Otázka: Sociální politika
Předmět: Společenské vědy, Politologie
Přidal(a): Sagitt
FUNKCE SOCIÁLNÍ POLITIKY
= schopnost SP vyvolat určité efekty – účinky,
- Ochranná fce
- Řešení již vzniklých sociálních problémů. Události, kdy je jedinec či sociální skupina, znevýhodněna ve vztahu k ostatním,
- Zmírňují či odstraňují důsledky sociálních problémů (dávky, služby),
- Vychází z humanitních snah společnosti,
- Rozdělovací/Přerozdělovací/Redistribuční fce
- Co, jak, kdy, komu a dle čeho přerozdělit,
- Pozornost směřuje ke mzdám a důchodům – k jejich redistribuci,
- Nejde o prvotní rozdělování – rozděluje se to, co již bylo rozděleno trhem,
- Cíle přerozdělování,
- Zajištění důstojných životních podmínek všem občanům,
- Zajištění rovných šancí,
- Zabezpečení do nejlepšího fungování společenského systému,
- Odstranění nedokonalosti trhu,
- Nástroje přerozdělování,
- Státní rozpočet a veřejné rozpočty (krajské), pojištění a další instituce (neziskovky, nadace, církve),
- Lorenzova křivka (důchodová křivka) – používá se k znázornění rozdělování důchodů ve společnosti.
- Státní rozpočet a veřejné rozpočty (krajské), pojištění a další instituce (neziskovky, nadace, církve),
-
-
- Typy přerozdělování,
- Vysoká míra přerozdělování – oslabuje podněty k práci a podnikání/vede k pasivitě. (př. podnikatelům může vysoké zdanění tlumit jejich aktivitu a motivaci)
- Nízká míra přerozdělování – oslabuje stabilitu společnosti. Následkem je nedostatečný rozvoj vzdělávacího systému, vyšší výskyt chudoby a sociální neklid (chudoba=nízký odbyt > kolaps hospodářského systému),
- Střední míra přerozdělování – měla lidi motivovat, neměla vyvolávat nepokoje ve společnosti,
- Typy přerozdělování,
-
- Homogenizační fce
- Zajišťují stejně šance pro všechny (př. na vzdělání, zdravotní péči, pracovní uplatnění),
- Souvisí s přerozdělovací fcí > příjmové vyrovnání > zmírnění sociálních rozdílů,
- Cílem je dosáhnout co nejvyššího stupně stejnorodosti v uspokojování základních životních potřeb,
- Stimulační fce
- Podporovat, podněcovat žádoucí sociální jednání (fce produktivity),
- Jde o opatření SP, která ovlivňují přímo výkonnost pracovní, a to i ve vzdělání,
- Preventivní fce
- Předcházení nepřiznivým sociálním situacím – chudoba, nezaměstnanost, zdravotní poškození,
- Zabraňuje vznik nežádoucích sociálních situací – SP směřuje opatření k odstraňování příčin nepříznivých sociálních situací,
- Plní všechny obory SP – nejzřetelněji vzdělávací a zdravotní politika,
- Předpokladem je rozsáhlá osvětová činnost a poradenství všeho druhu.
Sociální politika
- Dnes samostatná vědecká disciplína, která je součástí každé vyspělé společnosti,
- Cílevědomá činnost státu, obcí, organizací, institucí, nadací i zaměstnavatelů, které mají vytvářet podmínky, kterými by se omezily příčiny sociálních nerovností a zajistí předpoklady pro rozvoj jedince nebo sociálních skupin ve společnosti,
- Pojetí sociální politiky
- Široké pojetí SP,
- Snaží se ovlivnit jednání států, kterým se ovlivňují lidé a sociální sféra,
- Užší pojetí SP,
- Vnímá jako součást nějaké jiné politiky (nějaké oblasti politiky – př. hospodářské), př. proložena oblast zaměstnanců, zaměstnavatelů, mezd, dovolených, volna,
- (př. v době krize zkrátit pracovní dobu, aby mohli přijmout nové zaměstnance – riziko snížení mzdy, vykořisťování zaměstnanců (za < hodin > práce),
- Nejužší pojetí SP,
- Redukuje se na opatření ve prospěch lidí v nouzové situaci (opatření, která SP může poskytovat),
- Široké pojetí SP,
SP může být
- Aktivní (perspektivní) – (předcházení vzniku soc. problémů),
- Ex ante (politika aktivní zaměstnanosti – vytváření nových pracovních míst),
- Pasivní (retrospektivní) – (zmírňuje soc. problémy),
- Ex post (pasivní politika zaměstnanosti – podpora v nezaměstnanosti, přísp.
na zaměstnávání osob se zdravotním postižením,
- Ex post (pasivní politika zaměstnanosti – podpora v nezaměstnanosti, přísp.
