Prezentace a jejich prezentování
O lekci

Etické principy, nebo také etický kodex, je soubor hodnot, které by měl následovat každý slušný člověk. Je to jakýsi způsob jednání, kdy volíte takovou cestu vašeho chování, abyste se nedotkli práv svých ani ostatních lidí. Většinu z nich dodržujete v běžném životě s naprostou samozřejmostí a ani by vás nenapadlo o nich přemýšlet, utváří se ve vás za podpory výchovy a vašich zkušeností. Přesto se ale můžete setkat s tématy nebo s lidmi, kde je mezi porušením a udržením etik velice tenká hranice, kterou byste ve svém projevu neměli za žádnou cenu překročit. Na některé zásady se dnes společně podíváme.

Etnický kodex
Tohle je jeden z nejdůležitějších bodů k zamyšlení vůbec. V dnešní otevřené době se může lehce stát, že narazíte na multikulturní téma nebo že vaším posluchačem bude příslušník jiné etnické skupiny. V žádném případě byste neměli mluvit zaujatě proti jiným kulturám, v horším případě je i urážet. Na to dejte velký pozor.

Náboženský kontext
Platí zde zcela stejné tvrzení jako v předchozím odstavci. O náboženstvích se vyjadřujte neutrálně a s respektem, i když vy sami zrovna k danému směru úplně netíhnete. Nikdy nevíte, kdo z publika ano, a nechcete přeci vyvolávat zbytečné konflikty a problémy.

Respekt každého člena publika
Zde je důležité, abyste ke každému přistupovali s respektem jeho osobnosti i jeho práv. Pokud bude nějaký člověk potřebovat něco dovysvětlit, nebude něčemu rozumět, bude se ptát a vy ho odmítnete strohou odpovědí nebo mu skočíte do řeči, není to pro vás ta správná cesta. Ať už se vám daný jedinec zdá sebezvláštnější nebo jeho dotazy hloupé, nedejte to v žádném případě najevo, dopřejte každému jeho vlastní čas pro zpracování myšlenek a tématu, danou osobu v klidu vyslechněte a sdělte odpověď.

Respekt každého názoru člena publika
Každý člověk má svůj názor. A přestože v tento moment jste vy ten hlavní, vedoucí prezentace a projevu, i divák může mít na danou věc svůj vlastní pohled. Opět ho vyslechněte, ale nenapadněte v případě, že se vaše myšlenky nebudou shodovat. To ovšem ale vůbec neznamená, že s názorem, který se vám nelíbí, musíte hned souhlasit. Máte možnost společně diskutovat a třeba se dozvědět i něco nového, jen k záležitosti přistupujte rozumně a bez zbytečné agrese a povýšení.

Kolegiálnost
Stejným tématem jako vy se jistě zabývala i spousta dalších osob. Pokud takové znáte a přijde na ně řeč, nikdy nikoho za jeho chování neshazujte a nepomlouvejte. Znovu platí to, že nemusíte do nebes vychválit toho, s kým jednoduše nesouhlasíte, stejně tak ho ale veřejně nepranýřujte. Neutrální odpovědí vysvětlete, že každý člověk má svůj přístup, vy preferujete z toho a onoho důvodu ten váš, a tím je to uzavřené.

Loajalita vůči instituci
Prezentujete-li pod určitou institucí či firmou, respektujte především její etický kodex. V prostředí každé firmy jsou vnitřní předpisy, které se obecně dodržují, stejně tak by měl každý zaměstnanec vědět, že co se dozví na poradě pod nálepkou ,,přísně tajné“ by se nemělo dostat ven, a už vůbec ne při vašem veřejném projevu. Zkrátka a dobře, chovejte se jako zaměstnanec, který je na svou firmu hrdý, a mluvte o ní pouze v dobrém světle. Tmavé stránky, pakliže jsou, můžete ale samozřejmě zmínit, konstruktivní kritika v dobře odhadnuté míře je vítána.

Princip mlčenlivosti
Pokud se někomu z publika stane během prezentace něco, co je očividné, že by nerad sdílel s veřejností, nechte si to pro sebe. Jako příklad uvedeme následující: Jistý Karel nemohl pochopit vaše vysvětlení, třikrát se ptal, stále mu to nebylo jasné, jeho dotaz byl velice hloupý, na závěr prezentace se celý polil vodou, když se chtěl napít, a k tomu zakopl a upadl. Tohle jistě nemusí ještě ten večer vědět celé město, tyto informace nemusíte a neměl byste nikde zveřejňovat a dělat si z nich legraci.
Pokud jsou vám výše zmíněné etické principy jasné a můžete s klidným srdcem říct, že nic z etického kodexu neporušujete, pak je to pro vás jedině dobře. Vaše chování z vás dělá slušeného člověka. Chovejte se k ostatním s úctou a respektem, zaručujeme vám, že to ocení a vrátí vám to, což se vám ve vaší úspěšné prezentaci bude určitě hodit.