Otázka: Výchova a vzdělávání osob s vadami sluchu
Předmět: Pedagogika
Přidal(a): Sierra
Obsah otázky:
- Příčiny a důsledky sluchových vad
- Typy sluchových vad
- Kompenzace sluchových vad, sluchová protetika
- Péče o sluchově postižené
Surdopedie = disciplína speciální pedagogiky, která se zabývá výchovou, vzděláním a rozvojem jedinců s poruchou řeči
a) Příčiny a důsledky sluchových vad
1) Vrozené
- Dědičnost, nemoc matky v období těhotenství (zarděnky, metabolické vady), ozáření rentgenem, rozdílný Rh faktor matky a dítěte
2) Získané
- Dlouhodobý porod s krvácením do mozku nebo labyrintu, infekční choroby, nebo chronické záněty středního ucha, zánět mozkových blan, pobyt v hlučném prostředí
- Důsledky – vada sluchu se odráží ve třech oblastech
- Poznávací oblast
- Oblast vztahů k prostředí (zejména sociálnímu)
- Oblast struktury osobnosti – nejtěžší změny (charakterní, emotivní a volná sféra)
- Mluva deformována, pouze konkrétní myšlení, ztráta zvukového pozadí způsobuje narušení pocitu bezpečí
b) Typy sluchových vad
- Převodní – postiženo slyšení hlubokých tónů, méně slyší nepříznivá slova nebo slabiky a špatně slyší slabě pronášené koncovky slov.
- Postiženo vnímaní úrovně hlasitosti signálu, ale schopnost vnímat základní prvky řeči je zachována, způsobeno deformitou vnějšího nebo středního ucha
- Percepční – snížení sluchu v oblasti vysokých tónů, jedinec slyší vše ale hůře rozlišuje jednotlivé hlásky – hůře rozumí
- Smíšený– potíže obojího druhu, špatně slyší, málo rozumí
Stupně sluchových poruch
- 1 stupeň – Nedoslýchavost
- lehká – sluchová ztráta – 20–40 db – potíže za nevýhodných sluchových podmínek
- střední – sluchová ztráta 40–70 db – selhává porozumění z dálky
- těžká – sluchová ztráta 70–90 db – rozumí řeči hlasité
- 2 stupně – zbytky sluchu
- Sluchová vnímání je omezeno jen na silné zvukové podněty
- Nepostačí k vnímání mluvené řeči, ale pomoci sluchadla můžeme řeč vytvořit
- 3 stupeň – hluchota
- Úplná ztráta sluchu
c) Kompenzace sluchových vad, sluchová protetika
- Vyšetření sluchu
- je důležité zjistit sluchovou vadu, co nejdříve
- mezi 2–4 dnem v nemocnici se provádí miminkům sluchový screening
- u pediatra se vyšetření provádí v rámci prohlídky
- u kojenců reakce na sluchové podněty
- audiometrie – děti v 5 letech – graf slyšení, sluchové vady by měli být nalezeny před tím než dítě nastoupí do školy
- Kompenzace:
- Sluchadla, slouží k zesílení signálu řeči, kapesní – normální velikost, nebo závěsné
- Kochleární implantát – elektronické zařízení, které transformuje zvuk – elektrický signál, tím jsou stimulována zachovalá vlákna sluchového nervu – elektrody jsou zavedeny k Hlemýždi, nejde o obnovu slyšení, ale o umožnění vnímání zvuků prostředí a rozlišování je
- MP (co to je) a sociálních věcích
- Jedná se o dávky a příspěvky
- MŠMT – specifická pedagogická centra péče spočívá ve snaze zabránit vzniku druhotných vad nebo je zmírňovat
- Speciální školy jsou internátního typu
d) Péče o sluchově postižené
Kontakt se sluchově postiženým
- Můžeme komunikovat znakovým jazykem, prstovou abecedou
- Mají nárok na bezplatné tlumočnické služby (25 hodin ročně)
- Městské úřady mají povinnost zajistit tyto služby
- Dodržovat sluchovou hygienu, Dávat najevo lásku, zájem, přízeň a porozumění pro potíže dítěte.
- Vytvářet přátelské prostředí.
- Posilovat ve všech dětech pocit sounáležitosti a vzájemného respektu
- Zajistit a využívat vhodné kompenzační (technické a didaktické) pomůcky.
- Nepřerušovat zrakový kontakt. Musíte pamatovat na to, že ve chvíli, kdy dojde k přerušení
- zrakového kontaktu, dojde i k přerušení příjmu informací.
- Při komunikaci využívat zrakové vnímání – výrazy obličeje, gestikulace, pohyby celého těla.
- Uvědomovat si, že obsah sdělení musí s mimikou korespondovat, jinak může snadno dojít k nesprávnému porozumění sdělovaných informací.