Otázka: Výrobní faktory a ekonomické subjekty
Předmět: Ekonomie
Přidal(a): maturitní otázky
ZÁKLADNÍ EKONOMICKÝ PROBLÉM = je shrnut do 3 otázek:
1. co vyrábět-v jakém množství?
2. jak se bude vyrábět-pomocí jakých technologií a postupů?
3. pro koho budeme vyrábět?
VÝROBNÍ FAKTORY=většina předmětů které člověk potřebuje nebo po kterých touží, jsou tzv.
Ekonomické statky=jsou to předměty které jsou v omezeném množství a aby
byli k dispozici, musí se vyrobit.
-ekonomické statky jsou charakteristické svojí vzácností, která obsahuje dva body:
1. OMEZENOST ZDROJŮ=zdroje, které máme k dispozici na výrobu statků, jsou omezené
2. UŽITEČNOST DANÉHO PŘEDMĚTU=abychom si daný produkt koupili, musí být pro nás
Užitečný (Eskymáci na severním pólu si nekoupí ledničku)
–při výrobě ekonomických statků se používají tzv. výrobní faktory, v ekonomické teorii se rozlišují 4 základní:
PŮDA=má několik zvláštností př. Její úrodnost nebo cena. Množství půdy je omezené,
majitel půdy získává tzv. Rentu=peníze za to, že je majitelem půdy
PRÁCE=nositelem práce je především člověk ale činnost člověka se dá nahradit (stroje)
množství a kvalita práce se dá zvyšovat a to např. další vzdělání, rekvalifikace,
kurzy a také lepší výrobní nástroje. Za práci se dostává mzda.
KAPITÁL=kapitálem v tomto případě nazýváme statky, které se podílí na výrobě jiných
Statků (výrobní hala, traktor, stroje). Použití kapitálu nám přináší zisk nebo úrok
TECHNOLOGIE=zvláštní forma kapitálu, nemá podobu hmotných statků, ale bývají to
myšlenky, nové nápady, nebo know-how
VÝROBNÍ PROCES =určitá činnost, při které se materiál postupně mění na hotový výrobek. Začíná
vložením materiálu a končí expedicí materiálu
TRH=určitá oblast ekonomiky kde dochází k výměně činnosti mezi jednotlivými ekonomickými
Subjekty ( je to určitý virtuální prostor, kde se střetává nabídka výrobků a služeb od firem
s poptávkou spotřebitelů)
dělení trhu:
1.PODLE PŮSOBNOSTI:
a)MÍSTNÍ-najdeme zde určité speciality, které jsou charakteristické pro dané
místo (pardubický perník, olomoucké tvarůžky…)
b)NÁRODNÍ-působnost na území daného státu. Každý stát si chrání své domácí
výrobky př. Pomocí cel a kvót a naopak podporuje vývoz svých výrobků
do zahraničí.
c)SVĚTOVÝ-dnes v podstatě všechny výrobky vstupují na trh světový kde je velmi
tvrdá konkurence, dnes můžeme koupit jakýkoliv výrobek kdekoliv na
světě.
2.PODLE MNOŽSTVÍ ZBOŽÍ:
a)DÍLČÍ-je takový na kterém se prodává a kupuje jediný druh zboží (trh sportovních
bot, trh mléka…)
b)AGREGÁTNÍ (CELKOVÝ)-trhem veškerého zboží
EKONOMICKÉ SUBJEKTY = na trh stupují různé subjekty s různými cíly. Z hlediska ekonomické teorie
rozlišujeme 3 základní subjekty trhu:
1. DOMÁCNOSTI- subjekty které přicházejí na trh za účelem uspokojení svých potřeb. Vystupují na
trhu jako kupující a to výrobků nebo služeb. V této roli domácnosti nazýváme
spotřebitelem. Domácnosti také vstupují na trh jako prodávající, protože vlastní
výrobní faktory (půda, práce, kapitál, technologie)
2. FIRMY-(podniky) subjekty vyrábějící za účelem prodeje. Na trh vstupují jako prodávající, přichází
na trh aby své výrobky přeměnili na peníze a mohly nakoupit další výrobní faktory a
opakovat výrobu. Jejich hlavním cílem je zisk.
3. STÁT-(vláda) vstupuje na trh s cílem ho ovlivnit, určit pravidla hry (zákony) a posiluje pozitivní
vlivy (podporuje export) a snaží se utlumit negativní vlivy (zajišťuje bezpečnost)
EKONOMICKÁ VZÁCNOST (scarcity) = Při potřebě statků naráží člověk na omezenost zdrojů, které mu
poskytuje příroda. Ekonomické statky jsou charakteristické
užitečností a vzácností (jinak by nebyly otázky Co?, Jak?, Pro
koho?). Vzácnost musíme posuzovat z hlediska prostoru i času.