Otázka: Trh
Předmět: Ekonomie
Přidal(a): maturitní otázky
TRH = určitá oblast ekonomiky kde dochází k výměně činnosti mezi jednotlivými ekonomickými
Subjekty (je to určitý virtuální prostor, kde se střetává nabídka výrobků a služeb od firem
s poptávkou spotřebitelů)
druhy trhu:
– Trh zboží
– Trh výrobních kapitálů
– Finanční trh
NABÍDKA= vyjadřuje množství jednotlivých druhů zboží, které jsou prodávající při dané ceně ochotni
vyrobit a prodávat a kupující jsou ochotni si toto zboží za dané ceny koupit
Dělí se na 3 základní tipy:
CELKOVÁ -souhrn všech zamýšlených prodejů, se kterými
přichází výrobci na trh
INDIVIDUÁLNÍ-nabídka pouze od 1 výrobce
DÍLČÍ-nabídka 1 výrobku od více výrobců
KŘIVKA NABÍDKY= vyjadřuje ochotu podniků prodat za určitou cenu určité množství výrobků
– vyjadřuje závislost nabízeného množství (statků a služeb) na ceně, při ostatních faktorech
neměnných
ZÁKON ROSTOUCÍ NABÍDKY= s rostoucí cenou roste nabídka zboží na daném trhu, více firem
vstupuje na trh. Díváme se očima podniku.
FAKTORY OVLIVŇUJÍCÍ NABÍDKU= cena, kvalita, množství, ekonomická situace státu, konkurence,
ceny substitutů, ceny vstupů, organizace práce technologie
POPTÁVKA= vyjadřuje vztah mezi dvěma veličinami a to mezi cenou nabízeného zboží a
požadovaným množstvím zboží či služeb, které jsou kupující ochotni za danou cenu
koupit.
Dělí se na 3 základní tipy:
INDIVIDUÁLNÍ POPTÁVKA– poptávka jednoho kupujícího po určitém statku či službě
DÍLČÍ POPTÁVKA (TRŽNÍ POPTÁVKA)– poptávka všech lidí z určitého
regionu, po určitém statku či službě
AGREGÁTNÍ POPTÁVKA-poptávka všech lidí v určitém státě po všech
možných statcích či službách nejčastěji
uváděná. Z hlediska ekonomiky nejdůležitější
KŘIVKA POPTÁVKY= ukazuje, za jakou cenu jsou kupující ochotni koupit určité množství
poptávaného produktu.
– vyjadřuje závislost poptávaného množství (statků a služeb) na ceně, při ostatních faktorech
neměnných
ZÁKON KLESAJÍCÍ POPTÁVKY= s rostoucí cenou klesá poptávka po zboží na daném trhu a naopak čím
je cena nižší, tím víc nakupujeme. Díváme se očima zákazníka.
FAKTORY OVLIVŇUJÍCÍ POPTÁVKU= cena, množství, druh zboží, kvalita, jakost, značka, ekonomická
situace státu, reklama, výše mezd, design
CENA A JEJÍ UTVÁŘENÍ NA TRHU
CENA= je směnná hodnota statku, služby, tj. protihodnota potřebná pro získání zboží nebo služby ve směně. Obvykle se vyjadřuje peněžitou částkou, kterou je třeba při získání zboží (služeb) zaplatit za jednotku množství.
CENA: 1.ROVNOVÁŽNÁ-cena za kterou se obchoduje v případě rovnosti nabídky a poptávky. Stav
rovnováhy je na trhu velmi vzácný a výjimečný.
2.TRŽNÍ-cena která vzniká při aktuálním vztahu nabídky a poptávky
Bod E=Tržní rovnováha (angl. market equilibrium) je stav, kdy se poptávka rovná nabídce. Jinými slovy je to stav, kdy dobrovolně nabízené množství zboží se rovná dobrovolně poptávanému množství.
