Etika sociální práce – maturitní otázka

 

Otázka: Etika sociální práce

Předmět: Metody sociální práce

Přidal(a): Sagitt

 

Základní pojmy

  • Morálka – předává se z generace na generaci, díky ní spol. funguje
    • Systém regulativů lid. jednání, rozliš. toho, co je správné a toho (co je nesprávné, socprac v těchto mezích pracují)
  • Hodnoty – váže se na morálku → všechno, co považujeme za důležité
    • Věkem a zkušenostmi se mění a vytváří trvalý žebříček, odráží v chování
  • Etika = teorie morálky, věda o morálce, racionální vysvětlení chování lidí, prakticky zaměřená
  • Profesní etika = normy a morální jednání v určité profesy či povolání
    • Etika v SP = soubor morálních zásad, které by měl pracovník dodržovat (vazba na obec, spol hodnoty a et)
  • Etický problém = situace, kdy je evidentní, jak bychom se měli zachovat, ale nám se to nelíbí, nezdá, příčí
    • Zákl. et. problém = kdy vstupovat/zasahovat do života občana a jeho rodiny/sk/obce
      • Kterým soc případům dát přednost a věnovat čas na dlouhodobé soc výchovné působení
      • Kolik pomoci a péče poskytnout, aby stimulovali klienta ke změně postojů a k odpovědnému jednání a nevedly k jejich zneužití
      • Kdy přestat se soc terapií a poskytováním sl a dávek soc pomoci
  • Etické dilema = sociální práce stojí před 2 či více nevhodnými řešeními určité situace klienta
    • Socprac se ale musí pro jedno rozhodnout (konflikt mezi p sebeurčení člověka a SP, která musí chránit zdraví čl)

 

Etický kodex sociální práce v ČR

  • Autorem společnost socprac, inspirován mezinárodním kodexem
  • 1. část et. zásady – demokracie lid. p., vycházejí z obecných zásad ve společnosti
    • Socprac respektují každého bez ohledu na pohlaví, rasu, věk, inteligence
    • Socprac musí dávat přednost pracovním záležitostem před soukromými
  • 2. část pravidla et. chování socprac – jaký by měl být vztah ke klientovi, jak se chovat k zaměstnavateli, kolegům, povolání a odbornosti v SP, ke společnosti
    • 1) Vztah ke klientovi – socprac vede klienty k zodpovědnosti, je jejich průvodcem a nerozhoduje za klienty.
    • Důl. diskrétnost, ochrana osobních údajů, mlčenlivost (klient dostává všechny info a dávky, které mu náleží)
    • Socprac by neměl dělat jen to, co předurčují pravidla, ale také něco navíc
    • 2) Vztah k zaměstnavateli – zodpovědně plnit svoji práci plynoucí ze smlouvy.
      • Kom s ním, inovativní návrhy na zlepšení práce (sl co na nejvyšší úrovni)
      • ZML by to měl zam. umožnit
    • 3) Vztah ke kolegům – respektování, předávání si info, kom + spolupráce s kolegy jiných oborů
      • Cílem je zvýšit kvalitu práce
    • 4) Vztah k povolání a odbornosti – zvyšování prestiže a odbornosti v SP, celoživ vzdělávání, zodpovědnost za celoživotní rozvoj
    • 5) Vztah ke společnosti – měli bychom působit na širokou veřejnost
      • Info o SP, DOD v zařízení, přednášky na školách (posilování víry v pomoc a spravedlnost)
    • + Etický kodex v plném znění

 

Profesní hodnoty v SP

  • = jsou klíčové při řešení et dilemat
  • Hodnotová orientace pracovníka je rozhodující při kvalitě SP, dobrá/zdravá osobnost, angažovanost socprac ovlivní, mat povaha práce (zisk)

 

Hodnoty ve vztahu socprac X klient – dle Biesteka

  1. Individualizace – uznání jedinečnosti klienta, přistupovat k němu bez předsudků
  2. Vyjadřování pocitů – uznat, že klient má potřebu vyjádřit své pocity, i když jsou negativní
  3. Empatie – vcítit se do pocitů klienta
  4. Akceptace – vnímat klienta takového, jaký je
  5. Nehodnotící postoj – nemoralizovat, nehodnotit
  6. Sebeurčení – klient má potřebu a p svobodně se rozhodovat
  7. Diskrétnost – zachovat důvěru, nesdělovat info ani mezi pracovníky

 

Instrumentální hodnoty ověřené praxí

  • Respektování svobodného rozhodování klientů
    • Respektuje se lid důstojnost klientů, uznává se jejich svéprávnost, nepřebírá se za ně odpovědnost
    • Analyzujeme konkrétní problémy a jejich možné řešení
  • Respektování důvěrnosti sdělených informací
    • Podávání info pouze se souhlasem info/rozhodnutí soudu/oznamovací povinnosti
  • Zachování sféry působnosti SP → nekonat to, co nespadá do jeho kompetencí
  • Zodpovědnost vůči klientům, zaměst, obci nebo komunitě a profesi
    • SP je profese soc sl, klienti jsou zákazníci
    • Za poskytování sl nese socprac zodpovědnost
    • Klienti mají p být nespokojeni s nabízenými sl, postupy

 

Dobrá praxe

Clark – r2000 publikoval „pravidla pro dobrou praxi:

