Otázka: Psychologie
Předmět: Základy společenských věd
Přidal(a): Peťan
= věda o duši
– z řečtiny psyché – duše, logos – věda
– společensko-přírodní věda o člověku, jejímž předmětem je prožívání a chování jedince
– první pokusy analyzovat prožívání a chování člověka spadají do starověkého Řecka
– Aristoteles
- první autor odborných spisů na toto téma
- napsal spis O duši
- 4. stol. př. n. l.
– od nejstarších dob je psychologie součástí filosofie
– druhá polovina 19. stol. – psychologie vzniká jako samostatná věda (1879 – v Německém Lipsku, první psychologická laboratoř – zakladatelem byl WilhelmWundt)
– přístupy k psychologii:
- laický
- vědecký
- narativní (umělecký)
– cíle psychologie:
- teoretické
- praktické
– úkoly psychologie:
- pozorování (jejich vlastnosti)
- působit na jedince (výchova)
- vzdělávání během života
- uspořádání podmínek a věcí, ve kterých lidé žijí
Základní pojmy:
– chování
- soubor vnějších jevů, které jsou zpracováním a vyjádřením stavu jedince
- 2 druhy – expresivní – impulsivní chování, člověk nic nepředstírá, dává najevo to, co cítí, a jak myslí
– adaptivní – přizpůsobivé chování, častější pro dospělé, chování promyšlené, cítí se úplně jinak, než se projevuje, předstírání
– prožívání
- souhrnný název pro všechny vnitřní, subjektivní psychické procesy a stavy, které dohromady tvoří celek
- psychické procesy – emoce
– stavy – nálady, vášně
- 2 skupiny
- vědomí = psychika
– člověk si uvědomuje svoje stavy a procesy, které prožívá
- nevědomí = prožívání, které si člověk neuvědomuje
– zautomatizované činnosti, příklad: neuvědomit si, jestli se zamčelo, dýchání, mrkání
- stavy mezi vědomím a nevědomím – při usínání, probuzení, při horečce
Soustava psychologických disciplín:
– Teoretické (základní)
– Speciální
– Aplikované (praktické)
Základní:
- obecná psychologie– podává celkový obecný obraz o člověku, studuje nejobecnější poznatky
- sociální psychologie – zabývá se jedincem ve společnosti, chováním a prožíváním v sociálních skupinách (rodina, třída, vesnice, parta,…)
- vývojová psychologie – zabývá se jednotlivými stádii psychického vývoje jedince
– vývoj psychiky v čase, od 0narození, až po smrt.
- psychologie osobnosti – zabývá se strukturou osobnosti, zkoumá podobnosti a odlišnosti mezi lidmi psychického rázu
– studuje charakter, temperament
- psychopatologie – zabývá se chorobnými změnami v psychice jedince nebo psychickými poruchami
– studování léčby
- dějiny psychologie – studují vývoj této vědní disciplíny
Aplikované (praktické):
- pedagogická psychologie – zabývá se problematikou efektivního vyučování
– zabývá se problematikou výchovy a vzdělání
- psychologie práce – studuje mezilidské vztahy na pracovišti
– studuje vztahy člověka a techniky
- poradenská psychologie – poskytuje rady svým klientům
– př.: linky bezpečí, manželské poradny, sezení s psychologem
– zaměřuje se na diagnostiku psych. poruch a jejich léčení
- forenzní psychologie – soudní psychologie
– zabývá se analýzou jednání pachatele trestních činů
- psychologie sportu
- psychologie reklamy
Speciální:
- zoo psychologie – psychologie zvířat
- psycholingvistika – zabývá se vztahem mezi myšlením, řečí a jazykem
- diferenciální psychologie – zjišťuje a objasňuje tzv. interindividuální psychické rozdíly mezi lidmi (pohlaví, věk, profese)
- psychometrie – zabývá se vytvářením diagnosticko-psychologických testů (testy IQ, temperament)
- farmakopsychologie – zabývá se působením léku, chem. látek na lidskou psychiku
Psychologické směry:
1)Hlubinná psychologie= psychoanalýza = „rozbor duše“
– 3 podsměry – klasická psychologie (Sigmund Freud)
– analytická psychologie (C. G. Jung)
– individuální psychologie (A. Adler)
