Otázka: Sociální pedagogika
Předmět: ZSV, Pedagogika
Přidal(a): klokanek
Sociální pedagogika – je hraniční pedagogická disciplína, která:
Užší pohled
-
Zabývá se péčí o sociálně problémové jedince a skupiny (děti a mládež s problémovým chováním, z problematického sociálního prostředí, opuštění jedinci, jedinci v krizových situacích).
-
Zabývá se výchovným působením i mimo vyučování.
Širší pohled – socializace jedince do společnosti a působení jedince na sociální prostředí.
-
Zkoumá sociální vztahy v procesu výchovy.
-
Zkoumá vliv sociálního prostředí na člověka.
Historické pohledy a východiska:
-
Na vznik sociální pedagogiky měl vliv i rozvoj sociologie. Její zakladatel byl A. Comte. Výchovu pokládal za důležitý prostředek socializace, který měl přispívat ke stabilizaci společnosti a chránit ji před rozpadem.
-
Sociální pedagogika vznikala jako reakce na společenskou situaci 2. poloviny 19. století, která s sebou nesla obrovské množství sociálních problémů (např. dětská práce, negramotnost chudých vrstev lidí, stěhování za prací, výskyt sociálně- patologických jevů).
-
Sociální pedagogika je oborem poměrně novým, ale její počátky můžeme nalézt i dříve v pedagogicko-psychologických úvahách o vlivu výchovy na jedince.
-
Samotné označení oboru se objevuje mnohem později a intenzivnější zájem o tuto disciplínu se u nás začal objevovat až v 90. letech 20. století díky prudkému rozvoji sociálních věd.
Norma
-
požadavek, předpis nebo měřítko, které je stanovené nějakou autoritou ve společnosti
-
normy chápeme jako osvědčené, přípustné, správné a žádoucí
-
existuje norma ideální (zákony, pravidla) a norma průměrná
Sociální normy
-
Jsou standardy, které regulují chování a prožívání jedinců ve skupině. Tyto normy definují chování, které je ve skupině přijatelné. Rozdělují tak chování na přípustné a nepřípustné.
-
Funkcí norem a hodnot je řídit sociální jednání.
-
Jsou to pravidla, požadavky kladené společností.
-
Jsou psané (zákony) a nepsané (slušné chování).
-
Skupiny norem:
-
zvyky, obyčeje – nepsané normy, jsou nejméně trestány (pozdravení, nevhodné oblečení)
-
zákony – psané, za nedodržování zákonů jsou postihy
-
– zajišťují fungování společnosti (např. proti krádežím, podvodům)
-
-
tabu – nezveřejňovaná pravidla, přísné zákazy (incest, lidožroutství)
-
Deviace
-
Je jednání člověka, které se odchyluje od nějaké sociální, kulturní, etické nebo morální normy, pravidla. Takové chování se označuje jako deviantní a jednající člověk jako deviant.
-
Může být negativní, ale i pozitivní. (v určité společnosti se objevuje osobnost, společenství lidí, kteří jsou posuzování jako devianti, ale z dnešního hlediska jsou přínosem – disidentská činnost, knihy o sexu).
-
Jsou to např. krádeže, podvody, nedodržování slibů a dohod, dopravní přestupky, alkoholismus, užívání drog apod.
-
Tito lidé, kteří vědomě porušují řád, se mnohdy sdružují do různých skupin. Tím vytvářejí např. gangy, černý obchod, hnutí skinheads, extremistické strany, sekty. Tato společenství se staví proti řádu společnosti a při tom si vytvářejí svá vlastní pravidla, zvyklosti a dohody.
Asociální chování
-
Je chování, které porušuje společenské normy, ale intenzitou nepřekračuje právní předpisy, je v rozporu s morálkou.
-
Poškozuje většinou sebe samého, bývá setrvalé a časté, vyžaduje speciálně pedagogický přístup v poradenské i ústavní péči ve speciálních výchovných zařízeních.
-
V pedagogickém působení je podstatná motivace, intenzita působení a jeho dopad a diagnostika příčin a jejich odstranění (přijetí partou, upoutání pozornosti, problémy v komunikaci, neúspěch, šikana, reakce na náročnou situaci).
