Otázka: Specifika edukace
Předmět: Základy společenských věd
Přidal(a): Laura
SPECIFIKA EDUKACE V JEDNOTLIVÝCH VÝVOJOVÝCH OBDOBÍCH
(význam znalostí vývojové psychologie, vývojové teorie a edukace, význam edukace v jednotlivých etapách ontogenetického vývoje, celoživotní učení, možnosti pedagogického působení rodičů a pedagogů)
Vývojové úkoly v jednotlivých obdobích:
- Rané dětství:
- 0 – 6 let
- naučit se chodit, přijímat pevnou stravu, mluvit, sebeobsluha, vyměšování, rozlišit pohlaví, tvořit pojmy
- osvojení přírodních a sociálních jevů
- Střední dětství:
- 6 – 12 let
- ovládnout dovednosti pro běžné hry; vytvářet positivní vztahy; začlenit se mezi vrstevníky; odlišit mužskou a ženskou roli; rozvoj základních dovedností (počítání, čtení, psaní, formování morálky); hodnotové orientace, svědomí, osamostatňování se
- Dospívání a adolescence:
- 12 – 20 let
- rozvoj zralejších vztahů vrstevníků; přijmout mužskou a ženskou roli, akceptovat vlastní tělesnou stavbu; vybudovat emocionální nezávislost na rodičích; příprava na partnerský/manželský/rodinný život; příprava na výdělečnou činnost; osvojení etiky; dosažení sociální zodpovědnosti v chování
- Raná dospělost:
- 20 – 30 let
- výběr partnera + soužití; založení rodiny + výchova dětí; vedení domácnosti; nástup do zaměstnání; převzetí občanské zodpovědnosti, hledání zájmově blízké sociální skupiny
- Střední věk:
- 30 – 60 let
- postupovat modely dospívajícím dětem; dosáhnout výkonnostního vrcholu v profesu, adaptovat se na psychické, biologické změny v souvislosti se stárnutím
- přebírat zodpovědnost za stárnoucí rodiče
- Pozdní dospělost:
- nad 60 let
- adaptace na úbytek sil a zhoršování zdraví
- adaptace na důchod a nižší příjmy; zvládnutí reality úmrtí partnera; kontakt s vrstevníky; pružně reagovat na nové role
Co má umět předškolák:
- hrubá motorika
- nešikovnost, nekoordinace
- základní pohybové dovednosti, stabilita
- cviky: malé pohyby koordinovaně; cviky ve vodě
- Jemná motorika
- cviky: denní činnosti (česání, mytí, oblékání, čištění zubů)
- stříhání, trhání papíru; navlékání korálků
- manuální zručnost
- grafomotorika
- grafomotorická cvičení: uvolnění prstů, ruhy, zápěstí
- krouživými pohyby – schopnost utvořit špetku (držení náčiní); správné sezení
- Zraková percepce
- pomatování
- umět rozeznávat předměty a obrázky a celek, ale rozložit je i na části (puzzle, pexeso), stejné tvary, převracení, obrácené
- grafomotorická cvičení: uvolnění prstů, ruhy, zápěstí
- sluchová percepce
- nejprve je učit na samohlásky (na začátku a konce slova)
- schopen vyčlenit zvuk, poznat směr; neměl by se nechat vyrušit nepodstatnými zvuky; rozlišování souhlásek na začátku a konci slova (pes)
- Číselné (matematické) představy:
- počítání do 10 – 20; začleňování prvků
Etapy výchovy z hlediska ontogeneze
- kvantitativní a kvalitativní změny – charakteristické pro určité věkové období
- v jednotlivých obdobích: nutné specifické podmínky pro optimální vývoj; výchova by je měla respektovat; využívat vhodné období pro intelektuální, pohybový rozvoj – např. 8 – 10 let = plavání, jízda na kole
- požadavky na vychovatele: přizpůsobovat záměry, úkoly, požadavky věku
Fáze:
fáze výchovného procesu z hlediska utváření charakteru:
- heteronomní:
- neměnné do 6 let
- člověk přijímá veškeré normy a pravidla
- dítě získává zkušenosti – především hrou; nápodoba
- rozumová kontrola bez většího uplatnění
- je – li vychovatel autorita, jedinec úkoly plní bez přemýšlení – roste aktivita + samostatnost dítěte (př. období vzdoru = dítě se spontánně brání poslušnosti a podřízení se)
- autonomní:
- od 6 let
- bohatší sociální zkušenosti; kontakt s více lidmi
- vnitřní motivy + uvědomění si svého chování; vlastní stanoviska k normám; roste kritičnost (puberta); nesouhlas, netrpělivost
- vychovatel: více vysvětlovat + zdůvodňovat požadavky
- Sociální konformity:
- výchovný proces vrcholí
- samostatné usměrňování jednání (pochopení požadavků a potřeb SEF)
- vyzrálost osobnosti: soulad potřeb svých + SEF
- vysoká aktivita jedince – sebevýchova
- fáze výchovného procesu z hlediska metodického
- vstupní diagnóza:
- potřeba hodně informací o vychovávaném: zdravotní stav, intelektové vlastnosti, záliby, sociální podmínky
- užití diagnostických prostředků: rozhovor, sociometrie atp.); možnosti individuální přístupu
- motivace + pg. projektování:
- získání zájmu vychovávaného
- potřeba jasných formulací požadavků (u předškoláků je téměř nezdůvodňujeme)
- u starších: zdůvodnit + vysvětlit podstatu a oprávněnost + správnost
- při stanovení cílů je třeba spolupracovat
- Realizace a regulace:
- vychovávaný se snaží požadavky plnit
- cíl: upevnění žádoucího chování
- potřeba: cvičit + opakovat
- formujeme: postoje, zájmy, přesvědčení trvalejšího charakteru
- Výsledná (výstupní) diagnóza:
- završení výchovného procesu
- výchozí fáze pro pokračování výchovného cyklu
- konfrontace s představami + výsledky výchovného procesu obou činitelů výchovy (oběma poskytujeme zpětnou vazbu)
- používáme například dotazníky, testy atp.
Vztah mezi pedagogem a vychovávaným jedincem:
- pedagog směrem k vychovávanému → autoritativní výchova
- vychovávaný směrem k pedagogovi → submisivní (pedocentrická)
- pedagog k vychovávanému a opačně → kooperativní = ideál