Otázka: Vývojová psychologie
Předmět: Základy společenských věd
Přidal(a): kate.fool
- základní psychologická disciplína, zabývá se vývojem lidského jedince od jeho početí až po smrt
- ontogenetický vývoj – vývoj jedince od početí po smrt
- fylogenetický vývoj – národ, plemeno, rod od vzniku po zánik
Lidský vývoj
- je to proces postupný (od nejjednoduššího k nejsložitějšímu) a plynulý, celiství
- vývoj od všeobecného k jedinečnému (=specifickému)
- každé věkové stádium má svá specifika
- vývojová stádia
- Piaget
- senzomotorické – 0 – 2 let, uvědomuje si já
- předoperační – 2 – 7 let, vlastní řeč, dokáže se vyjádřit, používá pojmy
- konkrétní – 7 – 12 let, vytváření myšlení od konkrétní k abstraktnímu
- abstraktní – 12 – … (formální)
- Kohlberk
- rozšířil Piageta
- o adolescenci a dospělost
- Freud
- orální – do 1 roka, poznává převážně pusou
- anální – 2 – 3 roky, největší uspokojení při vylučování
- falické – 4 – 5 let, uvědomuje si svoje pohlaví
- latentní – 6 – 12 let, potlačeny sexuální pudy
- genitální – 12- …
- člověk se vyvíjí celý život
- naše vývojová stádia
- Matějíček, Příhoda, Říčan
- prenatální – od početí do 9 měsíců (10 lunárních měsíců)
- novorozenecké – od narození do 3 měsíců
- kojenecké – od 3 do 15 měsíců
- batolecí – do 3 let
- předškolní – do 6-7
- školní
- mladší školní věk – do 11
- starší školní věk – do 16
- adolescence – od 21
- dospělost
- raná dospělost do – 35
- střední dospělost (= období stabilnosti) – do 55
- vrcholná dospělost – do 65
- stáří
- presenium – do 70-75
- senium – do 80-85
- kmetství – do 90-95
- patriarchální věk – od 90 – 95
- vývojové mezníky
- období, ve kterém dochází k zásadním změnám v oblasti sociální, biologické, fyziologické, psychické
- období prvního vzdoru (negativismu) – 2-3,ono uvědomuje si své já
- období školní zralosti – nástup do školy 6/7
- období fyzického dozrávání – puberta – 11-16
- maturita – ukončení střední školy
- nástup do práce
- vysoká škola
- období nezaměstnanosti – úřad práce
- rodina
- období přechodu 45/55
- odchod do důchodu
- odchod dětí z domova
- smrt partnera nebo blízkých
- moje vývojové mezníky: narození neteře, smrt dědy, vstup na střední, přistěhování sestry s rodinou k nám do domu, rakovina babičky, svatba sestry
- příčiny (= etiologie) vzniku hendikepu
- prenatální – závislosti (alkohol, drogy, …), fyzická nadměrná námaha, úrazy, psychická traumata, strava, špatné prostředí, rentgeny, antibiotika, nemoci, HIV/AIDS, imunologický konflikt mezi RH faktorem matky a RH faktorem plodu (matka vypuzuje plod jako nežádoucí předmět), toxoplazmóza, nedonošený plod, přenošený plod, asfyxie (přidušení plodu), omotání pupeční šňůrou, obrácený plod
- perinatální (v době porodu) – dlouhotrvající porod = protrahovaný, asfyxie (přidušení), překotný = rychlý porod, přetočení, pupeční šňůra okolo krku, infekce, úraz při porodu – promáčknutí hlavičky, spadne, příliš velký plod, příliš malý plod, porodní zvon – zakázané
- postnatální (po porodu do 1 roku)- nemoc, infekce, (zánět středního ucha, … à většinou dětská mozková obrna), úrazy
- období, ve kterém dochází k zásadním změnám v oblasti sociální, biologické, fyziologické, psychické
- Piaget
prenatální období
- od početí po porod 9 měsíců (39-42 týdnů, 270-280 dnů(10 lunárních měsíců)
- rozšíření dělohy, vymizení menstruačního cyklu, překrvení porodních orgánů, aktivace mléčných žláz
- první trimestr – začíná oplozením a končí 13 týdnem, uhnízdění vajíčka ve sliznici děložní = nidace = 14 à období blastémové, zakládání nervové soustavy, nejrizikovější è po 14 dnech fáze embryonální do konce prvního trimestr, 9 týden ozvy srdeční (jsou slyšet), na konci se registruje činnost mozku, rozeznají se pohl. orgány a končetiny
- druhý trimestr – od 14 do 27 týdne- fetální – cítíme první pohyby, pohlaví, končetiny s prsty, dozrávají orgány, pohyby očí a pusy
- třetí trimestr – od 27 do 40 – fetální – úplné dozrávání orgánů včetně dýchacích orgánů, ve 36 týdnu zaujme dítě polohu
- vyšetření
- v každém, genetické vyšetření krve, ultrazvukové vyšetření
- cca 20 týden vyšetření z plodové vody (starším, Downův syndrom )
- porod
- otevírací – dochází v ní za pomocí děložních stahů k otevírání a zkracování děložního hrdla 12 – 16 hod (prvorodičky), 8 – 10 hod (druhorodičky), dochází k protržení plodového obalu (plodová voda), stahy cca po 10 min à znásobují se