KONKURENCE=proces, ve kterém se střetává nabídka s poptávkou. Střetávají se zde různé zájmy a to
různých ekonomických subjektů. Konkurence může být jak na straně poptávky tak na traně nabídky
dělení:
1. DOKONALÁ
2.NEDOKONALÁ
– MONOPOL
-OLIGOPOL
-MONOPOLISTICKÁ
DOKONALÁ=je pouze užitečná abstrakce, vymyšlená věc která slouží pro lepší pochopení ekonomické
reality, takže ve skutečném světě konkurence dokonalá neexistovala a ani neexistuje.
Charakteristika:-jsou naprosto rovné podmínky pro všechny účastníky trhu
-na trhu je mnoho výrobců kteří vyrábí stejný druh výrobku
-výrobci nemůžou ovlivnit cenu výrobku a jedinou možností je ušetřit při
výrobě
NEDOKONALÁ=trh, na kterém existuje alespoň jeden prodávající (firma), který může ovlivnit tržní cenu.
MONOPOL=na trhu existuje jediná firma s výsadním postavením a nedovolí pustit na
trh konkurenci. Daná firma má absolutní moc nad spotřebitelem.
OLIGOPOL=na trhu existuje několik málo firem, které si rozdělí trh. Přístup do odvětví
přísně omezen, několik málo firem působících na trhu nedovolí vstoupit
konkurenci. Cena není tak vysoká jako u monopolu.
MONOPOLISTICKÁ= podobá se konkurenci dokonalé a to v tom že, na trh vstupuje
mnoho výrobců a vstup není skoro omezen. Velký rozdíl ve
výrobcích. Ceny výrobků se liší, cenová konkurence
MARKETING=proces řízení jehož výsledkem je poznání, ovlivňování, předvídání a uspokojování
potřeb a přání zákazníků. Proces řízení musí být efektivním a výhodným způsobem
zajišťujícím plnění cílů organizace.
MARKETINGOVÉ KONCEPCE = začíná se objevovat v rozvinutých tržních ekonomikách v 50. a 60.
letech. Souvisí se změnou sociálních a ekonomických podmínek po 2.
svět. válce. vzhledem ke stále silnější konkurenci jsou firmy nuceny
hledat nové cesty k uspokojování potřeb svých zákazníků.
1. VÝROBNÍ PODNIKATELSKÁ KONCEPCE
– historicky nejstarší marketingová koncepce
– zákazník preferuje výrobky, které jsou levné a snadno dosažitelné
– zároveň je žádoucí dosahovat vysokých objemů výroby při využívání nové techniky a technologie,
nižší náklady na jednotku produkce, rozsáhlá distribuce výrobků
– cílem podnikatele je dosažení co nejvyššího zisku přes oblast výroby, zejména lepším využíváním
techniky a lepší organizací práce, kvalitní a levný výrobek si totiž rád koupí každý zákazník
– v současnosti je vzpomínaný přístup typický v ekonomikách, kde poptávka převyšuje nabídku,
zákazník se snaží výrobek spíše získat a nepřemýšlí tolik o jeho vlastnostech
2. VÝROBKOVÁ PODNIKATELSKÁ KONCEPCE
– vychází z předpokladů, že zákazník bude při nákupu dávat přednost výrobkům nejvyšší kvality
– podnikatel zaměřuje svou aktivitu především na výrobu výrobků vysoce kvalitních a neustále se je naží zdokonalovat
– při zavádění nových výrobků na trh prezentují výrobci zejména vyšší kvalitu a technické výhody, což někdy vede k „marketingové krátkozrakosti“ – výrobce nevnímá, co se na trhu děje a jaká jsou přání a chování zákazníka
3. PRODEJNÍ PODNIKATELSKÁ KONCEPCE
– vyplývá z hromadné výroby, která potřebuje masovou distribuci a prodej
– cílem výrobce je prodat to, co vyrobil, nikoliv vyrábět to, co by prodal
4. MARKETINGOVÁ PODNIKATELSKÁ KONCEPCE
– vychází z filozofie, že marketing je něco více než prodej
– koncepce vychází z pochopení trhu a následného přizpůsobení výrobku tak, aby jeho výroba byla v souladu s jeho požadavky
– schopnost podniku splňovat požadavky a přání zákazníků vytváří předpoklady pro budoucí růst firmy