Sociální ochrana
- za úkol zabezpečit SP,
- Zahrnuje právo na soc. péči, právo na zdravotní prevenci, léčbu (zajištěno zákony – zdravotní pojištění – pokud člověk nevydělává, hradí ho stát),
- 3 typy SO:
- Preventivní SO – dány mechanismy, zabraňující vznik soc. problémů a narušení integrity společnosti (Policie, hygienické sl., poradenské sl., školení BOZP, dopravní výchova u děti na ZŠ),
- Obecná – všem (zákazy – př. zákaz koupání/příkazy – povinná školní docházka),
- Adresná – pouze jedincům/skupinám (karanténa),
- Terapeutická (léčebná) SO – poskytnutí soc. sl. nebo dávky,
- Obligatorní (povinná) – máme nárok, pokud splníme určité podmínky,
- Fakultativní (dobrovolná) – dobrovolné očkování,
- Rehabilitační SO – nejnovější (vznikl z důsledku rozvoje společnosti) > př. rehabilitace zdravotní – člověk, který po nehodě zůstal na vozíku,
- U nás SO poskytuje soc. správa,
- Preventivní SO – dány mechanismy, zabraňující vznik soc. problémů a narušení integrity společnosti (Policie, hygienické sl., poradenské sl., školení BOZP, dopravní výchova u děti na ZŠ),
Sociální správa – řada orgánů, institucí, které se tím zabývají (př. zdrav. Zařízení, školy).
Sociální problém – situace přesahující osobní rámec klienta a zasahuje i do života ostatních lidí, a proto vyžaduje řešení (chudoba, vys. nezaměstannost, nízká porodnost apod.).
Sociální událost – věc, která zasáhla konkrétně klienta (ztráta zaměstnání). Můžeme odlišit; obsahem, délkou, či dle závažnosti).
Typy životních situací
- Přirozené Biologické – dospívání,
- Sociální – založení rodiny,
- Nepřirozené Bio – nemoc,
- Soc. – chudoba,
Sociální zabezpečení – poskytuje ochranu lidem v těžkých životních situacích (nezaměstnanosti, ohrožení zdraví aj.).
- Sociální pojištění
- pilíř; Povinný finanční systém, zajišťující občana pro budoucí sociální událost,
- Povinné – nemocenské a důchodové (nemocenské – nemoc/úraz nejsem schopný pracovat / důchodové – zabezpečuje případy ztráty příjmu),
- Dobrovolné,
- Dávky mohou být krátkodobé (ošetřovné) a dlouhodobé (penzijní dávky)),
- Státní sociální podpora
- pilíř; Podílí se krytí, výživu a základní os. potřeby děti a rodin,
- Od r 1995 – poskytování dávek určité skupině obyvatelstva,
- Rozdělujeme na dávky závislé na výši příjmu (přídavek na dítě) a nezávislé na výši příjmu (pohřebné),
- Sociální pomoc
- pilíř; poskytována občanům v hmotné nouzi k uspokojení základních potřeb v nezbytném rozsahu.
- léta – poskytována formou dávek nebo soc. sl.
- Zahrnuje 3 oblasti pomoc v hmotné nouzi,
- Pomoc soc. sl. (zák. o soc. sl.),
- Dávky poskytované os. se zdrav. pos..
Cíle SP
- Zlepšení základních podmínek života obyvatel, zabezpečení sociální suverenity a sociálního bezpečí,
- Cílová SP – soc. cíle a zájmy jsou důvodem vzniku rozvoje subjektu nebo smyslem jeho existence,
- Instrumentální SP – soc. polit. zájmy subjektu jsou jen prostředkem k dosažení cíle,
→ soc. polit. sledujeme své zájmy a cíle,
→ cíle se vyvíjejí a mění v čase,
- V demokratickém státě soc. subjekty soupeří o prosazení svých zájmů (volby=většinový názor).
Cíle SP = žádoucí, chtěné stavy sociálních systémů v budoucnosti (jde o soustavu cílů → ty naplňují obecný cíl = rozvoj člověka).