- vypuzovací – přímý porod, cca 1 hod
- vypuzení placenty cca 1-2 hod
- délky
- normální 12-15 hod
- protrahovaný 16-20 hod
- překotný do 4 hod
- druhy
- porod do vody (zmírnění šoku)
- normální v nemocnici (lékař)
- domácí (s porodní asistentkou)
- ruming (normální porod dítě hned přikládáno na prsa)
- porod za šera (zmírnění šoku)
- polohy plodu
- příčná (císařský řez)
- dnem pánevním
- obličej směrem k zádům hlava dolů
- záda k zádům hlava dolů
- početí může dojít
- přirozená cesta
- umělé oplodnění – venkovní X vnitřní
- věk pro početí matky do 35 muže do 40
- potraty
- samovolný – časný v prvním trimestru, pozdní
- zamlklý – dítě zemře v děloze a matka o tom neví a cítí se dobře
- umělý
novorozenecké období
- začíná narozením dítěte a končí třetím měsícem à 6ti nedělí
- cca 3,5 kg a 50 cm
- dítě prospí 20 a více hodin
- probouzí se pouze, když potřebuje uspokojit své potřeby
- na všechny podměty většinou reaguje pláčem
- na konci překonává první negativismy -negativní
- slyší určité zvuky nedokonale, vidí stíny a rozeznává obličeje
- lanugo – první sekret dítěte
- dítě v tomto období reaguje na svět na základě nepodmíněných reflexu à díky těmto reflexům se přizpůsobuje okolí, tyto reflexy ve většinou vymizí v průběhu prvního roka života
- Morův – na základě podtržení podložky (nejdřív roztáhne ruce a nohy a pak se stáhne do fetální polohy
- Babinského – pošimrání dítěte na chodidlu (zvedne palec u nohy a roztáhne ruce)
- sací
- uchopovací
- reflex chůze
- reflex obranný – zůstává, prohlubuje se
- zornicový – vizuální, jestli reaguje na zvuk, stažení a roztažení
- rozvoj vnímání
- analýza zvukových a zrakových podnětů je nedokonalá (hlas matky, obličej matky)
- dokáže rozeznat intenzivní chutě – není dobré sladit ani solit
- chlad – reaguje na něj pláčem
- bolest – tvrdí se že, není tak citlivé na bolestivé zákroky
kojenecké období
- od 3 měsíce do 15 měsíců
- hlava tvoří až 1/3 těla, tělo dlouhé, končetiny krátké
- končí prvním krokem a slovem
- váži na začátku cca 4 kg
- váha mozku cca 1/3 mozku dospělého
- prořezávání prvních zoubků
- kojení alespoň půl roku
- na konci váží cca 9-10 kg, měří cca 75 cm
- tělesný a pohybový vývoj kojence
- udělá největší pokrok
- vývoj hrubé motoriky
- v 6 týdnech se začne přetáčet
- ve 3 měsících se začne přitahovat
- od 3 měsíců plazení
- 5/6 začne se stavět na čtyři à lézt
- od 6-9 se začne posazovat
- začne se stavět na dvě
- první samostatný krok od 12 do 15 měsíců
- lokomoce
- přesouvání dítěte z místa na místo
- jemná motorika
- osahává vlastní tělo nebo předměty
- braní předmětů do ruky àuchopuje předměty od 9 měsíců palec proti prstům
- vývoj hry
- první hry jsou funkční à hry s vlastním tělem
- manipulační hry à braní předmětu do ruky a bouchání s nimi
- napodobovací à napodobuje zvuky zvířat (např.)
- konstrukční hry à něco jako lego
- è individuální
- psychický vývoj
- smysly
- zrakové vnímání
- od 2/3 měsíců začíná reagovat na předměty do 3 metrů
- od 4 měsíců pestrobarevné předměty
- à poté se začíná zpřesňovat
- sluch
- 2/3 začíná registrovat podnět (cca 2m)
- od 3 měsíce rozeznává hlasy blízkých, a směr odkud zvuk přichází
- chuť
- preferují sladké
- myšlení
- myšlení není na úrovni dospělého à mají účelové reakce (zkouší vše co může než dosáhne svého)
- paměť
- nemá vzpomínky
- paměť se rozvíjí na základě znovu-poznání
- pozornost
- jenom na základě zaujatí, neúmyslná, krátkodobá
- řeč
- před-řečové období – začínají se utvářet předpoklady pro řeč à vrnění à žvatlání 5/6 à 12 cílené slovo – 1 – 10 slov è myšlení se předchází řeči
- city
- cca 12 měsíců – láska k matce, radost, smutek, strach, žárlivost
- zrakové vnímání
- smysly
batole
- 15 měsíců do 3 let
- vývoj pomalejší
- 90-100 cm, váha cca 15 kg
- dorostou všechny první zuby
- mozek naroste do 1000 g ve 3 letech
- dochází k dalšímu rozvoji kosterní a svalové soustavy
- tělesný a pohybový vývoj
- tempo je pomalejší
- hrubá motorika
- zdokonaluje se chůze (schody), běh, začíná skákat, odstrkovadlo, tříkolka, koloběžka
- plavání, bobování, sáňkování
- jemná motorika
- malování/kreslení, začíná jíst, začíná pít, začíná prostrkovat knoflíky dírkami, oblíkání
- vývoj hry
