Otázka: Psychické procesy
Předmět: Společenské vědy, Psychologie
Přidal(a): Rosova12
= Děj, část průběhu činnosti, které má krátké trvání
Dělí se:
- Poznávací – vnímání, představy, řeč
- Paměti – zapomínání, uchování
- Motivační – citové a volné
Poznávací=>Kognitivní
- Zahrnují: procesy názorného poznávání, myšlení, řeč
- Umožňují: seznamovat se s novými skutečnostmi, poznávat, co nezbytně potřebujeme, co nás zajímá, co nám přináší radost
- Procesy názorného poznávání je vnímání
Vnímání
- psychický proces, který zachycuje to, co v přímém okamžiku působí na naše smyslové orgány=informuje nás o vnějším světě (barvy, vůně, zvuky) a o vnitřním stavu (bolest, dýchání..)
- Rozdělení vnímání:
- Zrakové, sluchové, čichové, chuťové, hmatové, vnímání pohybu a prostoru, stavu vnitřních orgánů
Počitky a vjemy
- Vjem=> obraz předmětu nebo jevu jako celku
- Počitek=>obraz některého jednotlivého znaku vnímaného jevu nebo předmětu(silný, modrý, lesklý)
- Vnímání závisí na tom, jakým způsobem obraz podnětů zpracujeme
- Působí zkušenost, vlastnost, další psychické stavy a procesy
Představa
- Názorný obraz něčeho, co v daném okamžiku nepůsobí na naše smysly
- Představu dělíme:
- Vzpomínková => co už jsme vnímali
- Fantazivní – obrazy relativně nové, vytváření nových nebo neobvyklých spojení našich dosavadních zkušeností (kreativita), vznikají záměrně i bezděčně, jsou součástí snění
Myšlení
- Poznávací proces, kterým získáváme zprostředkované a zobecňující poznávání skutečnosti, jejich podstatných znaků a vztahů
- Základním výsledkem učení je POJEM
- Pojem=zobrazení obecných a podstatných znaků určité skupiny jevů
- = má nenázorný charakter
- = vymezujeme pouze slovně
Poznávací procesy myšlení
Základní myšlenkové procesy
- 1. Analýza a syntéza
- 2. Srovnávání a třídění
- 3. Abstrakce a konkretizace
- Neoddělitelnou součástí myšlení je řeč
- Řeč je nástroj myšlení, rozvíjí současně s myšlením – forma dorozumívání, je to základní podmínka k vzniku a zachování společnosti
- Základním produktem řeči je slovo
- Řeč je mluvená nebo psaná
Řeč
- Mluvená:
- Interpersonální=mezi lidmi
- Intrapersonální=obracíme se k sobě
- Psaná: osvojujeme si ji později
- Mimoslovní sdělování: doprovází řeč, můžeme usnadnit, upřesnit, nahradit řeč
Paměti
- Paměť= soubor psychických procesů a vlastností, které umožňují osvojení zkušeností, jejich zapamatování, uchování a vybavení
- = jedna z nejdůležitějších vlastností živých organismů
- = zajišťuje elementární přežití a přizpůsobení se živ. Podmínkám
Procesy paměti:
- 1. Zapamatování – vštípení, uložení do paměti
- 2. Uchování – přebývání v paměti
- 3. Vybavení – aktualizace paměti do živ. Reality
- 4. Zapomínání – vyhasínání spojů
Co paměť usnadňuje?
- Znalost významu a obsahu zapamatovatelného
- Zapojení více dílčích psychických jevů=vnímání, myšlení, řeč, emoce
Druhy paměti:
- 1. Názorná paměť (Pamatování vjemů, spojeno s vnímáním) X Slovně logická paměť (vyjádřeno slovy=myšlením)
- 2. Mechanická(šprtání) X Logická
- 3. Bezděčná(silný emoční zážitek) X Záměrná(cíl,vůle,úsilí)
- 4. Krátkodobá X Dlouhodobá
Zapomínání
- Přirozený proces, má ochranou funkci
- Chrání psychiku před přemírou informací
- Pokud si chci pamatovat, musím paměť zdokonalovat cvičením, opakováním, přidám svou aktivitu, motivaci, myšlení, vůli
Motivační
- Emoce=psychické jevy, které hodnotí objekty našeho poznávání a našich činností, jejich průběh a produkty
- = emoce je širší pojem než cit
Emoční procesy:
- 1. Základem je Afekt=bouřlivá reakce jedince, výraz silné emoce(hněv,radost,zoufalství)
- 2. Nálady= silný déletrvající cit
- 3. Vášeň= silný dlouhodobý cit
- = výrazně ovlivňuje osobnost
City:
- 1. Psychické vlastnosti=citový vztah
- 2. Psychický proces=prožitek
- 3. Psychický stav=nálada
Volné procesy:
- Základem je rozhodování
- Volíme, rozhodujeme se mezi cíli
- Rozhodujeme na základě motivu=motivace
- Základ motivu je potřeba
- Temperament=jediná vrozená vlastnost
- Poznávací procesy
- Souvisí s vůlí a vůle je výsledkem učení
- Cílevědomý proces učení je výchova
Psychické stavy
- Stav jedince po určitou dobu
- Vyjadřuje aktuální úroveň funkční zdatnosti (psychické) jedince
- Výsledkem je nálada(nedobrý stav)
- Může překrýt vlastnosti osobnosti
- Během dne se rytmicky mění
- Aktuální pohotovost při aktivitě
- Nedílnou součástí organismu
- Ovlivněn: okolím, vnitřním fyz. stavem (zdravotním), motivací, emocemi
Druhy:
- 1. Nálada ( souvisí s emocemi)
- 2. Inspirace (poznávací procesy)
- 3. Nerozhodnost (volné procesy)
- 4. Pozornost – zajišťuje soustředění ( na určitou dobu, na určitou věc)
- Bezděčná (vyvolává silné podněty)
- Záměrná(regulována cílem a volným úsilím)
- Rozvíjí se věkem, posiluje se návykem, všechny stavy lze regulovat=ovlivnit