- Prosazování rovných příležitostí (ke vzdělání, prac. příležitostem),
- Předcházení soc. a eko. ohrožením a rizikům (cílem blahobyt občanů),
- Blahobyt= os. bezpečí, přiměřené bydlení, získání vzdělání, zabezp., záruka odpočinku.
Tvorba a formulace cílů
- SP se zaměřuje na prospěch lidí – důležité názory a postoje občanů na SP státu (názory jsou různé a nestabilní),
- SP je prostředkem pro politické soupeření – volby (lidé přiklánějí, kdo jim poskytne vyšší výhody),
= druh rozhodování – má vliv:
- Znalost a hodnocení reality řízeného systému,
- Harmonizace představ subjektů,
→ při formulaci cílů dochází k řadě konfliktů (rozdíl mezi cílí a prostředky, které jsou k dispozici),
→ opatření přímý vliv na život každého člověka – pokud cíle nevyhovují – konflikt,
= výsledný soubor cílů – výsledkem jednání všech subjektů a objektů,
- rozhodující a formulující cíle = rozhodovatel:
- Rozhodovatelé, kteří neplánují, ale řeší krátkodobé cíle (konzervativní),
- Rozhodovatelé, kteří se zaměřuj na dlouhodobé, detailnější cíle,
→ v praxi oba typy kombinují,
→ konzervativní typ byl prvotní – v reakci na společenský vývoj se postupně vyvinul dlouhý typ – ten v současných vyspělých státech převažuje,
V ČR snah rozšiřovat druhý typ rozhodování = zaměřit se na dlouhodobé cíle.
MODELY SP
= vzory pro tvorbu aktuální soc. politiky, liší chováním státu (liší se rozsahem a způsoby angažovanosti).
Snižuje se redistribuce (důvodem omez. eko zdroje), nutné obnovit individuální odpovědnost za vlastní osud a živ. standard.
- Model demokratického socialismu
- Důraz na hosp. aktivity státu,
- Rozsáhlá redistribuce,
- Zaručuje a prosazuje široké jištění obyvatel, rovnost a spravedlnost,
→ redistribuční model SP.
- Model sociálně demokratický
- Uznává a prosazuje rozmanitost hosp. a soc. subjektů,
- Redistribuce nižší,
- Centrem zájmů svoboda, soc. spravedlnost, solidarita a participace,
→ výkonný model SP,
- Model sociálně liberální
- zásahy státu v eko. obl. i soc. na nezbytné min.,
- Zdůrazňuje význam soukromého sektoru,
- Míra redistribuce výrazně omez.,
- nerovnost přirozená – výsledkem individuálních snah a zásluh,
- Důraz na os. odpovědnost každého subjektu → reziduální model SP,
- Redistributivní model SP = občanský, strukturální, univerzalistický,
- Dominantní roli má stát,
- rozsah redistribuce. Dávky vypláceny plošně,
- soc. pojištění obyvatelstva,
- Tento model v současnosti ve zdrav. poj. ČK,
- Výkonový model SP = korporativní,
- Redistribuce nižší,
- V SP rozdělují prostředky v závislosti na výkonu občanů – na základě pracovního výkonu a zásluh. Zohledňuje se výše příjmů, délka odpracované doby,
- Stát garantuje základní společensky uznané min. potřeb – tím vytváří prostor pro působení nestátních subjektů,
- V ČR v nemocenském a důchodovém zabezpečení,
- Reziduální model SP = konzervativní, neoliberální,
- Spoléhá na trh (Na, Po, inflace) a na rodinu – pokud selžou nastupuje stát,
- míra redistribuce,
- Malá síť soc. sl. – platby občanů,
→ uváděné země spíše inklinují k danému modelu SP,
→ SP v zemi je výsledkem kombinací všech 3 typů.
VZTAH HOSPODÁŘSKÉ A SP
- Mezi hosp. a SP existuje vzájemná spojitost a podmíněnost,
- Nejsou shodné, ale mají mnoho společného,
- HP se zaměřuje na ovlivňování hospodářských veličin,
- SP se zaměřuje na ovlivňování zdokonalování životních podmínek dětí a rodin.
