Otázka: Pravěké umění
Předmět: Umění a kultura – Dějiny umění
Přidal(a): Kateřina Burianová
PRAVĚK
= nejstarší a nejdelší období lidských dějin, dělí se na dobu kamennou a dobu kovu
- Spojujeme toto období s první uvědomělou činností
- 3 milionů let př. n. l. do 4. tisíciletí př. n. l. (od vývoje člověka po vznik nejstarších civilizací)
- nejméně známá období (bez písemných dokladů)
PERIODIZACE:
1) doba kamenná (600 000- 3500 př.n.l.)
– paleolit – starší doba kamenná (600 000 – 10 000 př.n.l.)
– mezolit – střední doba kamenná (10 000 – 7 000 př.n.l.)
– neolit – mladší doba kamenná (7 000 – 3 500 př.n.l.), dělí se na dobu bronzovou a železnou. Mezi těmito obdobími probíhá tzv. neolitická revoluce, kdy dochází ke změně způsobu získávání obživy od sběru a lovu k prvotnímu zemědělství, tato změna má vliv i na rozvoj výtvarného umění.
2) doba bronzová (3500-1100 př.n.l.)
3) doba železná (od 1100 př.n.l.)
- pravěk se pojí s vývojem člověka:
HOMO HABILIS= člověk zručný (2,6 miliónu let)
- uvědomělá lidská činnost
- abstraktní myšlení: inteligence, představivost a určitá dávka estetického cítění
- nevytváří věc pro bezprostřední užitek, ale přemýšlí dopředu k čemu bude předmět sloužit a jak postupovat
- výrobce nejstarších kamenných nástrojů nalezených v Olduvai George v severní Tanzanii, tzv. oldowanská kultura
- člověk se učil z přírody
- zjistil, že pokud má mokré prsty a přejede po kameni stejně jako zvíře škrábe zanechá to stopy
- vzhled: menší obličejová část, horní končetiny dlouhé, krk krátký
HOMO ERECTUS= člověk vzpřímený
- složitější opracování a záměrný tvar nástroje
- vznik pěstního klínu= univerzální nástroj pravěku (více opracovaný kámen, z jedné strany klín, druhá strana je v pěsti)
- valoun= vzniká tlučením dvou kamenů o sebe, obě strany se pak hodí
- po „ostření“ vznikal odpad, který se dá opět využít, různé funkce
- teorie proč se člověk vzpřímil:
- Podle Darwinovské teorie o vývoji člověka, kdy člověk se vyvinul z opice lze předpokládat, že poté co slezl ze stromu, na zemi byly vysoké trávy a zarostlé stepi, skrz něž neviděl, jestli není v okolí nějaké nebezpečí, to ho donutilo aby se postavil a vzpřímil
HOMO SAPIENS NEANDERTHALENSIS= člověk neandrtálský
- je mu přisuzovány první předpoklady uměleckého zobrazování- jeskyně Toiran ve Francii (otisky nohou, vrypy a značky načrtnuté prsty)
Různé druhy umění:
- nádoby
- ozdoby oděvů (zuby, peří, kůže, mušle- náramky, čelenky)
- malby v jeskynních
- sošky
- megality
MALÍŘSTVÍ
- především jeskynní malby:
Altamira– Španělsko- přes 180 maleb lovné zvěře, až 3 m veliké, objevena 1879 dcerou paleontologa (památka UNESCO)
Lascaux, Niaux- Francie
Chauvet– 30 000 let, návštěvníkům vstup zakázán, aby nedošlo k poškození jak v Altamiře
- zoomorfní náměty (koně, zubři, mamuti)=lovná zvěř, lidé velmi málo se objevují
- na stěně jim výstupky či tvary připomínaly těla zvířat, podle toho malovali, neřešili směry
- malby byly schovány desítky metrů dlouhých chodeb, potřebovali světlo- louče, ale také lampičky (=kámen s prohlubní + tuk + knot z provazu, kůry – hořelo to jen 5 minut)
- barvy: uhel= opálený klacek, hlína a nerosty poblíž jeskyně (nechodili daleko od ní), přírodní pigmenty míchané s organickými pojidly (moč, tuk, sliny)
- nejdříve jenom obrys, poté vyplňují barvami, nakonec i jednoduché stínování
- je pravděpodobný náboženský význam
- primitivní žebřík z kmene stromu
- stylizace, zjednodušení
- technika: prsty, jednoduché štětce ze srsti
- inspirace loveckým kultem
SOCHAŘSTVÍ
- používala se hlína, kámen, jíl a kosti
- vznikaly:
a) sošky zvířat (Dolní Věstonice)
b) ženské postavy= VENUŠE
– vznik asi před 30 000- 20 000 lety
– inspirace v kultu plodnost, hojnosti, sexuální chtíč
– obličejová část chybí, pohlavní části zdůrazněny, končetiny nedokončené