Asociální poruchy:
• útěky
• záškoláctví
• závislostní chování – toxikomanie, narkomanie, alkoholismus, gamblerství
• sexuální deviace – fetišismus, exhibicionismus, sadismus, masochismus, pedofilie, zoofilie, nekrofilie, incest
• sebevražda
Antisociální chování
-
Protispolečenské jednání, poškozující společnost i jedince.
-
Porušení zákonů daných společností, ohrožuje společenské hodnoty, včetně lidského života.
-
Náprava ústavní péčí (školská zařízení, věznice), ale je velká pravděpodobnost recidiv.
Antisociální poruchy:
• krádeže, loupeže (rozdíl je v ohrožení společnosti, loupež je většího měřítka)
• vandalství
• sexuální delikty (pohlavní zneužití, znásilnění)
• zabití, vraždy
• vystupňované násilí, terorismus, rasismus
• organizovaný zločin
• trestná činnost související s toxikomanií či narkomanií
Socializace
-
Je proces začleňování člověka do společnosti.
-
Socializace je celoživotní proces.
-
Jde o osvojování způsobů chování ve společnosti, seznamování s prostředím, osvojování společenských norem a o plné přizpůsobení společenskému životu.
-
Probíhá-li socializace úspěšně, jedinec má osvojeny sociální normy, hodnoty, vystupování, ale také i sociální role.
-
Subjekt socializace je jedinec, který působí na společnost, a společnost působí na něj.
Sociální prostředí
-
Je to sociální systém tvořený lidmi, jejich vztahy a společnými aktivitami. Je to prostředí, ve kterém člověk žije a pracuje.
-
Jevy, situace, vztahy, které člověka obklopují v rodině, sociální skupině, společenské vrstvě a v celé společnosti.
-
Sociální prostředí výrazně ovlivňuje socializaci jedince, protože to, v jakém prostředí se zdržujeme, se odráží v chování jedince. Je rozdíl, jestli jsme vychováváni v dysfunkční rodině nebo v rodině, kde se nám rodiče plně věnují. Pokud se pohybujeme v bezproblémovém (méně problémovém) prostředí, naše začlenění do společnosti bude daleko snazší.
-
Vývoj jedince ovlivňuje mnoho prostředí a mnoho faktorů v něm. Nejčastějším prostředím, které jedince ovlivňují, je rodina, škola, vrstevnická skupina, lokální prostředí (hospoda, klub, knihovna, vězení, prostředí nemocnice, místo bydliště – venkov, město).
-
Socializaci ovlivňují tato prostředí:
-
mikroprostředí – ovlivňuje jedince – rodina, školní kolektiv, třída, přátelé, emoce (přímé meziosobní interakce)
-
mezoprostředí – působí na skupinu lidí a utváří vztahy (sociální vazby) mezi mikroprostředím (město, škola, kolemjdoucí)
-
makroprostředí – působí na větší skupinu lidí – ovlivňuje ho společenská situace, ideologie státu, kultura (region, kultura, jazyk, politika, podnebí)
-
Sociální status (- hierarchické umístění, které si stále držíme)
-
Sociální postavení člověka nebo jiného tvora ve vertikální hierarchii společnosti.
-
Odlišné sociální statusy jsou dány úrovní vzdělání, kvalifikací, bohatstvím, mocenskou pozicí. Takto vznikají sociální vrstvy, třídy – které mají odlišnou prestiž. (Dle pedagogického slovníku).
-
Vymezuje práva a povinnosti jedince ve vztahu k ostatním a zároveň také formuje očekávání, které je požadované v určitých situacích.
-
Hodnocení pozice, společenská vážnost, prestiž.
-
Vztah mezi různými sociálními statusy vymezuje sociální role.
-
Sociální status se dělí na vrozený, získaný a připsaný.
-
vrozený (do bohaté rodiny, chudé rodiny, vzdělané rodiny, žena x muž)
-
získaný (student gymnázia vs. student na základní škole)
-
připsaný – přidělený společností (lékař vs. popelář, politik vs. dělník)
-
-
Očekávané symboly (např. dáma – důstojnost, krása, pěkné šaty; podnikový ředitel – auto, mobil, doutník, obydlí).