Hospodářská politika
- Stanovuje stav ekonomiky a přístup státu k ekonomice (rozpočtu),
- Souvisí daně – soustava daní,
- 2 pohledy HP,
- Záměrná praktická činnost státu,
- Vláda navrhuje rozpočet (předkládá parlamentu),
- Vláda navrhuje daně (vyš/niž),
- ČNB může ↓či↑ úrokové sazby,
- Teoretické disciplíny – jde o teoretickou HP,
- Zaměřena na analýzu jevů – poté navrhuje opatření na řešení těchto jevů,
- Jde o teorii jak anulovat schodek → vláda ji využije při řešení problému deficitu veřejných financí – ví co může udělat,
- HP je hraniční disciplínou – hlavně mezi ekonomií a politologií,
- V každé zemi je soustavou institucionálních podmínek.
- Záměrná praktická činnost státu,
Institucionální podmínky HP
- Hospodářský systém – typ uspořádán ekonomiky,
- Koordinační systém,
- Tržně – cenový systém – vztah mezi Po x cenou x Na,
- tržní systém je eko soustava velkého množství tržních subjektů,
- důležité, aby subjekty měli veškeré informace, které mohou ovlivnit rozhodování spotřebitelů i podnikatelů,
- Tržně – cenový systém – vztah mezi Po x cenou x Na,
- Koordinační systém,
→ tento systém vede k optimálnímu využití zdrojů, k maximální hospodárnosti a k max uspokojení potřeb.
- Výhody: hosp., úsporný.
Organizačně – příkazový systém
- Založen na existenci organizací (organizace je chápána jako soustava vědomě koordinovaných činností a sil dvou nebo více lidí,
- Vazby mají povahu nadřízenosti a podřízenosti,
- Jde o soustavnou, vědomou koordinaci jednotlivých činností nějakou autoritou (obec stanovuje pořadníky, lidé podávají žádosti a jsou jim přidělovány byty.
- Politický systém
- Politický názor → jeho nositelem jsou politické strany → každá strana má hospodářsko-politický program a cíle, kterými ho chce dosáhnout,
- Sjednotit zájmy a cíle znamená najít mechanismy kolektivního rozhodování – volby (preference hlasování – lidé důvěřují polit. stranám),
- Nedostatky: Arrowův paradox – dokázal, že neexistuje žádná hlasovací metoda na principu většiny, která by zaručovala respektování individuálních preferencí,
- Byrokracie
- Hospodářsko-politická rozhodnutí přijatá parlamentem a vládou uvádí do života výkonný aparát – úkolem je realizovat rozhodnutí volených orgánů,
- Byrokracie má velkou moc a hrozí nebezpečí zneužití → proto je ta výkonná moc kontrolována,
- Obrannou je legislativní úprava + veřejná kontrola + vytvoření společenského klimatu, který praktiky odsuzuje → ↑ při tom hrají sdělovací prostředky a tisk,
- Velké sociální a zájmové skupiny – zájmové skupiny,
- Působí organizovaně – zaměstnavatelské svazy, odbory,
- Půs. neorganizovaně – př. senioři pobírající starobní důchod, rodiče, studenti,
- Nadnárodní a mezinárodní organizace
- WHO, Mezinárodní měnový fond, UNESCO, OSN, EU,
- Musí respektovat povinnosti a závazky, které vznikají zapojením země do mezinárodní dělby práce → jde o zapojení prostřednictvím mezinárodního obchodu,
Cíle HP – maximalizace společenského blahobytu,
- Svoboda – nepřítomnost překáže, která dovoluje realizovat naše přání,
- Člověk může svobodně sledovat své cíle, ale přitom je omez. tím, že musí sledovat cíle druhých lidí,
- Všichni musí mít stejná práva a stejně chránění,
- Spravedlnost – chápána z hlediska stejných práv pro všechny = stejná pravidla pro všechny,
- Jistota – absence strachu a svobodu,
- Ohrožení jistoty vede k požadavkům k zvýšení jistoty,
- Totální jistota – nedosažitelná,
- Pokrok – postup na vyšší kvalitativní úroveň,
- Nezávislost – suverenita a zodpovědnost za sebe sama a za svoje činy,
- Demokracie
- Nesmí chybět svoboda, spravedlnost, nezávislost,
- Lidé schopni se domluvit na tom, že budou platit určitá pravidla (zákony),
- Racionalita – při uskutečňování cílů se racionálně zvažují jeho náklady, důsledky, srovnává se s jinými cíli.
Tradiční cíl HP
- Tím je zajištění podmínek pro stabilní a progresivní vývoj ekonomiky,
- Hospodářský růst (stabilní eko) – je spojen s ↑ živ. úrovní – to vede k důvěře občanů ve stávající politický systém,
- Naopak hospodářské problémy a krize mohou přivést k moci totalitní strany.