Psychologie jako věda – maturitní otázka (4)

 

Otázka: Psychologie jako věda

Předmět: Psychologie, společenské vědy

Přidal(a): twitere

 

Psyché (duše) logos (věda)

  • psychologie = věda o psychice (o duševním životě) -> věda o prožívání (v NITRU) a chování (navenek) živých bytostí
  • introspekce – pozorování vlastního nitra -> je obtížné, aby se jedna bytost rozdělila na pozorovatele a pozorovaného,
  • změna činnosti, které věnuji introspekci
  • poznat – pochopit, vysvětlit -> ovlivnit -> předvídat
  • praktická (nemusí být studovaný psycholog), vědecká (vystudovaný)

 

Rozlišovat

  • popis : „Zodpověděl správně 150 otázek z 200.“, hodnocení : „Student je líný, protože se při vyučování nehlásí.“

 

Vývoj

  • do poloviny 19.stol součást přírodních nebo filozofických věd – nebyla to samostatná disciplína
  • V 2.pol.19.stol. – rozvoj přírodních věd -> osamostatnění psychologie
  • průkopníci – přírodovědci (Fechner, Weber)
  • hlavním cílem – měření psychických jevů, zejména
  • měření vnímání (dopad fyzikálního světa na vnímání)
  • „psychofyzika“

 

Wilhelm Wundt – rozšířil „psychofyziku“

  • začal zkoumat i jiné jevy: paměť, asociace, účinky léků na vědomí, myšlení, snažil se soustavně vytvářet experimenty
  • založil v Lipsku 1879 první psychologickou laboratoř

 

Významné psychologické směry 20.století

Neobehaviorismus

  • F. Skinner, USA; 20.století
  • snaží se trochu poznat i „černou schránku“; – S-O-R (stimul, organismus, reakce)
  • chování je i trochu ovlivněno určitými vnitřními faktory, intervenující proměnná (vnitřní faktory)
  • zabýval se tím, jakou roli má odměna a trest při formování odpovědi na podnět
  • zakladatel „programovaného vyučování“ -> učebnice se nepřešla stránku po stránce, ale byla tam otázka při jejímž správným zodpovězení se posouvalo dál (odměna) a při špatné odpovědi se vrací zpět (trest)

 

Behaviorismus „behavior“ = chování

  • J.B. Watson, USA, 1913 – první náznaky
  • je zcela orientován na chování, říká, že psychologie je věda o chování
  • odmítá prožívání a introspekci, všechno staví na registrovatelných faktech, je nekompromisní
  • S-R …… Stymul(podnět) a Reakce
  • „Dejte mi tucet zdravých jedinců a já vám z nich vychovám, co budete chtít“ J.B.Watson, co je vevnitř, je úplně jedno

 

Hlubinná psychologie (Psychoanalýza)

  • lidské projevy jsou složitou souhrou procesů vědomých a nevědomých
  • nevědomí (podvědomí) obsahuje psychické jevy, který si obvykle neuvědomujeme, ale přesto je to součástí života, ovlivňuje nás to a dokonce ho ovlivňuje rozhodující silou

 

Sigmund Freud (* Příboru 1856-1939)

  • pracuje s nevědomím, rozhodující složka lidské psychiky, rozlišil vaginální a klitoriální organismus
  • hybná sila – dva pudy: sexuální (eros) – cíl je dosáhnutí slasti, destruktivní (thanatos = „pud smrti“) – cíl je ničení
  • veškerý duševní je pouze důsledkem prolínání těchto dvou pudů

 

Carl Gustav Jung (1875-1961)

  • zakládá ananlytickou (komplexovou) psychologii
  • původně s Freudem, později se odpojil – rozšířil jeho teorii nevědomí
  • hlavním motorem nejsou jen ty dva pudy, ale je jich více (touha po moci, …)
  • nevědomí dělí na dvě skupiny->individuální nevědomí-názor jako Freud, patří tam zapom.zážitky ze životě jedince
  • kolektivní nevědomí-obsahuje koncentrovanou zkušenost celé historie lidstva
  • Archetypy (praobrazy)
  • poděděny od předků, jedinec se s nimi nemohl setkat, objevují se ve snech, v tíživých situacích, při duševních chorobách

 

Alfred Adler

  • rozešel se s Freudem
  • vytváří individuální psychologie
  • veškeré psychické dění se řídí principem finality, neboli principem teleologickým principem
  • pro psychické dění není důležité příčina, ale účel (něco děláme za nějakým účelem – NÉ z určité příčiny)
  • základní životní cíl je určován potřebou začlenit se do společnosti a uplatnit se v ní v lepším případě mít moc, základ.
  • cílem (pudem) je touha po moci
  • při naplňování touhy po moci se objevují překážky – začneme se porovnávat s ostatními a získáváme pocit méněcennosti
  • jedinec s pocitem méněcennosti se ho snaží překonat :
  • přímou cestou – kompenzujeme ho jinou (společensky žádoucí) aktivitou, je k tomu potřeba vůle, vytrvalost a trpělivost
  • nepřímou cestou – ovládnu své okolí prostřednictvím své nemoci (fyzická či psychická), i podvědomě