Klasická psychologie
Sigmund Freud– vídeňský psychiatr, lékař a psycholog
– *1856 Příbor na Moravě, +1939
– vystudoval medicínu, zabýval se neurózami (hysterie, koktání, tiky)
– zabýval se nevědomím – tvrdil, že nevědomí je ovládáno pudy, nejsilnější pud je libido (sexuální pud)
– pudy zkoumal pomocí hypnózy
– koncepce lidské psychiky
– rozdělení lidské osobnosti
- ID – jádro lidské osobnosti, nejhlubší vrstva lidské osobnosti
– skládá se z pudů a instinktů
– hravé, vitální, tvořivé
– nevědomá stránka prožívání
- EGO – individuální prožitky a zkušenosti člověka
– mezistupeň mezi ID a SUPEREGEM
- SUPEREGO = svědomí, etická složka člověka, dané výchovou
– Freud svými výzkumy zjistil vztah mezi minulou zkušeností člověka a jeho současnými problémy – upozornil, že nevědomí má velký vliv na chování člověka
- zavádí pojmy Oidipovský komplex – dítě asi kolem 4 let je výrazně psych. vázáno na rodiče opačného pohlaví, syn vázán na matku
- elektřin komplex – dcera vázaná na otce
– princip slasti – člověk vyhledává, co mu je příjemné
– zabýval se i sněním – dílo Výklad snů7
Analytická psychologie
zakladatelem C. G. Jung
– navázal na S. Freuda, byl jeho žákem
– prožívání a chování člověka je ovlivňováno archetypy (= kolektivní nevědomí lidstva)
- má je každý člověk uvnitř sebe
- člověku se zjevují ve snech a ve fantaziích
- apelují uvědomění smyslu života
- rozděluje lidi na dvě skupiny – naslouchají archetypům (lidé tvořiví)
– ignorují archetypy (lidé povrchní)
Individuální psychologie
A. Adler – za podstatné považuje začlenění člověka do společnosti a ztotožnění se s ním
– člověku znemožněno -> vzniká komplex méněcennosti -> kompenzuje si ho touhou pomoci
2) Neopsychoanalýza
představitelem E. Fromm
– zabývá se lidskou svobodou, vlastnictvím, existencí člověka a politickým tlakem na jedince
– díla:
- Strach ze svobody – každý politický nátlak způsobuje odcizování člověka sama sobě -> vzdáváme se své svobody
- Být nebo mít – zabývá se moderní společností, důležitější pro člověka něco mít nebo vlastnit nebo plnohodnotně žít -> názor: moderní společnost jako spotřební dává přednost něco vlastnit
3) Asocianismus
– zabývá se propojováním myšlenek na základě podobností
4) Behaviorismus
– věda o chování člověka
– vznikla ve 20. letech 20. století v USA
– zakladatelem J. B. Watson
– zabývá se chováním člověka a jeho reakcí na podněty z okolí
– chování = naučená odpověď na určitý podnět
– S-R systém
– přeceňování role výchovy
– opomíjely vrozené psychické předpoklady
5) Neobehaviorismus
– zabývá se chováním člověka
– na chování nemá vliv pouze výchova, ovlivnění i vrozenými psychickými dispozicemi -> velkou roli hraje dědičnost
– mezi podnět a reakci vkládají nějaký článek
– S-R
– představitelé:Skinner, Tolman
6) Tvarová psychologie(= celostní, gestaltismus)
– všechny psychické projevy je nutno zkoumat jako celek, nelze je chápat izolovaně
– „celek je více než suma částí“
– představitelem Köhler
7) Kognitivní psychologie(poznávací)
– za rozhodující považuje poznávací (kognitivní) procesy jedince, pomocí kterých si každý z nás vytváří obrazy (vnitřní modely)
– v určité situaci se chováme vždy stejně podle modelů a obrazů
– představitel Kelly
8) Humanistická psychologie
– 50. léta 20. století
– zabývá se především prožíváním
– za důležité považuje, jak člověk vnímá sám sebe
– předpoklad, že každý člověk je v životě hnán dopředu touhou seberealizace (může vést k spokojenému životu)
– představitelé:Maslow,Rogers
9) Transpersonální psychologie
– 60. léta 20. století
– zabývá se rozšířením vědomí (= mimořádný vztah vědomí, navozený léky – drogy, klinickou smrtí, pod vlivem hypnózy)
– představitelem Američan českého původu Stanislav Grof