Prezentace a jejich prezentování
O lekci

Prezentace, čili projev na veřejnosti, je proces, kterým můžete oslovit širokou škálu lidí a potenciálních posluchačů. Vyžaduje ale určité schopnosti, znalosti a zkušenosti, aby proběhla co nejlépe. Základními složkami efektivní komunikace je projev verbální, nonverbální a technické prostředky. Na všechny tyto kategorie byste měli při přípravě výstupu myslet. Pojďme se podívat na pár bodů, které když budete následovat, stane se vaše prezentace profesionální a nezapomenutelnou.

DOBŘE ZVOLENÉ TÉMA JE POLOVINA ÚSPĚCHU
Téma prezentace by mělo být aktuální, zajímavé a přínosné. Vždy uvažujte, pro jakou skupinu lidí projev připravujete. Snažte se volit neobvyklá témata, která zaujmou.
Tip: Pokud se stane, že je téma předem dané a vy víte, že vám nesedí, nezoufejte. V dnešní době dostupné literatury a online zdrojů zvládnete během chvilky najít potřebné informace, zkuste se k tématu postavit jako k výzvě a udělat ho něčím zvláštní a stravitelnější.

BUĎTE PŘIPRAVENI
To je jeden ze základních pilířů úspěchu. Nepodceňte projev s tím, že ,,to přece nějak řeknete“, ale pečlivě si nastudujte téma, rozmyslete si, co chcete sdělit a jak si to časově rozvrhnete, nestyďte se vyzkoušet si prezentaci několikrát nanečisto doma nebo před kamarády. Využijte podpůrných materiálů v podobě vizuální prezentace či osnovy.

ZAČÁTEK JE DŮLEŽITÝ
Na to myslete! Tak, jak se předvedete v první minutě, už vás bude vaše publikum pravděpodobně vnímat až do konce prezentace. Buďte milí, vstřícní, jistí sami sebou, ale ne přehnaně sebevědomí či arogantní.
Tip: Připravte si takzvaný ,,icebreaker“ neboli ledolamku, drobný vtip či nápaditou myšlenku, která pomůže prolomit bariéru mezi vámi a publikem.

UDRŽTE SVÉ PUBLIKUM
Publikum je to, co vás na tom všem zajímá nejvíce. Právě pro něj prezentujete své myšlenky, a proto byste se o lidi měli náležitě postarat. Nezavalte posluchače tisícem informací a souvislého textu, naopak, na začátku řekněte, co chcete říct, pak to proveďte,
a na závěr jednotlivých částí rekapitulujte, ať mají diváci stále přehled. Sem tam vložte otázku, pauzu, krátký odpočinek, ať lidé zůstanou svěží. Rozhodně netlačte na pilu.
Tip: Připravte vytištěnou prezentaci k dispozici pro každého posluchače, pomůžete mu tak lépe se orientovat ve výkladu. Můžete také nachystat drobné dárky v podobě odznáčků či propisek, a obdarovat osoby například za aktivitu nebo za dotazy při závěrečné diskuzi.

VÁŠ HLAS JE VÁŠ NÁSTROJ
A proto mu věnujte patřičnou důležitost. Měli byste mluvit zhruba dvakrát pomaleji než obvykle, a to hlubokým, klidným, přátelským hlasem. Hovořte nahlas tak, ať vás publikum dobře slyší. Za každou vyřčenou důležitou věcí se na malou chvíli odmlčte, ať mají posluchači prostor informaci zpracovat.
Tip: Mluvte záměrně pomaleji a artikulujte. Většina lidí má ve stresu tendence zvýšit frekvenci mluvy a začít drmolit, nikdo jim potom nerozumí.

CO O VÁS ŘEKNE VAŠE TĚLO?
Projevy vašeho těla, zvláště pak ty, o kterých ani nevíte, o vás prozradí více, než si myslíte. Zaměřit byste se měli celkově na pevný, sebevědomý postoj, tělo natočeno mírně k publiku. Ruce založené na prsou nebo ještě hůře v kapsách rozhodně neřadíme mezi vstřícná gesta. S gestikulací to obecně moc nepřehánějte. Udržujte lehký oční kontakt, nemusíte se dívat zcela zpříma, zkuste očima opisovat tvar písmene ,,Z“ kousek nad hlavami diváků. Příjemným úsměvem také nic nepokazíte.

IMAGE
Oblečte se tak, jak si bude žádat aktuální situace. Vždy ale buďte vyladěni
o stupínek lépe, než vaše publikum. Vyvarujte se křiklavým barvám a zvolte vhodné doplňky. Stará okousaná propiska, kterou budete nervózně převracet v ruce, na důvěryhodnosti rozhodně nepřidá.

BUĎTE PŘIROZENÍ
A nic nepřehánějte. Chovejte se mile, vstřícně, přátelsky a příjemně. Žádné strojené postoje, gesta a intriky. Publikum to stejně dříve či později pozná. S poctivostí nejdál dojdete, tak na to pamatujte!