- nejsou hry s vlastním tělem
- manipulační hry
- konstrukční – stavebnice
- napodobovací
- pohybové – na schovávanou, na babu, chodí pešek, zlatá brána + hudebně pohybové hry
- psychický vývoj
- vnímání/smysly
- smysly se zdokonalují
- zrakové
- analýza přesnější, vnímá plošně, globálně, nedokáže zachycovat detaily
- sluchové
- intonuje v rozsahu 3 tónu, rozeznává zvuky
- hmat se rozvíjí s rozvojem jemné motoriky
- chuť
- dokonalejší díky pestré stravě, začíná preferovat sladké chutě
- práh bolesti začíná stoupat
- paměť
- krátkodobá, nezáměrná (to co chce), zapatování, pamatování, upamatování
- pozornost
- nezáměrná, záměrná – hodně krátká
- řeč
- ve 3 cca 1000, předchází se myšlení, objevují se dysgramatismy (špatně skloňuje a časuje, fyziologická patlavost – dyslálie), nemluvnost, období prvních otázek (a co? à a proč?), řeč je citově zabarvená a obrazná
- myšlení
- konkrétní s názorností, symboličnost, před-pojmové období
- podmínky pro vývoj řeči a myšlení à podnětné prostředí
- představivost
- rozvíjí se na základě podnětů, koncem 2 let obrázkové představy, zveličování, bojí se pohádkových postav
- city
- radost, strach, smutek, láska, žárlivost, projevy vyšších citů (spolupráce, pomoc druhému, pohádky, písničky, říkanky)
- vývoj sebe-uvědomění
- mezi 2-3 rokem, JÁ, první období vzdoru
- vnímání/smysly
předškolní období
- 3-6 let
- mladší předškolní do 5, starší 6
- vyzrává především osobnostně
- končí vstupem do školy
- tělesný a pohybový vývoj
- rozvoj svalové a kosterní soustavy díky novým pohybovým dovednostem
- dítě by nemělo být přetěžované, není vhodné dělat gymnastická ani posilovací cvičení
- lokomoce
- plavání, tancování, jezdění na kole, brusle, lyže, hry s míčem, hra, švihadlo
- jemná motorika
- puzzle, kreslení, tkaničky, zip, knoflíky, česání, používá příbor, pití, umívání nádobí, čistění zubů, mytí, pomáhá na zahradě, lepí, stříhá, modeluje, navléká korálky, stavění, bužírky
- osifikace kostí pokračuje
- v 6 letech má dítě 90% váhy mozku dospělého
- vypadávají mléčné zuby
- psychický vývoj
- odpovídá vyspělosti nervové soustavy
- vnímání
- zabezpečuje kontakt s okolním světem
- zrak – zkvalitňuje, zpřesňuje, začíná registrovat detaily, vidí stále plošně, rozeznává odstíny barev
- sluch – nemá ještě formatický sluch (neregistruje hlásky, slabiky)
- rozšiřuje tóny cca 6 tónů (zpívá àzkvalitňuje se řeč)
- paměť
- všechny fáze
- krátkodobá, nezáměrná
- dokáže se soustředit 15-20 min
- myšlení
- dosahuje pokroku ve všech formách (pojem, soud, úsudek) à vyjadřované řečí è zdokonalují se (díky rozvoji řeči)
- zdokonalují se myšlenkové procesy (rozbor-analýza, složí, syntéza, srovnávání)
- druhé období otázek proč, odkud
- znaky
- analogismy – hledá podobnosti
- synkretismus – nedostatek logiky (to co si neumí vysvětlit, si vysvětluje po svém)
- zobecňování – z nedostatečného počtu znaků udělá nesprávný závěr
- řeč
- 3 až 3,5 tis slov na konci
- 4-6 řeč předchází myšlení, často neví, co ta slova znamenají
- snaží se, aby správně mluvil (gramatika a výslovnost), špatná výslovnost à logoped
- hra
- skupinové hry (od 3)
- pohybové hry
- hudebně pohybové hry
- konstrukční
- manipulační
- napodobovací à rolové
- didaktické hry – nové, učí se dodržovat pravidla ()
- učení
- nabývá formy hry
- rozvíjí u dítě è tělesný vývoj, psy vývoj, soc. vývoj, emoční a mravní vývoj, učí se vztahům se spolužáky (kamarádské, autorita, tolerance, spolupráce)
- práce
- příprava na práci formou hry
- kontakt + city
- rozvoj vyšších citů – etické a mravní (společenské chování – zdraví, děkuje), intelektuální (nové znalosti), sociální (společnost), estetika (líbí X nelíbí)
- vývoj individuality dítěte
- rozvoj vůle, sebeuvědomování (co chce, co smí, co nesmí, …)
vývoj dětské kresby
- fáze
- období skvrn
- cca v 9 měsíci
- fáze
- období čmáranic
- bezobsažné čmáranice cca do 20 měsíce
- cca 24 měsíc – obsažné(nakreslí a potom si domyslí to, co nakreslí), nebo řekne to co nakreslí a pak kreslí
- fáze
- 3-4 roky – první (postavy) hlavonožci
- 4-5 let – rozvoj postavy
- kolem 5 – 10 roka někdy výš – rentgenová kresba, kreslí vnitřek
- sklápění – nedokáže prostorově cca 5
- vizuální realismus – dítě se snaží zachytit to, co vidí reálně 7-12 let
- období čmáranic
kritéria školní zralosti