– Nejznámější Venuše:
- Venuše z Willendorfu je z kulatých tvarů
- Venuše věstonická z trojúhelníků (nejslavnější, objevena 1925, K.Absolon)
- Venuše z Lepsugue je složena s kružnic a elips
- Geometrická venuše– geometrické ornamenty do mamutího klu
- Soška ženy z Hlubokých Mašůvek u Znojma na Moravě – Z vypálené hlíny/keramiky a je asi 36cm vysoká. Soška představuje ženu uctívající neznámé bohy a byla barevně pomalováná. Končetiny má dokončené, bez prsou, má prsty
- Venuše s křivou tváří je zřejmě nejstarší portrét, v blízkosti nálezu sošky byly nalezeny ostatky ženy s deformovanou tváří
c) rytiny v kostech a mamutovině
KERAMIKA
- atribut neolitu, po usazení na jednom místě (při neustálém cestování a chůzi po terénu, nemohla matka mít více dětí než dvě, neměla by je jak nést)
- keramika zdobena volutami, spirálami, liniemi- keramika linerární (Bylany u KH)
- později se objevuje keramika vypichovaná (Praha- Šárka)
- učili se metodou pokus omyl, pálená hlína při položení misky k ohni
- očištěná hlína
- tvořili z válečků, „hadů“
- pode TVARU, VÝZDOBY A POHŘÍBÁNÍ rozlišujeme kultury:
– kultura nálevkovitých pohárů
– kultura zvoncovitých pohárů
- zajímavost: nejstarší střepy Bylany u Kutné Hory v zemi přes 7000 let
- kromě keramiky se do neolitu datuje i vznik kostěných nástrojů jako jehly, dýky, hroty ke zbraním
KULTURY DOBY BRONZOVÉ
- objevení slitiny mědi a cínu znamenaly převrat nejen v osobním životě, ale také v umění
- tento objev s sebou přinesl také kovotepectví, odlévání do pískových forem, odlévání do ztracené formy= šperk, spony, dýky, jehlice, meče a hřivny (platidlo)
- různé druhy pohřbívání:
– kultura únětická- skrčenci z Únětic u Prahy
– kultura mohylová- rozměrné konstrukce (mohyly) nad hroby význačných jedinců
– kultura popelnicových polí- spalování nebožtíků a ukládání popelu do uren a popelnic
MATRIARCHÁT
- nejde o dominantním postavení ženy, privilegia a majetek se dědí v pokrevní linii matky
- důraz na rovnost= všichni jsme děti Země
- velké pouto matky a dítěte
MEGALYTICKÉ STAVBY (mega- velký, lithos- kámen)
- pravěké stavby z velkých kamenů
- rozmístění po celé západní Evropě, místy i v S Americe, Indii a Oceánii
- zřejmě se jednalo o kultovní místa, observatoře, posvátná obřadiště
- některé kamenné bloky jsou vysoké až 23 metrů, váží i přes 10 tun
- 3 základní typy megalitů:
MENHIR
– vysoké kamenné bloky volně stojící v přírodě, někdy tvoří aleje (Francie)
– největší mehir u nás je u obce Klobuky u Slaného (3,5 metru)
– u nás 23 menhirů, ve Francii přes 8200
– největší pocházel z Bretaně, ale byl rozdrcen bleskem (23m výška, váha 348 tun)
– ve středověku to nazývali Dílo ďábla, nebo zkaměnělý pastýř s ovcemi, který se provinil= kvůli náboženství potřebovali vysvětlení takového na tu dobu neuvěřitelného činu člověka
DOLMEN
– místa výhradně pohřebního charakteru
KROMLECH
– kamenné kruhy, jež jsou astronomicky orientované
– TRILIT: dva vztyčené kamenné bloky spojené třetím seshora
– nejznámější Stonehenge (Anglie), zakódováno v sobě přes 7100 astronomických směrů
ZAJÍMAVOST: některé památky se chtěly na počátku 20.stol. vylepšit a tak spadlé kameny zvedli a aby to drželo použili k tomu beton
ZDĚNĚK BURIAN (1905-1981)
- malíř,ilustrátor
- narozen v Kopřivnici, ve Štramberku má muzeum
- ilustroval knihy o pravěku, konzultoval vše s odborníky
- ze základní školy byl hned přijat na VŠ
- např. Lovci mamutů
PAMÁTKY U NÁS
JESKYNĚ ŠIPKA
- sídlo neandrtálských lovců medvědů
- našla se zde dolní čelist dítěte
PŘEDMOSTÍ U PŘEROVA
- 5 venuší, naháněla se tam zvěř=kosti
DOLNÍ VĚSTONICE
- kostní píšťalka, nejstarší hudební nástroj
OSTRAVSKÝ VRH LANDEK
- Landecká venuše- útlá, bez rukou, 23 000-25 000let stará, 4,6 cm velká
Nejstarší socha světa- Venuše Hohle Fels, z mamutí kosti, 35 000 let, z Alp, 6 cm velká