Hudba starověku a středověku, gregoriánský chorál

 

Otázka: Hudba starověkých kultur a středověku, gregoriánský chorál

Předmět: Hudební výchova, Dějiny hudby

Přidal(a): juli08

 

Styl pravěkých přírodních kultur

  • od počátku – 5000 př. K.
  • součástí rituálů
  • převažoval zpěv a rytmická složka
  • primitivní nástroje — z kamene, dřeva,…

 

Starověký styl řecký a orientální

  • 5000 př. K. – 6. st. po K.

Antika

  • 8. st. př. K. – 476 po K.
  • navazuje na orientální a egyptskou hudbu
  • součástí dramatu, řecké mytologie
  • Řekové ovládali základy hudební teorie a notace — poznatky stupnic, intervalů,…
  • strunné nástroje – lyra, kytara; dechové – aulos
  • hymny (oslavné písně)
  • jednohlasý zpěv, nástroje jej kopírují
  • Seikilova píseň – nejstarší dochovaná hudební památka

 

Židovská hudba

  • bohoslužebná funkce
  • založena na pětitónových stupnicích
  • hlavní pramen poznání byla Bible
  • lidé chodívali do kostela, protože byli faráři vzdělaní a informovaní
  • nejcennější formou byly žalmy = zpěvy z Bible
  • jednoduchý přednes na jednom tónu, na konci jednoduchý melodický pohyb
  • 2 způsoby:
    • 1. Antifonální
      • odpovědi 2 sborů
    • 2. Responzoriální
      • předzpěvák + sbor

 

Středověký styl

  • duchovní — 7 st. – 2. pol. 10. st.
  • světský — 10. st. – pol. 13. st.
  • křesťanství je vším
  • nadvláda církve, náměty posmrtného života, duchovní charakter
  • duchovní (Bůh, láska k němu) x světské (láska k člověku, běžné starosti)

 

Gregoriánský chorál

  • 6. st. – 10. st.
  • nejstarší dochovaná historický významná hudba
  • bez nástrojů — slovně
  • průběh je dán deklamací
  • pouze muži
  • největší uplatnění při mši
  • Části mše:
    • Kyrie (Pane smiluj se)
    • Gloria (Sláva na výsostech Bohu)
    • Credo (Věřím)
    • Sanctus (Svatý, svatý)
    • Benedictus (Požehnaný)
    • Agnus Dei (Beránku Boží)

 

Mši dělíme na 2 druhy:

  • 1. Mešní ordinárium
    • z 99 % se nemění
    • pořád stejné
  • 2. Mešní proprium
    • proměnlivé části
    • sekvence

 

Způsob přednesu:

  • 1. Monologický
    • sólo
  • 2. Antifonální
    • dva sbory
  • 3. Responsoriální
    • sbor a sólo

 

Typy melodiky GCH:

  • 1. Sylabická
    • 1 slabika = 1 nota
  • 2. Neumatická
    • 4-5 not na 1 slabiku
  • 3. Melismatická
    • kompromis

 

Další vývoj GCH:

  • 1. Tropy
    • vsuvky
  • 2. Sekvence
    • části propria
  • 3. Duch. pís.
    • z litanií
  • 4. Duch. hry
    •  z Bible

 

Rytířská hudební kultura

  • 12. st. – 14. st.
  • světský jednohlas
  • období násilí, agrese, krutosti, tyranie, haldu, rytířských výprav,…
  • kult středověkého rytíře — gentleman, slušný, křesťan, cvičený, vzdělaný, dvoří se dámám, studuje,…
  • v realitě takoví rytíři nebyli
  • zasáhla Francii (truvéři, trubadúři) a Německo (minnesengři)
  • dochovalo se 4000 truvérských básní a 1400 melodií
  • Písně trubadúru a truvérů:
    • 1. Písně dvorské
      • poslech panstva a šlechty
    • 2. Písně taneční
      • k tanci a zábavě
  • píseň O Rolandovi — nejstarší francouzský národní epos
  • Představitelé: Adame de La Halle, Champange
  • Nejstarší památky české hudby: Hospodine, pomiluj ny; Svatý Václave; Jistebnický kancionál — Ktož jsú boží bojovníci
💾 Stáhnout materiál   ✖ Nahlásit chybu
error: Stahujte 15 000 materiálů v naší online akademii 🎓.