  1. Respekt ke klientovi
  2. Důvěra a otevřenost vůči klientovi (práce v zájmu klienta)
  3. Vzdělanost a dovednost pracovníka
  4. Pečlivost a ochota pracovat, užitečnost
  5. Oprávněnost a legitimita (zasahovat jen do toho, do čeho mám p)
  6. Spolupráce mezi kolegy, odpovědnost
  7. Autorita a dodržování kvality sl

 

Předpoklady pro výkon sociální práce

  • Upravuje zák. č. 108/2006 Sb. O sociálních službách
  • Zabezpečuje soc agendu, poskytuje soc-pr poradenství, vykonává soc rehabilitaci
  • Vykonává so šetření, analyzickou/metodickou/koncepční/depistážní činnost (=vyhledávací)
  • Socprac musí: způs k pr úkonům, bezúhonný, zdr způsobilý, odbornou způs

 

Butrymová – formulovala 3 předpoklady pro výkon sociální praxe:

  • Úcta a respekt ke klientovi
  • Přesvědčení o soc povaze lidí (každý člověk je jedinečný, na kterou má vliv společnost)
  • Víra v to, že každý je schopen změny, růstu a sebezdokonalení

 

Role sociálního pracovníka

→ dle Řezníčka

  • Role pečovatele, poskytovatele služeb (pomoc klientům)
  • Role zprostředkovatele služeb (souvisí s poradenstvím)
  • Cvičitel soc adaptace (cíl: preventivní účinek, adaptace klienta do budoucna = dokázali vyřešit své problémy sami)
  • Role poradce – poradenství (cíl: os růst, prevence = role, kterou zaujímáme při každém kontaktu s klientem)
  • Role případového manažera – týká spíše org práce, péče, sl, které mohou být klientovi poskytnuty
    • Patří sem péče odborníků = sl na se musí navazovat (hl v souvsl s mnoho-problémovými rodinami)
  • Manažer pracovní náplně v zařízení – při vyšších vedoucích fcích (kvalita sl)
    • Načasování, org práce podřízených, stará se o profesionalitu socprac, předchází SV
  • Personalista (má na starost odborný výcvik, výuku, SPV)
  • Administrátor – souvisí s ředitelskými fcemi, vrchními vedoucími pracovníky (koordinátorské fce)
    • Poskytovatel sl, rozvoj, fungování sl, plánuje práci pomáhajícím profesím
    • Většinou vykonává někdo s jinou profesí (ekonom)

 

Typy sociální práce dle přístupu k praxi

  • V ideální případě se p. a povinnosti vzájemně doplňují

 

Defenzivní praxe – socprac jedná dle předpisů a plní své povinnosti (popsané do detailu)

  • Nikdo ho nemůže osočit, pokud splnil předepsaný postup → postupy ho omezují i chrání před vlastní odpovědností (k jednání dochází tam, kde se preferuje manažerská strategie; minimalizuje spolupráci mezi sk)
  • Všude, kde je to možné → jsou zavedená pravidla pro práci = jednání se řídí manuály
  • Klienti přetvářeni, aby vyhovovali praktikám org, místo aby org byla přetvářena tak, aby byla schopna reagovat na potřeby jednotlivých klientů
  • Banksová upozorňuje, že socprac zastává roli hodnotitele/inspektora/sběrače důkazů a manažera rozpočtu

 

Reflexivní praxe – socprac je schopen reflektovat psi, dokáže identifikovat et dilemata, jak vznikají

  • Nerovnováha moci, kontradikce soc státu
  • Je autonomní osobností, je schopen nést morální odpovědnost za své rozhodnutí
  • Je si jistý svými os. hodnotami, i tím, jak je projevovat v praxi
  • Schopen se vyrovnat s nejistotou, která SP provází + připraven nést riziko

 

Kompetence v praxi SP

R. 1995 Americká rada pro vzdělávání v SP stanovila 1. kompetence:

  1. Uplatňování kritického myšlení (uplatnit teorii v pxi)
  2. Pracovat v souladu s etickými principy SP
  3. Být schopen profesionálně využít vlastní osobnost
  4. Znát strategie, jak dosáhnout soc a eko spravedlnosti (všem klientům stejně)
  5. Rozumět historii SP a znát její současnou podobu
  6. Uplatňovat svoje znalosti při práci s cílovými skupinami
  7. Uplatňovat znalosti při řešení problému
  8. Rozumět interakci mezi jednotlivcem a soc systémem
  9. Umět analyzovat vliv SOP na život klientů, socprac i org poskytujících soc sl
  10. Hodnotit výsledky výzkumů a uplatňovat je v pxi
  11. Umět hodnotit vlastní práci
  12. Dokázat komunikovat s různými typy klientů, kolegů a s veřejností
  13. Umět poskytovat SPV i konzultace
  14. Pracovat ve struktuře org, v systému poskytovaných soc sl, prosazovat nutné organizační změny

 

Kompetence socprac dle Havrdové = kompetence je projev soc role

  • Rozvíjet účinnou komunikaci
  • Orientovat se a plánovat postup
  • Podporovat a umět pomáhat k soběstačnosti
  • Zasahovat a poskytovat služby
  • Přispívat k práci organizace
  • Odborně růst

 

Sociální práce by měl mobilizovat různé zdroje ve prospěch klienta

  • Podpora přirozeného systému = rodina, známí, přátelé
  • Zaměst, stát, orgány samosprávy, eko org, charitativní org, vzdělávací instituce
  • Pracovník by měl být připraven univerzálně a orientovaný všestranně
💾 Stáhnout materiál   ✖ Nahlásit chybu
error: Stahujte 15 000 materiálů v naší online akademii 🎓.