předávání si info, kom + spolupráce s kolegy jiných oborů
- Cílem je zvýšit kvalitu práce
- 4) Vztah k povolání a odbornosti – zvyšování prestiže a odbornosti v SP, celoživ vzdělávání, zodpovědnost za celoživotní rozvoj
- 5) Vztah ke společnosti – měli bychom působit na širokou veřejnost
- Info o SP, DOD v zařízení, přednášky na školách (posilování víry v pomoc a spravedlnost)
- + Etický kodex v plném znění
Profesní hodnoty v SP
- = jsou klíčové při řešení et dilemat
- Hodnotová orientace pracovníka je rozhodující při kvalitě SP, dobrá/zdravá osobnost, angažovanost socprac ovlivní, mat povaha práce (zisk)
Hodnoty ve vztahu socprac X klient – dle Biesteka
- Individualizace – uznání jedinečnosti klienta, přistupovat k němu bez předsudků
- Vyjadřování pocitů – uznat, že klient má potřebu vyjádřit své pocity, i když jsou negativní
- Empatie – vcítit se do pocitů klienta
- Akceptace – vnímat klienta takového, jaký je
- Nehodnotící postoj – nemoralizovat, nehodnotit
- Sebeurčení – klient má potřebu a p svobodně se rozhodovat
- Diskrétnost – zachovat důvěru, nesdělovat info ani mezi pracovníky
Instrumentální hodnoty ověřené praxí
- Respektování svobodného rozhodování klientů
- Respektuje se lid důstojnost klientů, uznává se jejich svéprávnost, nepřebírá se za ně odpovědnost
- Analyzujeme konkrétní problémy a jejich možné řešení
- Respektování důvěrnosti sdělených informací
- Podávání info pouze se souhlasem info/rozhodnutí soudu/oznamovací povinnosti
- Zachování sféry působnosti SP → nekonat to, co nespadá do jeho kompetencí
- Zodpovědnost vůči klientům, zaměst, obci nebo komunitě a profesi
- SP je profese soc sl, klienti jsou zákazníci
- Za poskytování sl nese socprac zodpovědnost
- Klienti mají p být nespokojeni s nabízenými sl, postupy
Dobrá praxe
Clark – r2000 publikoval „pravidla pro dobrou praxi:
- Respekt ke klientovi
- Důvěra a otevřenost vůči klientovi (práce v zájmu klienta)
- Vzdělanost a dovednost pracovníka
- Pečlivost a ochota pracovat, užitečnost
- Oprávněnost a legitimita (zasahovat jen do toho, do čeho mám p)
- Spolupráce mezi kolegy, odpovědnost
- Autorita a dodržování kvality sl
Předpoklady pro výkon sociální práce
- Upravuje zák. č. 108/2006 Sb. O sociálních službách
- Zabezpečuje soc agendu, poskytuje soc-pr poradenství, vykonává soc rehabilitaci
- Vykonává so šetření, analyzickou/metodickou/koncepční/depistážní činnost (=vyhledávací)
- Socprac musí: způs k pr úkonům, bezúhonný, zdr způsobilý, odbornou způs
Butrymová – formulovala 3 předpoklady pro výkon sociální praxe:
- Úcta a respekt ke klientovi
- Přesvědčení o soc povaze lidí (každý člověk je jedinečný, na kterou má vliv společnost)
- Víra v to, že každý je schopen změny, růstu a sebezdokonalení
Role sociálního pracovníka
→ dle Řezníčka
- Role pečovatele, poskytovatele služeb (pomoc klientům)
- Role zprostředkovatele služeb (souvisí s poradenstvím)
- Cvičitel soc adaptace (cíl: preventivní účinek, adaptace klienta do budoucna = dokázali vyřešit své problémy sami)
- Role poradce – poradenství (cíl: os růst, prevence = role, kterou zaujímáme při každém kontaktu s klientem)
- Role případového manažera – týká spíše org práce, péče, sl, které mohou být klientovi poskytnuty
- Patří sem péče odborníků = sl na se musí navazovat (hl v souvsl s mnoho-problémovými rodinami)
- Manažer pracovní náplně v zařízení – při vyšších vedoucích fcích (kvalita sl)
- Načasování, org práce podřízených, stará se o profesionalitu socprac, předchází SV
- Personalista (má na starost odborný výcvik, výuku, SPV)
- Administrátor – souvisí s ředitelskými fcemi, vrchními vedoucími pracovníky (koordinátorské fce)
- Poskytovatel sl, rozvoj, fungování sl, plánuje práci pomáhajícím profesím
- Většinou vykonává někdo s jinou profesí (ekonom)
Typy sociální práce dle přístupu k praxi
- V ideální případě se p. a povinnosti vzájemně doplňují
Defenzivní praxe – socprac jedná dle předpisů a plní své povinnosti (popsané do detailu)
- Nikdo ho nemůže osočit, pokud splnil předepsaný postup → postupy ho omezují i chrání před vlastní odpovědností (k jednání dochází tam, kde se preferuje manažerská strategie; minimalizuje spolupráci mezi sk)
- Všude, kde je to možné → jsou zavedená pravidla pro práci = jednání se řídí manuály
- Klienti přetvářeni, aby vyhovovali praktikám org, místo aby org byla přetvářena tak, aby byla schopna reagovat na potřeby jednotlivých klientů
- Banksová upozorňuje, že socprac zastává roli hodnotitele/inspektora/sběrače důkazů a manažera rozpočtu
Reflexivní praxe – socprac je schopen reflektovat psi, dokáže identifikovat et dilemata, jak vznikají
- Nerovnováha moci, kontradikce soc státu
- Je autonomní osobností, je schopen nést morální odpovědnost za své rozhodnutí
- Je si jistý svými os. hodnotami, i tím, jak je projevovat v praxi
- Schopen se vyrovnat s nejistotou, která SP provází + připraven nést riziko
Kompetence v praxi SP
R. 1995 Americká rada pro vzdělávání v SP stanovila 1. kompetence:
- Uplatňování kritického myšlení (uplatnit teorii v pxi)
- Pracovat v souladu s etickými principy SP
- Být schopen profesionálně využít vlastní osobnost
- Znát strategie, jak dosáhnout soc a eko spravedlnosti (všem klientům stejně)
- Rozumět historii SP a znát její současnou podobu
- Uplatňovat svoje znalosti při práci s cílovými skupinami
- Uplatňovat znalosti při řešení problému
- Rozumět interakci mezi jednotlivcem a soc systémem
- Umět analyzovat vliv SOP na život klientů, socprac i org poskytujících soc sl
- Hodnotit výsledky výzkumů a uplatňovat je v pxi
- Umět hodnotit vlastní práci
- Dokázat komunikovat s různými typy klientů, kolegů a s veřejností
- Umět poskytovat SPV i konzultace
- Pracovat ve struktuře org, v systému poskytovaných soc sl, prosazovat nutné organizační změny
Kompetence socprac dle Havrdové = kompetence je projev soc role
- Rozvíjet účinnou komunikaci
- Orientovat se a plánovat postup
- Podporovat a umět pomáhat k soběstačnosti
- Zasahovat a poskytovat služby
- Přispívat k práci organizace
- Odborně růst
Sociální práce by měl mobilizovat různé zdroje ve prospěch klienta
- Podpora přirozeného systému = rodina, známí, přátelé
- Zaměst, stát, orgány samosprávy, eko org, charitativní org, vzdělávací instituce
- Pracovník by měl být připraven univerzálně a orientovaný všestranně
