Otázka: Tereziánské reformy
Předmět: Dějepis
Přidal(a): lenule.d92
VÝVOJ ŠKOLSTVÍ OD TEREZIÁNSKÝCH REFOREM
- Tereziánská reforma elementárního školství byla vydána roku 1774
- Šlo o Felbingerův školní řád – Jan Ignác Felbinger byl opat augustiniánského kláštera, kterého do Vídně pozvala Marie Terezie
- Tak vznikla 1. Soustava elementárního školství na Komenského principu jednotnosti
- Na základě toho řádu vznikaly v každé zemi školské komise pro všechny typy škol (normální, hlavní, triviální)
- komise se skládaly z ředitele normální školy, sekretáře a zástupce ordinariátu a úkolem komise bylo zakládat a řídit školy
- v roce 1805 byl vypracován nový kodex, úroveň školství se podstatně zvýšila, ale z tohoto kodexu plynula hlavní zásada a to, že RU nepotřebuje vzdělané lidi, ale dobré poddané
- vzhledem k tomu, že Tereziánská reforma byla spjata s germanizací, v českých zemích rostla potřeba práva mít všechny školy české (na českém území)
- jedním z hlavních buditelů byl Josef Jungmann, který požadoval, aby byl dodržován jazykový dekret z roku 1816 – ten byl velmi důležitý proti germanizační politice vlády, protože prosazoval, aby se na českých školách vyučovala mateřština, rozvíjela jazyková kultura
- roku 1832 předložili autoři spisu (Jungmann a Vinařický) tento dekret hraběti Chodkovi, za tři roky zemské gubernium zamítlo tento dekret a tak výuka pokračovala v duchu Ter. Ref.
- Roku 1848 bylo ve Vídni zřízeno Ministerstvo kultu a vyučování
- Roku 1869 je přijat Hasnerův říšský školský zákon
- Tento zákon: – zavedl povinnou osmiletou školní docházku
– zřídil obecné osmileté školy a osmileté měšťanské školy
– rozšířil obsah vzdělání
– zavedl učitelské ústavy pro vzdělávání učitelů. - Říšský školský zákon mimo jiné deklaroval svobodu vědy a vyučování, prohlašoval všechny hlavní jazyky za rovnoprávné /v českých zemích češtinu i němčinu
- Tento zákon přetrval až do meziválečného období
- Roku 1922 byl vydán Malý školský zákon, který uzákonil:
– osmiletou povinnou školní docházku /i na Slovensku/ - zrušení úlevy na školní docházce
- snížení počtu žáků ve třídě
- zavedení společných tříd chlapců a dívek na všech stupních
- uznání rovnosti učitelů a učitelek
- Za Protektorátu začala německá správa zřizovat řadu obecných, měšťanských, středních a odborných škol, ale také řadu středních škol buďto zavřela nebo přeměnila na odborné školy
- V roce 1941 proběhla tzv. Heydrichova správní reforma, Ministerstvo školství a národní osvěty rušilo střední a vysoké školy (ministrem byl Emanuel Moravec)
- Po válce se vláda snažila co nejrychleji zregenerovat školství a uvést co nejrychleji všechny školy do provozu, což se také podařilo (ministrem školství byl Zdeněk Nejedlý)
- V důsledku překonání okupačních zásahů do školství byla snaha o vytvoření nové jednotné školské soustavy, zestátnění školství, prodloužení povinné školní docházky a uzákonění vysokoškolského vzdělání učitelů.
- Roku 1946 byly zřízeny pedagogické fakulty
- Po Únoru 1948, kdy nastoupila na 40 let vláda Komunistické strany, se školství podstatně změnilo
Hlavní zásady školského zákona:
- vzdělání je povinné, jednotné a bezplatné pro všechny
- právní, organizační a ideové sjednocení celého školství.
- rovné právo všech občanů na vzdělání
- stejná příležitost všech občanů ke vzdělání
- prodloužení povinné školní docházky o 1 rok, tj. do 15-ti let
Členění škol:
- mateřské školy 3 – 6 let
- stupeň /národní/ 6 – 11 let
- stupeň /střední/ 11 – 15 let
- stupeň / gymnázia, odborné školy, vyšší odborné školy/ od 15-ti let
- 1953 povinná osmiletá docházka
- 1960 povinná devítiletá docházka