Otázka: Kritéria hodnocení v dramatické výchově a osobnost učitele
Předmět: Pedagogika, Dramatická výchova
Přidal(a): vami
V dramatické výchově je důležitý rozvoj osobnosti.
- Dramatická výchova úzce souvisí s pedagogikou a psychologií
- Rozvíjí osobnost daného jedince
- Podporuje jeho tvořivost fantazii např.
- hry na rozvoj komunikace
- hry na rozvoj smyslů
- hry na rozvoj empatie
- Rozvíjí představivost
- Podporuje obrazotvornost (vyprávění příběhu kdy skupina jedinců ho bude doplňovat zvuky či bude sama dotvářet jeho závěr)
- Cvičení všech smyslů
- Sluch (zaměření na zvuky např. děti zavřou oči, učitel něco udělá (třeba zavře okno, projde se po místnosti) a děti poznávají dané zvuky. Také lze děti spárovat, jeden člen by si něco četl, druhý na něj mluvil a ten první se musí soustředit jen na čtení)
- Zrak (možno zlepšovat například tím, že danému jedinci ukážeme věci na stole, pak zavře oči, vedoucí něco změní a on bude rozpoznávat právě ty změny. Dalším cvičením na zrak je to, že někdo ukáže sérii pohybů a druhý to zopakuje…)
- Hmat (cvičit poznáváním věcí se zavřenýma očima…)
- Atd…
- Důležité se naučit relaxaci (umět se uvolnit a překonat napětí)
- koordinace těla, mysli, srdce a ducha (můžeme dosáhnout skrz hudbu, tanec…)
- mluvní kultura
- umět vyjádřit svůj názor
- překonání strach (např. z neúspěchu…)
- pohybová kultura
- sociální komunikace
- rytmické cítění
Rozvíjení osobnosti přes dramatickou výchovu
- rozvoj jednotlivce jako osobnosti v oblasti osobnostní, sociální a dramatické. Přičemž jádrem všech činností směřujících k tomuto rozvoji je dramatická hra, která rozvíjí:
- Dítě si osvojuje v praktických dovednostech tolerantní jednání skrze poznávání sama sebe, tvořivého myšlení a jednání ve všech oblastech uměleckého směru (literárně-dramatický, pohyb, výtvarný, hudební)
K osobnostnímu rozvoji jedince nám slouží např.:
– hry a cvičení, které rozvíjejí uvolnění a schopnost koncentrace
– hry a cvičení, které uvolňují představivost, obrazotvornost a dynamiku
– hry a cvičení prohlubující pohybové dovednosti
– hry a cvičení rozvíjející řečové dovednosti
– hry a cvičení na rozvoj paměti a logického myšlení
K soc. rozvoji jedince využíváme např.:
– dramatické hry a improvizace se situacemi, v nichž jde zejména o řešení konfliktů
– dramatické hry a improvizace, v nichž účastníci (žáci, učitel…) vstupují do rolí a jednají v nich
– dramatické hry a improvizace s ději, k nimž lze čerpat náměty z reality i uměleckých děl
– hry a cvičení na kontakt a sociální komunikaci