- školní zralost = připravenost dítěte pro vstup do školy
- testuje kritéria školní zralosti = zápis
- oblasti posuzování školní zralosti
- tělesná – výška, váha, tělesná stavba, jemná motorika, sport
- rozumová – paměť, pozornost, komunikace, řeč, slovní zásoba, výslovnost, fantazie
- sociální
- emoční
- kritéria školní zralosti (psycholog)
- fyzická zdatnost – filipínská míra (dosáhnout si na ucho), školní věk (po dosažení 6 let do srpna)
- psychické ukazatele – Kern-jirásův test, 2 části verbální (směry, bydlení, rodiče,…)a písemná (obkreslování určitých obrazců, postava – kresba, obkreslování teček, obkreslit napsanou větu), Terman Merilová (co sem nepatří)
mladší školní věk
- začíná 6 rokem končí 10/11 rokem (puberta)
- období klidnějšího vývoje (růst, psychika)
- splňuje kritéria školní zralosti
- poprvé se setkává s něčím pravidelným, co se opakuje, je to pro něj úplně jiné
- tělesný a pohybový vývoj
- kosterní a svalová soustava se rozvíjí
- začíná se zabývat aktivitami, které neznalo
- hrubá motorika
- míčové aktivity
- gymnastika
- balet
- tenis, bangbinton, lukostřelba, hokej, …
- podporovat podchytit aktivitu, která mu jde a motivovat ho
- není ukončena osifikace (pokračuje růst)
- jemná motorika
- rozvoj na základě něčeho nového à psaní
- dochází k souhře ruky, koordinace zraku, vhodné vzdálenosti od předmětu, vzpřímená šíje, spojeno s psy procesy (vnímání, pozornost, paměť, myšlení)
- è tato činnost je pro něj velmi obtížná à automatizace kolem 10/11 roka à není vhodné klasifikovat z krasopisu
- jíst příborem, tkaničky, oblékání, kresba, modelace, šití, plete, zájmové kroužky (hra na hudební nástroje)
- rozvoj na základě něčeho nového à psaní
- dívky jsou 2/3 roky napřed
- příčiny opožďování dítěte
- nevěnuje se mu rodina
- fyzická kondice
- rozumové schopnosti
- dis-poruchy
- psychický vývoj
- vnímání
- začíná rozeznávat hloubku a prostor à binokulární vidění
- předpoklady pro fonematický sluch (rozkládání slov na hlásky)
- rozvíjí se díky podnětů z prostředí (čtení)
- je kvalitnější, detailnější
- rozlišuje např.: barva hlasu
- podchycování dis-poruch
- pozornost
- škola klade zvýšené nároky – musí se soustředit, sedět v lavici a zapisovat è záměrná pozornost
- vyučování nesmí být nudné à aby se soustředilo è nesmí se přetěžovat
- na konci kolem 30 minut
- nezáměrná pozornost se také rozvíjí
- paměť
- všechny 3 fáze (zapamatování, pamatování, vybavování), prodlužují se
- nezáměrná, rozrůstá záměrná (vyučování)
- stálé spojená s konkrétními podněty
- na konci začíná logická paměť
- v souvislosti s tím se rozvíjí řeč
- řeč
- řeč se srovnává s myšlením
- roste slovní zásoba
- vyjadřuje se složitějšími větami
- souvisí s myšlením (rozvoj pojem, soud, úsudek)
- od nejjednoduššího po složité à hieraticky
- myšlení
- spojeno s řečí
- na počátku hodně konkrétní à postupně abstraktní, kolem 11 roku převažuje abstraktní
- rozvíjejí se všechny myšlenkové operace (analýza, syntéza, indukce, dedukce, …), formy
- přesto je nepřesné, a hodně subjektivní, konkrétností
- díky škole se rozvíjí
- představivost a fantazie
- spojena často se školou, kamarádi, knihy, PC hry, filmy
- socializace
- dává řád (může, nemůže), vztahy (přátelské, autorita, nepřátelské), důležité, aby se naučilo poslouchat, tolerance, spolupráce, vzájemná pomoc, vrůstá díky škole do společnosti
- emoce
- závist, smysl pro nespravedlivost, žárlivost, strach ze školy, přátelské, první láska
- vůle a růst osobnosti člověka
- škola klade před dítě cíle, kterých musí dosahovat, vůle je zasažena ve všech psy procesech, rozvíjí se motivací (známky, rodiče, odměna, učitel, spolužáci)
- rozvoj osobnosti – začíná odhadovat (zvládne, nezvládne), začínají vznikat problémy, bojí se předmětů, které ho nebaví a nezvládá je, začíná dělat to, co se nemá, je neposlušné (upozorňuje na sebe, nechce chodit do školy, šikana – dětí, který jsou trochu jiné, neúspěch)
- hra, učení, práce
- převažuje učení, důležitá je hra a práce
- vnímání
starší školní věk
- od 11 do 16 let
- období spojeno se změnou osobnosti, a změnou fyzického vývoje (tělesný a kosterní) à také se odvíjí na psychice
- nejrychlejší rozvoj
- tělesně pohybový vývoj
- 140/150 cm à na konci až 170 cm (individuální)
- u dívek osifikace končí cca 17 let, u chlapců osifikace končí (většinou do 18) cca 21