 

Getstaltismus (tvarovací psychologie)

  • vznik v Německu, Wertheimer, Kaffka
  • reakce proti atomismu, celek není možno vysvětlit jen z jeho částí
  • nadsumativnost – celek je něco víc, než všechny jeho části, strukturuje se podle určitých tvarů daných nervovou soustavou

 

Neopsychoanalýza

  • vychází z Freuda ale odklání se od něj
  • připouští podvědomí, zahrnuje i zážitky z dětství, hl. zdroj konfliktů je vrstva společenská

 

Humanistická psychologie

  • hl. principem je, že odmítá jakékoli mechanistické pojetí člověka,
  • odmítá přístup nomotetický – hledá obecné zákonitosti, které by platili pro všechno
  • zdůrazňuje přístup idiografický – objevování jedince, nejdůležitější pro psychiku je, jak sám sebe člověk vnímá a přemýšlí o sobě = sebepojetí, každý člověk má dát životu smysl
  • člověk je dobrý – negativní chování vzniká vnějšími podmínkami

 

Psychologické disciplíny (vědy)

Základní disciplíny

  • obecná psychologie- obecně platné zákonitosti, to, co je společné všem (paměť, vnímání,…)
  • psychologie osobnosti – zkoumá podobnosti a rozdíly mezi jednotlivci
  • vývojová psychologie – jak se psychika mění v čase – stárnutí
  • sociální psychologie – zkoumá vliv společnosti na psychiku člověka
  • psychopatologie – zkoumá chorobné abnormality

 

Speciální disciplíny

  • zoopsychologie – rozdíly mezi živočišnými druhy, modely pro chování
  • diferenciální psycho – zkoumá rozdíly mezi pohlavími, národy, rasami, rozdíl neznamená ani plus ani mínus, je prostě jiný
  • psychometrika – zabývá se snahou a měřením psychických jevů
  • psycholingvistika – zkoumá vztahy mezi psychikou a řečí

 

Aplikované disciplíny

  • Pedagogická psychologie – sleduje činnost člověka v podmínkách výchovy, zkoumá činitele, kteří ovlivňují chování a vzdělávání
  • Psychologie práce – jak se mění pracovní výkon pod vlivem okolností (skupina, prostředí)
  • Psychologie klinická (zdravotnická) – diagnostika duševních nemocí, otázky psychoterapeutické péče o nemocné
  • Psychologie soudní (forenzní) – studuje zločinnost, zachycuje psychologii pachatelů
  • Psychologie sportu, dopravy, reklamy.

 

Psychologický výzkum

  • cílem vybádat a analyzovat zkušenosti a chování jednotlivců a skupin 
  • provádí se laboratorní výzkum (kontrolovaný, v umělém prostředí) a terénní výzkum (nekontrolovaný, v přirozeném prostředí)
  • užívá různé metody a kombinuje je 

Pozorování

  • sledování v přirozených (běžných) situacích
  • a) extrospekce – psycholog pozoruje druhé
  • b) introspekce pozoruji sám sebe, můžeme nahlédnout do prožívání

Experiment

  • pozorování subjektu, kterému byly změněny podmínky, účelem je ověřit nebo vyvrátit hypotézu (hledá se příčina a důsledek = kauzalita)
  • kvaziexperiment: experiment, kde nelze jednoznačně rozdělit osoby do skupin a porovnávat jejich reakce (rozdíly mezi muži a ženami)

Testy, psychotesty

  • jsou zaměřeny na zjištění individuálních charakteristik jedince, osobnosti např. při příchodu do zaměstnání, léčení 
  • kvalitní, detailní info – lidé mají tendenci vypovídat, jací by chtěli být, než jací ve skutečnosti jsou

řešení:

  • a) lžiotázky – velké množství otázek, 1 se opakuje několika způsoby
  • b) projektivní testy – osoba neví, na co je tázána, nemůže odpovídat, jak by chtěla (inkoustové skvrny)

Rozhovory

  • a) řízený předem připravené otázky
  • b) neřízený otázky vyplívající z rozhovoru

Explorační metody

  • zjištující metody
  • a) sociometrie zjištování vztahů v malých sociálních skupinách
  • b) obsahová analýza zkoumá výskyt určitých témat v médiích i jinde
  • c) sémantický diferenciál měření významu různých objektů a jeho srovnávání (škála)
  • d) dotazník sebrání méně informací od hodně lidí

Psychodiagnostické metody

  • soubor metod postihujících úroveň vývoje člověka, vlastnosti jeho osobnosti, aktuální stav, předpoklady dalšího vývoje
  • výkonové testy, testy osobnosti.
💾 Stáhnout materiál   ✖ Nahlásit chybu
error: Content is protected !!