Otázka: Klasicismus
Předmět: Dějepis
Přidal(a): Linda Kruntorádová
Klasicismus
- je to umělecký sloh od druhé pol. 18.stol a začátek 19. stol. (1780 – 1830)
- Klasicismus – je v podstatě historismus – jde o napodobování starých uměleckých slohů minulosti (jde o krizi umění, měšťané si nejsou schopni vytvořit sloh nový, vlastní).
- Klasicismus – je návrat k antice (přes renesanci)
- šlo o obnovení klasického antického umění (vše je v protikladu dynamickému baroku)
Jiné styly
- Romantismus – návrat ke gotice)P
- seudorenesance (novorenesance) – návrat k renesanci
- Pseudobaroko (novobaroko) – návrat k baroku
- A další…….
Součástí tohoto období je Empír.
- EMPÍR – z francouzského EMPIRE – CÍSAŘSTVÍ
- císařský sloh za vlády Napoleona Bonaparte (začátek 19. stol.)
- je v protikladu proti zdobnému rokoku – stavby jsou přísně souměrné
- geometrické tvary
- střídmá zdobnost (výzdoba se soustředí v tympanonu)
- objev Egypta – zájem, jeho prvky ovlivňují tvorbu nábytku…
ARCHITEKTURA
- Staví se architektura navazující na antické řády (oblíbený je korintský)
- V této době dochází k vykopávkám v římském městě Pompeje – inspirační zdroj
- Architektura má jednoduchý tvar
- Architektura se zesvětšťuje
- Upřednostňují se přímky
Zahrady – oblíbené jsou anglické zahrady
- jde o uspořádání keřů a stromů tak, aby tvořily malebné pohledy
- krajina je ale uměle koncipovaná
- součástí krajiny se stávají minarety, umělé vodopády, umělé zříceniny….
FRANCIE
- Francie se stala vedoucí země klasicismu. Již v době baroka se zde nejvíce uplatňovalo klasicistní baroko.
- Jde o vládu Ludvíka VI. (byl popraven s manželkou Marií Antoanetou) a obdobím Velké francouzské revoluce.
- Zde se také v architektuře uplatňuje Empír (Napoleonův sloh)
- PANTEON – pohřebiště významných francouzských osobností – Hugo, Zola, Voltaire, Dumas….., je postaven na půdorysu řeckého kříže, má kupoli a portikum (předsíň)
- VÍTĚZNÝ OBLOUK NA NÁMĚSTÍ ÉTOILE V PAŘÍŽI – inspiruje se římským vítězným obloukem, byl postaven Napoleonem na oslavu svého vítězství u Slavkova
- VENDOMSKÝ SLOUP – pamětní sloup, napodobuje římské vítězné sloupy, nechal ho vztyčit Napoleon na počest vítězství bitvy u Slavkova. Je zakončený sochou Napoleona. Trajánův sloup v Římě je mramorový, tento kamenný pobitý bronzovými pláty. Uvnitř je schodiště.
ČECHY
- V Čechách se zakládají nová města (Mariánské Lázně), nové parky (Lednicko-valtický areál), ve městech se staví první činžovní domy.
- STAVOVSKÉ DIVADLO (HRABĚCÍ NOSTICOVO, TYLOVO) – jedna z prvních klasicistních staveb v Čechách určená pro širokou veřejnost.
- DŮM U HYBERNŮ – vznikl přestavbou kostela, dnes je zde divadlo – má empírové průčelí
- ZÁMEK KAČINA – nejvýznamnější empírový zámek v Čechách
DALŠÍ STÁTY
- KAPITOL VE WASHINGTONU – místo schůzí sboru Spojených států amerických
- BRANIBORSKÁ BRÁNA V BERLÍNĚ – připomíná propyláje na Athénské akropolis, nahoře je kvadriga – čtyřspřeží, představuje bohyní vítězství, která jede na voze, ten táhnou čtyři koně.
SOCHAŘSTVÍ
- Navazuje na antické sochařství. Oblíbené jsou sochy antických bohů, kam se přidá portrét současné osoby.