- sílí a roste kosterní a svalová soustava à u každého individuální – je možné za rok až 10 cm
- vývoj je závislí na genetice, klimatu, výživa, sport
- dochází k sekundární akceleraci è období zrychleného a často nerovnoměrného růstu
- rozvoj primárních pohlavních znaků è rozvoj a dozrávání pohlavních orgánů à rodidel
- rozvoj sekundárních znaků à jsou spojeny se změnou postavy (prsa, boky, ochlupení, …), hormony à menstruace 11 -16, koluce 13 – 16, největší riziko vzniku hendikepu před 15 a po 35 roce
- psychický vývoj
- výkonnost všech psy procesů stoupá
- myšlení
- převažuje abstraktní myšlení, využívá všech myšlenkových procesů, je schopen rychlých a přesných úsudků, stoupá komunikace, dokáže se vyjadřovat, škola je velmi důležitý zdroj informací, chybí zkušenosti à úsudky bývají zkreslené, nepřesné, nepravdivé, nerozvážné
- pozornost
- nezáměrná, záměrná (měla by převažovat)à nepozornost ve škole
- paměť
- všechny tři fáze, dlouhodobá, navazuje se, procvičuje, záměrná, začíná převažovat logická paměť
- vůle
- měla by být na vysoké úrovní, schopnost plnit cíle à rozvíjí se díky škole
- druhé období vzdoru
- sebeuvědomění, cítí se dospělí, odpor autoritě, stoupá vliv vrstevníků, mění se ideály, vzory
- socializace
- v rámci školy (instituce), začínají se utvářet první vztahy
- někteří hodně introvertní (uzavírali se)
adolescence
- 16 až 21
- hledání vlastní identity, pracovní i společenské začlenění
- končí dozrávání osobnosti
- na konci bychom měli být schopni zakládat rodiny, schopnost se sami začít živit
- překážky: nedostatek pracovních míst, osobní problémy, …
- tělesný a pohybový vývoj
- celkový tělesný vývoj se ustaluje, dozrává kosterní a svalová soustava, ukončena osifikace
- mladý člověk nabývá typicky ženského a mužského tvaru
- v tomto období dosahují vrcholové sportovní výkony (atletika, gymnastiky, krasobruslení, …)
- dětská tvář se mění v ženskou a mužskou tvář
- koordinace pohybů je ladnější
- vývoj poznávání psy procesů
- rozvoj intelektuálních schopností se ukončuje, tito lidé trpí nedostatkem vědomostí a zkušeností, i přes to je intelektuální aktivita velká
- myšlení
- roste význam logicko-deduktivního myšlení, řeší abstraktní úkoly a problémy, analyzuje, hodnotí, kritizuje, vyvozuje závěry, stále podloženo nedostatečnou zkušeností
- rozvoj osobnosti
- období uvědomělého vztahu k vlastní osobě, ztotožňuje se s normami, zásadami, přijímá je za své, hledá své místo ve společnosti, začíná respektovat ostatní dospělé osoby, autority, je schopen vytvářet vlastní názory, přijímá názory druhých a uznat vlastní chyby, cení si dobré výsledky druhých i svoje, cení si pochvaly a ocenění druhých, reguluje svoje sexuální potřeby, hledání trvalejších vztahů, uvědomění nedostatků své rodiny
- rozvoj volních vlastností – sebeovládání, mění se vzory
- základní lidské činnosti
- učení převažuje, na konci by jsme měli být schopni se o sebe postarat
dospělost
- dělíme
- raná od 21 do 35
- střední do 55
- vrcholná do 65
- dosažení plné síly pro vykonávání různých činností
- období dosažení konečné velikosti
- nabývá zkušeností a vědomostí a je schopen plnit úkoly
- období reprodukční vyspělosti (zakládání rodin)
- anaplastické pochody – stále se vyvíjí tělesné tkáně, komunikace, sociální vazby, úbytek čichových buněk (cca od 15 let) à cca do 30 let
- kataplastické pochody – od 30 let – tělesné úbytky (sport), klesá v určitých oblastech – involuční pochody, téměř do 50 let pozvolné
raná dospělost
- růst je ukončen a pokračuje pouze výjimečně
- váha se zvyšuje, většinou v podobě tukových polštářů cca do 50 let
- jde o období největší svěžesti, energičnosti, vitality
- psy fce
- postupně se mění akomorční (přizpůsobení) schopnost oka – postupně slábne, podobné i se sluchem
- čichové buňky stav involuce à slábne od 15 let
- pozornost – s věkem přibývá schopnost soustředit se, stále více je využívána logická paměť a myšlení
- abstraktní myšlení má nový ráz – nové pojmy si dokážeme vysvětlit, nová kvalita
- roste neustále slovní zásoba cca 27 000 tisíc slov pasivní i aktivní slovní zásoby
- zuby moudrosti rostou od 25 (nemusí vyrůst)
- rozvoj osobnosti
- roste smysl pro zodpovědnost
- mladí lidé se o sebe dokáží sami postarat, pracují, zakládají rodiny, vznikají nová přátelství a kamarádské vztahy
