Otázka: Pedagogika jako společenská věda
Předmět: Pedagogika
Přidal(a): BerLin
Pedagogika jako společenská věda:
- předmět pedagogiky, pedagogické disciplíny, vztah pedagogiky k jiným vědám, základní pedagogické pojmy a informační zdroje při studiu pedagogiky
Co je to pedagogika?
- Pedagogika je společenská věda, jejímž předmětem výchova a vzdělávání.
Výchova
= záměrné a cílevědomé působení na jedince, s cílem změnit, nebo pomoci změnit, určitou vlastnost prostřednctvím učení. Smyslem je dosažení pozitivních změn v jeho osobnosti (dlouhodobé nebo krátkodobé).
Vyučování
= nejorganizovanější forma výchovy. V průběhu vyučování probíhá proces, kterému se říká vzdělávání. Žáci získávají zkušenosti a poznatky a dosahují vzdělání. (např. střední odborné nebo vysokoškolské)
Koho zahrnuje?
- Dnes pedagogika nezahrnuje pouze děti, ale i dospělé a seniory
Předmět pedagogiky
- Předmětem pedagogiky je výchova, která je pernamentní (celoživotní). Týká se jak zdravých, tak i postižených jedinců.
Rozdíl výchova X vzdělávání: existují 2 názory
- Výchova je formování celé osobnosti a vzdělávání je její součást, která se zaměřuje jen na rozumovou složku
- Výchova je pouze formování charakteru (jak se má chovat) a vzdělávání kultivuje rozumovou část (získávání poznatků a dovedností)
Jak vznikla?
- Z řeckého slova paidagogós, což byl ve Starém Řecku otrok, který vodil děti do školy, ale chránil je před ostatními otroky
- *paidagógos → pais= dítě agogé= vedení
- dostalo se do Evropy přes latinu, kde už znamená vychovatel a z toho pedagogika
- Pedagogika se dříve nazývala didaktika a byla součástí filozofie à oddělila se až v 19. Století a stala se samostatnou vědou a samostatným oborem na VŠ
- ale již v 17.stol Jan Amos Komenský položil základ pedagogiky a podílel se na jejím rozvoji
Pedagog vs. Učitel
- často se to zaměňuje
- pedagog = vědec, který se zabývá pedagogikou, vytváří poučky, zkoumá teorie, pojmy, sepisuje odborné knihy a ty pak používají učitelé
- učitel = praktik, využívá poznatky , které mu zprostředkuje pedagog a používá to pak v praxi
Vztah teorie a praxe
- pedagog vychází z pozorování, studování, musí vycházet z praxe, nasbírá mnoho dat, zpracuje to, dojde k závěru a cel to sepíše do odborné monografie => si to přečtou lidé a používají to
- teorie vychází z praxe a jedna bez druhé nemůže fungovat, je to chaos
- teorie: vědět jak postupovat, jak si organizovat práci
V otázce na další stránce najdete:
- Základní pedagogické disciplíny
- Základní pedagogické disciplíny
- Aplikované pedagogické disciplíny
- Další (pomocné) pedagogické disciplíny
- Pedagogika a ostatní vědy
Odkaz: http://zsv-maturita.cz/obory-a-discipliny-pedagogiky/
Základní pedagogické pojmy
pedagog, pedagogika, výchova, vzdělávání a vzdělání
Jaké informační zdroje lze využívat při studiu pedagogiky?
V důsledku rychlého rozvoje se v pedagogických oblastech znásobuje množství informací, a proto by si měl každý pedagog, učitel nebo vychovatel celoživotně rozšiřovat své pedagogické vědomosti. Zdroje jsou snadno dostupné a prospěšné ve studiu předmětu pedagogika.
Můžou mít následující podobu:
- Odborné slovníky (výkladové nebo překladové), encyklopedie
- Učebnice (středoškolské nebo vysokoškolské)
- Odborné pedagogické monografie (=publikace věnované pouze jednomu tématu nebo osobnosti)
- Didaktické příručky (teoretické a praktické návody jak pracovat se žáky, s učebními osnovami, učebnicemi apod.)
- Populárně naučné publikace (knihy určené pro širokou veřejnost – pozor na zjednodušený a někdy zkreslený pohled na pedagogickou problematiku)
- Pedagogické časopisy (Komenský, Pedagogika, Učitelské noviny, Děti a my, Informatorium 3-8, Rodina a škola…)
- Časopisy pro děti a mládež (Sluníčko, Mateřídouška, Pastelka)