Otázka: Odvětví psychologie
Předmět: Společenské vědy, Psychologie
Přidal(a): Jarunka
Psychologie
- Věda o člověku, zkoumá chování člověka, jeho duševní činnost, psychiku a její projevy v průběhu života.
Úkol psychologie
- Zkoumat zákonitosti a mechanismy vzniku, utváření a průběhu lidského chování a prožívání, které jsou vždy projevem osobnosti určitého člověka s jeho individuálními vlastnostmi a dispozicemi ve vzájemném působení s prostředím.
Odvětví psychologie
Základní odvětví:
1) Obecná psychologie (kognitivní psychologie)
- zpracovává základní teoretické otázky a udává celkový obraz člověka. Zkoumá podstatu psychiky, psychické procesy, stavy a vlastnosti člověka žijícího v současných podmínkách civilizace.
- senzorické projevy (zrak, hmat)
- vnímání (čití)
- vědomí
- spánek
- pozornost
- paměť
- myšlení
- emoce
2) Vývojová psychologie
- patří mezi základní psychologické disciplíny. Studuje psychický vývoj člověka. V užším se vývojová p. chápe jako psychologie ontogenetická, tj. zabývající se vývojem lidského jedince od početí po smrt, v širším smyslu zahrnuje i fylogenezi (vývoj na různých stupních evoluční řady).
Charakterizujeme různá vývojová období:
- prenatální a perinatální období = od početí do narození
- novorozenecké období = do 2. -3. měsíce
- kojenecké období = 6 týdnů až 1 rok
- batolecí období = 1. – 3. rok
- období předškolního věku = 3 – 6 let
- mladší školní věk = 6 až 11 let
- starší školní věk, období dospívání = 11 až 15 let
- období adolescence = 15 až 20 (22) let
Období dospělosti:
- časná d. = 20 – 30 let
- střední d. = 30 – 45 let
- pozdní d. = 45 – 60 (65) let
- období stáří = po 65. roce
- období umírání, smrti
Sociální psychologie
- je disciplína zaměřená na lidskou interakci, zkoumají všechny způsoby, jimiž je naše chování ovlivněno druhými.
Vliv společenských činitelů na utváření psychiky člověka:
- interakce = vzájemné působení jedné osoby na druhou
- sociální percepce = vzájemné hodnocení, vnímání
- postoj
Psychologie osobnosti
Vlastnosti člověka a jejich utváření
- chování
- prožívání
- temperament
- rozumové schopnosti
- motivace
- vlastnosti
- schopnosti
- charakter
- učení
- dispozice
- dynamika
Speciální odvětví:
- Psychodiagnostika = zjišťuje a měří duševní vlastnosti a stavy.
- Psycholingvistika = vědní obor, který se zabývá schopnostmi a předpoklady člověka mluvit z psychologického a neurobiologického hlediska. Zkoumá otázky rozumění řeči, poruchy mluvení, rozvoj řeči u dětí.
- Neuropsychologie = je moderní obor, zabývající se vztahem mezi funkcí mozku a chování člověka.
- Zoopsychologie = zkoumá chování zvířat, popř. jejich společenství.
Aplikované odvětví:
- Pedagogická psychologie = zkoumá zákonitosti výchovných vzdělávacích procesů.
- Klinická psychologie = aplikuje poznatky o normálním patologickém fungování lidské psychiky, využívá psychodiagnostické postupy k určování typu a příčin poruchy, případně psychoterapeutické postupy ke zlepšení stavu pacienta.
- Psychologie sportu = zabývá se tréninkem, výkonností sportovce, osobností trenéra apod.
- Lékařská psychologie = zabývá se působením lékařské péče na psychiku člověka.
Významné psychologické směry
- Psychoanalýza (hlubinná psychologie) – Jedná se o psychologický směr založený na přesvědčení o rozhodujícím vlivu sexuálního pudu na vývoj jedince.
- Behaviorizmus- je psychologický směr, který ztotožňuje duševno a vědomí s chováním. V pojetí behaviorizmu je psychologie vědou o chování člověka a živočichů, které je chápáno jako souhrn reakcí na určité podněty. Zakladatelem je J. B. Watson
- Neobehaviorizmus- Jakožto další směr současné psychologie navazuje na předchozí behaviorální teorie a jádrem jeho zájmu zůstává chování. To už se však nesleduje pouze v závislosti na podnětu. Neobehavioristé přisuzují nemalou roli osobnosti jedince, a proto se zaměřují také na její zkoumání.
- Kognitivní psychologie- je psychologický směr zabývající se takovými procesy, jako je smyslové poznávání, představivost, fantazie, myšlení včetně usuzování, rozhodování a řešení problémů, paměť a učení. Zahrnuje též schopnost abstrakce, řeč (jazyk) a pozornost. Zabývá se schopností smyslového poznávání, usuzování a řešení problémů.