- zakládání trvalejší a dlouhodobější vztah s partnerem à uzavírání manželství à narození dítěte
- s dítětem dochází k nové kvalitě citů (např.: mateřská láska, …)
- ženy začínají v tomto období toužit po dítěti
- roste sebeuvědomění osobnosti, uvědomění si vlastních kvalit
- v tomto období převažuje práce (priorita)
- problémy: rozvody, první krize v rodině, po 1,5 chlapa přestane bavit chlapa manželství
střední dospělost
- tělesný a pohybový vývoj
- období stabilizace tělesných a psychických fcí
- nedochází k výraznému poklesu sil
- období velké produktivity a vytrvalosti člověka
- stále rostou 3tí stoličky
- i přes to dochází k pomalému úbytku svalové síly
- psychický vývoj
- upevňování identity
- profilováni osobnosti
- psy procesy na vysoké úrovni
- úbytek psy procesů (trochu paměť, sluch a zrak, čich)
- paměťové procesy se zpomalují, hlavně stereotypních profesí
- rozvoj osobnosti
- stabilizace partnerských vztahů
- ženy se starají o děti a domácnost, muži se zaměřují na kariéru à v tomto období, ale i ženy
- krize v rodině: stereotyp, nechtějí přijímat nové, odchod dětí z domova, chlapi nechtějí být dědou, období přechodu
vrcholná dospělost
- období bilancování – hodnotí to, co prožil, jestli dosáhl toho, co chtěl, jestli partner splňoval to, co měl, jestli správně vychoval děti, a dal jim to co, chtěl, jestli sem udělal to, co sem měl
- období, kdy se snaží napravovat chyby (může to být v různých oblastech – svědomí)
- období pokračování krize středního věku
- období kladení si nových cílů
- tělesný a pohybový vývoj
- dochází k výraznému úbytku fyzických sil
- člověk už není tak vytrvalí a není schopen zvládat některé fyzické pohyby
- dochází k odvápňování kostí (osteoporóza)
- dochází k atrofii svalstva
- zhoršuje se sluch a zrak
- větší náchylnost k nemocem
- tělesný a psychický stav ženy
- období klimakteria
- od 45 do 55 let
- žena přestává menstruovat
- je to daný od, kdy začíná menstruace
- žena má bolesti, menstruace je silná a dlouhá, dochází k vyhasínání menstruačního cyklu a hormonálním změnám
- návaly, podrážděnost, buší jim srdce, nespavost
- hodně se hádá, citová rozladěnost
- žena se cítí stará a nepotřebná
- syndrom zavírajících se dveří
- jak stárnou, tak si myslí, že nejsou atraktivní
- tělesný a psychický stav muže
- období andropauzy
- reprodukční schopnost klesá, ale je zachována do pozdního věku
- stoupá potence
- neuvědomují si problémy postižených dětí
- objevují se subjektivní i objektivní problémy
- syndrom zavírajících se dveří
- vzhled, není atraktivní, návaly pocení a podrážděnosti
- řešení žen
- žena se věnuje vnoučatům a dětem
- příliš nepečují o vzhled
- těší se na vnoučata
- mohou si najít nové partnery
- řešení muže
- hledají mladší partnerky
- kariérní vzestup
- psychické funkce
- stereotypizace (zaběhlí způsob života)
- úbytek zraku, sluchu
- paměť klesá (v profesích, kde člověk dělá stejnou funkci)
- pozornost je neustále aktivní
- IQ postupně klesá u stereotypních profesí
stáří
- gerontologie = věda, která se zabývá staří a stárnutím v nejširším slova smyslu
- tvoří jí tři disciplíny
- teoretická gerontologie – vytváří teoretický základ pro praktickou aplikaci poznatků z oblasti stáří (=vytváří terminologii)
- klinická = geriatrie – zabývá se zvláštnostmi chorob ve stáří, léčbou a jejím ovlivňování
- sociální – sociální vztahy starého člověka ve společnosti
- stárnutí ovlivňuje
- sociální vztahy
- problematika odchodu do důchodu, opustí pracovní kolektiv, opouští přátelé, mizí pracovní stereotyp, začne se cítit sám, snížení příjmu, člověk si nachází koníčky, možnost přivýdělku, věnuje se rodině, cestování, připadá i starý a nepotřebný
- vznik syndromu prázdného hnízda – odchod dětí, musí se naučit znovu komunikovat s partnerem
- úmrtí partnera nebo přátel – člověk se cítí osamoceně
- odchod do domova pro seniory – zájmy, přátelé, …
- fyzická stránka
- vzhled – vrásky, šedivění a vypadávání vlasů, pigmentové skvrny, zmenšování
- smysli – úbytek zraku, sluchu a chuť, čich
- poruchy hybnosti – úbytek fyzické zdatnosti, artróza a osteoporóza, úbytek svalové hmoty, pohyblivost klesá
- cévní systém – stěny cév jsou křehčí a často praská, ucpávání cév è infarkty, vznikají srdeční onemocnění
