Otázka: Marketing
Předmět: Ekonomie
Přidal(a): Tomáš
Metoda řízení, vychází z potřeb zákazníků (zjišťuje průzkumem trhu) a podle nich utváří nástroje marketingu:
- Produkt
- Cena
- Distribuce
- Propagace
Marketingový mix – neupřednostňuje žádný z nástrojů
Základní principy marketingové koncepce
- Orientace na potřeby zákazníků – orientuje se na určitou skupinu zákazníků = určitý segment trhu
marketingové nástroje přizpůsobuje, aby potřeby zákazníků uspokojil co nejlépe
Potřeby ovlivňuje a vytváří nové
- Dosažení přiměřeného zisku
zisk přiměřený, dlouhodobý
Marketing
- Nauka o trhu
- Významné téma podnikové ekonomiky
- Podnikatelská koncepce
Proces řízení zajišťuje poznání, předvídání, ovlivňování a v konečné fázi uspokojování potřeb zákazníka tak, aby byly vhodným způsobem dosažený cíle firmy (hl. zisk)
Podnikatelské koncepce:
Výrobní podnikatelská koncepce – 1900 – 1920
Čím levnější výrobek, tím lépe se prodá.
produktivita ve výrobě
H. Ford (pásová výroba)
T. Baťa
Masová výroba, masová spotřeba
Výrobková podnikatelská koncepce 1920 – 1940
Kvalitní zboží si svého zákazníka vždy najde
Zaměřeno pro movité lidi
Vyrábí se méně, vysoká kvalita = vysoká cena
Prodejní podnikatelská koncepce 1940 – 1950
Po 2. sv. válce, obrovský rozmach masmédií (televize, rozhlas, tisk)
důraz na reklamu
Marketingová podnikatelská koncepce 1950 – 1970
Trh je nasycený, v některých státech krize z nadvíroby
Předchozí koncepce stavěly zákazníka do pozadí
Poznejme naše potencionální zákazníky, jejich potřeby, a možnosti a teprve pak vyrábějme
Průzkum trhu, plánování, nástroje marketingu
Dlouhodobé vytvoření vztahů se zákazníkem
Sociálně marketingová koncepce 1970 –
Nejnovější stupeň marketingu
Šiřší spol. zájem dopadů výroby a spotřeby – hl. vobl. ŽP, vztahů , etiky
Vychází z marketingové koncepce, ale zahrnuje i další společenské zájmy
Sestavení marketingového plánu
- Podklady ze 4 oblastí
- Stav trhu : okolnosti, které ovlivní naše postavení na trhu (technický a technologický pokrok, právn předpisy, char. Obyvatelstva)
- Výběr segmentu trhu : (cílové skupiny zákazníků)
trh spotřební
trh organizací
podrobnější segmentace (podle věku, pohlaví, soc. vrstvev, kolality)
- Analýza konkurence: cenová
necenová – dle propagace, distribuce, produktu
pozice produktu – image
tvorba několika značek v jedné společnosti = multibranding (škoda)
- Analýza stavu podniku: (poslání a cíle podniku, silné a slavé stránky)
SWAT analýza