Sociální role
-
Je očekávaný způsob chování člověka v určité roli ve společnosti.
-
Na rozdíl od sociálního statusu, rolí máme více – můžeme je střídat podle situace.
-
3 základní přístupy jedince k sociální roli:
-
ztotožnění (přijmutí role)
-
distanc/odstup (jedinec roli navenek hraje, ale vnitřně se s ní neztotožní)
-
odmítnutí role
-
-
Mohou být:
-
krátkodobé a dlouhodobé
-
nucené (žena) a volitelné (zaměstnání)
-
-
Každá osoba hraje více rolí najednou (žena, manželka, matka, sestra, kamarádka, teta, kuchařka, uklízečka, sexuální partnerka).
-
Role známe už z historie (kasty).
Sociální pozice (= sociální status) – vyjadřuje místo, které jednotlivec zaujímá ve společnosti
-
distanc rolí – nepřijetí role
-
falešná role (úspěšný podnikatel, ale podvodník)
-
konflikt rolí (žena – role matky vs. pracovní role v zaměstnání)
Sociální klima školy
-
Je to dlouhodobý jev buď pozitivní, nebo negativní.
-
Je to vnímání, prožívání, hodnocení a reagování všech aktérů školy (ředitel, učitel, žák, školník, uklízečka atd.) na to, co se ve škole odehrálo, právě odehrává nebo má v budoucnu odehrát.
-
Je vnímané jako fyzikální i psychologické prostředí školy, které následně ovlivňuje vztahy mezi aktéry (žáci, učitelé).
-
Má také vliv na chování žáků, ale také na jejich motivaci k výkonu, na průběh učení i na učební výsledky. Se školním klimatem souvisí výkonnost třídy. To znamená, jaký je počet úspěšných žáků ve srovnání s neúspěšnými – dobré školní klima prospívá nejen žákům, ale působí také na psychické rozpoložení učitelů a vedení školy a na jejich pracovní spokojenost.
-
Bývá často spojováno s náladou, životem ve škole, vztahy se spolužáky a učiteli.
Vrstevnické party, skupiny
-
Kromě rodiny a školy, ovlivňují chování a vývoj jedince také vrstevnické party. Ty mají velký vliv zvláště v období puberty. Hodně důležitým faktorem je typ party, se kterou se jedinec stýká (party, které se stýkají kvůli společnému zájmu – společná muzika, sport / drogově závislí lidé).
-
Některé party se mohou vytvářet z důvodu nudy (dysfunkční rodina), některé páchají kriminální činnost (potřeba obstarat si peníze na drogy, gamblerství).
Sociálně patologické jevy
-
Jevy, které společnost označuje jako nežádoucí, protože jsou v rozporu se zákonem a s právními, sociálními normami.
-
Je to takové chování, které je charakteristické tím, že je nežádoucí, vede k poškozování zdraví, prostředí, ve kterém člověk žije a pracuje. Svým chováním může ovlivňovat nejen sebe, ale i celou skupinu lidí.
-
-
Za nejzávažnější sociálně patologické jevy se považuje
-
kriminalita
-
ublížení na zdraví, majetku, krádeže, apod.
-
zneužívání drog
-
rasismus
-
záškoláctví
-
gambling
-
vandalismus, sprejerství
-
zneužívání dětí a žen
-
prostituce, domácí násilí
-
agresivita a šikana
-
-
-
Abychom předcházeli těmto patologickým jevům, působíme na společnost (děti, mládež) primární prevencí
-
základním principem je výchova žáků ke zdravému životnímu stylu, k osvojení pozitivního sociálního chování a utváření pevných osobnostních postojů.
-
cílem je zabránit výskytu rizikového chování nebo co nejvíce omezit škody působené jejich výskytem mezi žáky
-
Probíhá formou: přednášek, projektů, diskuzí, zážitkových kurzů – realizuje ji pedagog nebo externí pracovník z neziskových organizací
-
Sekundární prevencí se zabýváme ve chvíli vzniku a výskytu problémového chování
Zabývá se jí školní psycholog, metodik prevence a případně další subjekty (policie, neziskové organizace, PPP).