- je náchylnější na nemoci
- psychická stránka
- paměť – z přechozích let velmi dobrá, nové věci horší
- pozornost – je velmi dobrá
- dokáží se dlouho soustředit
- kognitivní
- fluentní inteligence – postupem klesá (rychle se učí)
- krystalická inteligence – využívá info z dřívějška, dokáže na nich stavět, stoupá a roste, vrchol kolem 65-75 roku, je z pracovních zkušeností, zkušeností
- kreativita – při dobré motivace je velmi dobrá i v 70 letech
- učení – dokáží to, ale potřebují delší čas (obzvlášť u slovíček, nebo když ta věc nemá logickou souvislost)
- city – věkem neklesají, někdy stoupá potřeba
- změny osobnosti – vlivem stárnutí a jeho přizpůsobování dochází k určitým změnám v chování osobnosti
- strategie smiřování se stárnutím
- strategie závislosti – podložena argumenty, ať to za mě udělají druzí, à může se vyvinout ve strategii rezignace (člověk už nechce žít, nespolupracuje, nekomunikuje, …) podvědomě se stává závislí na společnosti
- strategie obraná – člověk se brání tomu, že je starý, dělají, to co mladí lidé
- strategie pozitivní – berou to, tak jak to má být
- strategie hostiliti – reaguje agresivně, je zlý na okolí, nadává
- strategie sebe-nenávisti – člověk má pocit, že v životě nic nedokázal, že vše bylo zbytečné, že už nemá cenu se snažit à může skončit sebevraždou
- strategie smiřování se stárnutím
- sociální vztahy
NEMOC A ZDRAVÍ
- zdraví = člověk, který je psychicky a fyzicky v pořádku è je to stav úplné fyzické, psychické a sociální pohody
- nemoc = stav, kdy dochází k narušení fyzické, psychické a sociální pohody
- duševní hygiena – soubor pravidel, která slouží k psy fyz a soc udržování rovnováhy
- užším slova smyslu – omezuje se pouze na duševní zdraví
- širším slova smyslu – celkový pocit štěstí člověka
- ovlivňují (pro to, abychom byli šťastní): škola, rodina, láska, kamarádi, zvířata, jídlo, prázdniny
- narušení pocity štěstí: škola, stres, úmrtí, zklamání, nemoc, hlad
- výživa
- výživová pyramida – udává optimalizaci stravy
- luštěniny, brambory, rýže, pečivo
- ovoce a zelenina
- mléčné výrobky, maso
- sladkosti a tučná jídla
- tvrdí se, že optimální strava by měla být vyvážena, nemá tam nic chybět
- výživová pyramida – udává optimalizaci stravy
- pohyb
- zlepšuje celkovou fyzickou kondici, zdravotní stav, naučí nás hospodařit s kyslíkem, odbourává cholesterol a stres
- 2x až 3x týdně 20 min (plavání)
- podmínky za jakých se sportuje
- vyvětrané prostory, čerství vzduch
- přijatelné počasí
- vhodné oblečení a obuv
- vhodné pomůcky
- dobré ovzduší
- kdy nesportovat
- nemoc, smog, vedro, po jídle
- spánek
- umožňuje téměř 100% odpočinek organismu
- podmínky kvalitního spánku
- 7-8 hodin průměr
- klid
- tma – noc
- větrná místnost 15-18 stupňů
- postel – polštář, peřina, povlečení
- fáze spánku
- norem
- rem
- tyto fáze se střídají
- odpočinek
- aktivní
- pasivní
- po spánku nejlepší způsob nabrat síly
- terapie
- hippoterapie – s koňmi (DMO), uvolnění a protažení svalů
- canisterapie – se psy
- arteterapie – umění
- aromaterapie
- muzikoterapie
- psychoterapie – jóga, meditace
- masáže – bazální masáž (hlavně u dětí)
- nemoc
- prostředí: hluk, spolu-pacienti, osvětlení, ochota personálu, větranost
- personál: ochota, komunikace s nimi
- partner: návštěvy, nevěnování se spol. zájmům, jestli něco přinese, vydělávání, starost o děti
- poměr nemocného k nemoci
- jakým způsobem prožívá nemoc
- normální poměr
- dívá se na to s nadhledem
- léčí se, nezveličuje
- hledá alternativní způsob léčby
- řešení už od začátku
- hypochondrický poměr
- přehání symptomy, zveličuje to
- po vyšetření, které nic nenajde, hledá nové nemoci (symptomy)
- tu nemoc si vsugeruje
- bagatelizující poměr
- podceňují závažnost svého onemocnění
- neberou symptomy v potaz
- repudiační poměr (zapuzující)
- vystupňovaný bagatelizujícího
- neuvědomuje si, že příznaky jsou závažné
- neléčí se, nejde k lékaři, ani si nepřipouští, že by mu mohlo něco být
- vlastní sebepoškozování
- nezofilní poměr
- je spokojen s tím, že je nemocný
- má z toho nějaké výhody
- účelový poměr
- vystupňovaný nezofilní
- získání, soucitu, ohledu, lázně, únik z nějaké situace
- agragace – zveličování
- simulace – vědomě předstírá příznaky
- disimulace – popírání nemoci (strach z léčby)
- nozofóbní