ANTONIO CANOVA (1757 – 1822)
- Ital- svým dílem navázal na antické sochařství, sám také tvoří z mramoru
- vytváří sousoší a sochy s mytologickými náměty – AMOR A PSYCHE, VENUŠE A MARS …., byl považován za obnovitele antické krásy
- stal se osobním sochařem napoleona a jeho rodiny, kde je výrazně idealizoval a stylizoval do podob antických hrdinů
- PAOLINA (SESTRA Napoleona)– jako VENUŠE
- NAPOLEON JAKO HÉROS
MALÍŘSTVÍ
- Klasicistní malba nemůže navazovat na antickou malbu, protože se téměř žádné antické památky nedochovaly a vykopávky v Pompejích jsou v začátcích.
- Inspirují se antickým sochařstvím
- V tomto období je kladen důraz na kresbu, barva pouze koloruje
- Malují se hlavně monumentální antické náměty a historické scény.
- Portréty
JACQUES-LOUIS DAVID (1748 – 1825)
- Francouz
- Zakladatel klasicistní malby
- Dvorní Napoleonův malíř – portrétuje ho, zachytil významné události v jeho životě (korunovaci)
- Jeho tvorba je založená na obrysové kresbě a plastické modelaci
- Maluje náměty z řeckých a římských dějin nebo mytologie
- Maluje portréty
- Při tvorbě antických námětů studuje antickou historii, nechává si vyrobit antický nábytek, modelům nechává šít antické modely, o věrnost antice se snažil ve všech detailech..
- Jeho obrazy byly považovány za velmi věrohodné (nejvíce antické – naplněné pravým antickým duchem)
- Kritika jeho akty na obrazech označila za neúnosné a urážející stud
- ÚNOS SABINEK
- ZAVRAŽDĚNÝ MARAT
- NAPOLEON PŘECHÁZEJÍCÍ ALPY
JEAN-AUGUSTE-DOMINIQUE INGRES (1780 – 1867)
- je považován za největšího kreslíře světového malířství
- maluje náměty ve své době oblíbené – mytologické, historické, byl vynikající portrétista
- maluje akty, ve kterých oslavuje krásu ženského těla – TURECKÁ LÁZEŇ
FRANCISCO DE GOYA (1746 – 1828)
- Španěl
- Patří mezi největší světové malíře
- Někdy je považován za zakladatele moderního umění (čerpá z něho impresionismus i expresionismus) – maluje fantaskní vize
- Svou expresivností je protipól k Davidově tvorbě
- Začínal jako návrhář gobelínů, postupně se stal královským malířem
- Když ho ranila mrtvice a ztratil sluch, výrazně to ovlivnilo jeho dílo. Stal se mnohem vnímavější na dění kolem sebe (inkvizice, válka…), dílo je expresivnější
- Vytváří několik grafických cyklů:
- HRŮZY VÁLKY – drsné realistické scény mučení, otřesným způsobem vylíčil brutality spojené s válkou vedenou Napoleonem
- ROZMARY (CAPRICHOS) – poukazuje na nešvary morálky církve, společnosti..80 listů, lidské bytosti podobné zvířatům, popraviště, čarodějnice…staženo inkvizicí…
- BÝČÍ ZÁPASY
- POPRAVA POVSTALCŮ 3.5. 1808 V MADRIDU
- RODINA KRÁLE KARLOSE IV. – jde o oficiální portrét královské rodiny, má však rysy karikatury
- ČERNÉ MALBY – na konci života se stáhl do ústraní, svůj dům si vyzdobil černými malbami – náměty mytologické, čarodějnictví – jde o brutální výjevy, převládají tmavé odstíny
- SATURN POŽÍRÁ SVÉ DĚTI
KRAJINOMALBA – ANGLIE
- Anglie navazuje na holandské krajiny, kdy v obrazech převládá světlo, atmosféra
WILIAM TURNER (1775 – 1837)
- ve svém déle se zaměřil na zemi, moře, vzduch, slunce, oblaka – svým dílem předjímal impresionisty
- s oblibou zpracovával světelné efekty na moři a na obloze
- postupně se odpoutal od pevného tvaru
- mezi první impresionistická díla patří DÉŠŤ, PÁRA A RYCHLOST – zachycuje zde zrakový vjem, obrysy se ztrácejí, používá dělený rukopis, jde o první zobrazení moderní techniky na obraze
- – když maloval bouři na moři – nechával se připoutat ke stožáru
JOHN CONSTANBLE (1776 – 1837)
- snažil se věrně zachytit skutečnou krajinu
- maluje děleným rukopisem a snaží se zachytit atmosféru
- nejslavnější obraz – VŮZ NA SENO