- něčím ohrožený, nepřiměřeně se obává nějaké nemoci
- má nějaký reálný podklad (např.: nemoc v rodině)
- někteří si odhalí tuto nemoc sami
- autoplastický obraz nemoc
- subjektivní prožívání nemoc
- má určité stránky
- emoční
- zahrnuje, jestli člověk má strach, nebo jestli cítí úzkost, naděje, vztek
- volní
- trpělivost, chtění se léčit, vytrvalost v léčbě, snaha řešit problém,
- racionální
- do jaké míry je schopen zvládnout nemoc, bude se informovat, snaha zlepšovat svůj zdravotní stav
- senzitivní
- citlivost na různé postupy v různých zákrocích, citlivost na bolest
- podmínky
- druh onemocnění (jaká, a závažnost)
- okolnosti, týkající se onemocnění (práce, rodina, prostředí, kdo zavinil nemoc)
- jaká byla osobnost před tím, než onemocněla (vztah k životu, profese, věk, hierarchie hodnot, informovanost, soc. postavení)
- fáze nemoci
- fáze šoku
- reakce je pláčem, tato fáze trvá většinou krátkou dobu, popírání toho co se děje
- může trvat delší dobu, pokud člověk nemá nikoho blízkého
- blízká osoba hledá pomoc
- fáze agresivity (negace)
- přenáší vinu na okolí, obviňování blízkých lidí (je to pro ně nepříjemné)
- fáze smlouvání a slibování
- snaží se řešit svůj problém, spolupracuje s okolím, hledá alternativy, nové možnosti
- fáze deprese
- člověk zjišťuje, že léčba nezabírá, začíná propadat beznaději
- fáze smíření
- smíření se s nemocí, přijetí nemoci, člověk se v případě smrti snaží plnit si přání, vyrovnávat si vztahy v rodině à jen v případě, že následuje smrt
- è člověk nemusí vždy projít všemi fázemi
- fáze šoku
- dospívající
- od 10 do 21
- snažit se splnit přání
- nelitovat
- komunikace s rodinou a přáteli, aby chodili za ním
- v domácím prostředí, nebo zpříjemnit pokoj
- smrt si uvědomuje, velmi se bojí, má strach sám o sebe
- přístupy k seniorům
- v rodině, doma, pokud nelze, tak v prostředí, které je mu alespoň trochu příjemné a dochází za ním rodina
- přijetí smrti je přirozenější, ale pořád přijímá smrt se zaskočením, pořád se bojí smrti, pokud trpí, je sám, má bolesti, bere to jako úlevu
- snaží se zajistit důstojný odchod
- nejlepší doma nebo v hospici
- dospělí
- základní životní potřeby
- nejlepší v domácím prostředí, podpora rodiny a přátel
- komunikovat jako normálně, dávat najevo, že toho dotyčného pořád potřebuje
- snažit se je zapojit do svého života
- pomoci zajistit jeho rodinu
- děti
- od 2 do 5 let – moc neřešit
- od 5 do 10
- zpříjemnit
- mít u sebe rodinu
- bez bolesti
- aby se nebálo
- hospic
- hospicové hnutí vzniklo v Anglii
- za předchůdce se považují domy pro umírající v Irsku v 19. stol.
- moderní hospicové zařízení vzniklo až roku 1967, založeno dr. Cecilií Saundersovou v Londýně pod jménem Hospic sv. Kryštofa è po této době začali vznikat hospici po celém světě
- hospic = zdravotnicko-sociální zařízení, které slouží k péči o nevyléčitelné a těžce nemocné osoby à tedy k tzv. paliativní péči
- paliativní péče = komplexní, aktivní a na kvalitu života orientovaná péče poskytovaná pacientovi, který trpí nevyléčitelnou chorobou v pokročilém nebo terciálním (konečné) stádiu onemocnění
- formy hospicové péče
- domácí hospic – poskytování péče v jejich bydlišti, tj. v domácím prostředí
- lůžkový hospic – poskytování ubytování i vlastní péče
- denní stacionář – hospicová péče je poskytována během dne, přes noc zůstávají pacienti doma (denní stacionář bývá zřizován v lůžkovém hospici)
- skupiny klientů
- specifický režim
- hospice v ČR
- Ústecký kraj
- Hospic sv. Štěpána, z. s. – Litoměřice
- Hospic v Mostě, o. p. s. – Most
- celkový počet hospiců v ČR – 19
- Ústecký kraj
- syndrom vyhoření
- typický pro určité skupiny lidí, jsou to: lidé, kteří pracují s lidmi, pomáhající profese, workoholici, obětavý, moc nadšení, přehnaně empatičtí, neoddělují práci a soukromí, neumí říci ne (nemusí být pouze v pomáhajících profesích)
- projevy/příznaky vyhoření
- psychické
- dělá schválnosti, nechuť něco dělat, ztráta nadšení, slovná napadání, ztráta soustředěnosti, nevnímá, ignoruje, pak dělá chyby, úniky do fantazie, negativní postoj (ke všemu co se týká práce)
- fyzické
- agrese (vůči okolí), únava, bolesti hlavy, žaludku, nevolnost, vysoký tlak, kolapsy
- vztahy k lidem
- nepříjemnost, nevstřícnost, nekomunikovat, ironie, cynismus, vulgárnost, konfliktovost
- řešení
- psychické